تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«شکست روسیه و گرجستان در جنگ با یکدیگر»

رسول شادان

گرجستان نیروهایش را از خاک اوستیای جنوبی بیرون کرده است. اما دولت روسیه ادعا می‌کند که نیروهای گرجستان را از روسیه بیرون کرده است. مقامات گرجستان می‌گویند که نیروهای آن‌ها اکثر مناطق اوستیای جنوبی را ترک کرده‌اند.

Download it Here!

از روز جمعه به این سو، این منطقه محل درگیری‌های شدید میان روسیه و گرجستان شده است. در حال حاظر وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که ارتش آن‌ها تقریباً تمام مناطق اوستیای جنوبی را تحت کنترل خود قرار داده است.

هم‌چنین نیروی دریایی روسیه، مستقر در دریای سیاه، بندرهای گرجستان را در محاصره‌ی خود قرار داده است. برخی از کارشناسان بر‌آنند که روسیه به گرجستان جنگ اعلان‌نشده، اعلام کرده است. میخائیل ماچیورانیا، کارشناس گرجی همین نظر است را دارد.

آقای ماچیورانیا می‌گوید: روسیه به گرجستان، اعلام جنگ کرده است و گرجستان در این جنگ بدون خواست خود شرکت دارد. ما به هیچ‌کس جنگ اعلام نکرده‌ایم. اما روسیه شهرهای ما را بمباران می‌کند و ضد نیروهای ما می‌جنگد.

کارشناسان روسیه برآنند که روسیه در حال حاضر منفعت ملی خود را در این منطقه دنبال می‌کند.

سرگئی مارکدونوف، کارشناس نظامی می‌گوید: هر یک از دو کشور در فعالیت نیروهای حافظ صلح، منفعت خود را می‌بیند.


کارشناسان اعتقاد دارند که جنگ گرجستان و روسیه، برنده ندارد/ عکس از رویترز

آقای مارکدونوف می‌گوید: من باور ندارم که نیروهای حافظ صلح وجود دارد. روابط روسیه با گرجستان در سال‌های اخیر به مانند یک فیلم فانتزی شده است. تاریخ گواه است که هیچ کشوری داوطلبانه از مواضع خود دست نکشیده است.

من نیروهای حافظ صلح روسیه را زیر سوال می‌برم. من می‌خواهم به یک نکته‌ای اشاره کنم که در روابط روسیه و آمریکا نکاتی است که نظر هر دو کشور با هم یکسان است. برای مثال آسیای مرکزی، ایران، عراق، افغانستان و کره شمالی.‌ مساله‌ی گرجستان آن‌قدر مهم نیست که روسیه با آمریکا برخورد جدی داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند: پس از درگیری‌های گرجستان در اوستیای جنوبی، به توافق رسیدن هر دو طرف مشکل به نظر می‌رسد.

ایوان سوخوف، کارشناس در امور قفقاز به همین نظر است و می‌گوید در این درگیری‌ها روسیه نیز پیروزی به دست نمی‌آورد.

آقای سوخوف می‌گوید: حل صلح‌آمیز این قضیه در سال‌های نزدیک، مشکل به نظر می‌رسد و این مشکل می‌تواند در سال‌های طولانی ادامه یابد.

در حال حاضر در این تنش‌ها کسی پیروز نشده است و این را می‌توان شکست روسیه و گرجستان خواند. گرجستان حیثیت خود را به عنوان یک کشور صلح‌دوست از دست داد و روسیه به عنوان یک کشور اشغالگر معرفی شد.

ارسطو اورجو کارشناس آذربایجانی می‌گوید: روسیه نمی‌خواهد حضور خود در منطقه را از دست بدهد‌ و به همین دلیل عدم ثبات در این منطقه به نفع روسیه است و از این درگیری‌ها و مخالفت‌ها در مقابل تصمیم گرجستان که می‌خواهد به ناتو بپیوندد استفاده می‌کند.

این خطر نه تنها اوستیای جنوبی و قفقاز، بلکه تمام منطقه را تحدید می‌کند. به گفته‌ی آقای اورجو، روسیه نیز چنین سیاستی را نه تنها در قفقاز بلکه در منطقه اوستیای مرکزی نیز دنبال می‌کند که هدف اصلی آن مخالفت با حضور آمریکا در این منطقه است.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان
مخالفت روسیه با آتش‌بس در گرجستان
تشدید درگیری‌ها میان روسیه و گرجستان
جنگ در قفقاز و هم‌سویی بیشتر ایران و روسیه
«روسیه، دلیل عدم ثبات در قفقاز»
جنگ روسیه با سایه ناتو
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)