تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی هم «ناجی» شد

نادر فکوهی

سرانجام علی لاریجانی هم توانست پس از تلاش ناکام برای ریاست جمهوری، در قامت یکی از سران سه قوه، از این پس جایگاه جدیدی در مراسم و دیدارهای رسمی پیدا کند.

هر چند که به رسم «سیاست آغشته به تعارف و کرشمه» در ایران، او تبدیل شدنش به یکی از «سران نظام» را بر اساس «امتثال امر و احساس نوعی وظیفه‌ دینی و ملی» می‌داند.


علی لاریجانی در نخستین نشست فراکسیون محافظه‌کاران مجلس هشتم

لاریجانی در مقطعی به ریاست مجلس هشتم برگزیده شد که بر اساس واقعیت موجود، کلیت ساختار نظام سیاسی ایران در سیطره محافظه‌کاران قرار دارد و در هیچ یک از قوای نظام سیاسی مستقر، چهره‌ای غیرمحافظه‌کار دیده نمی‌شود.

حال آن‌که در برابر این یک‌دستی، پاره‌ای از فعالان - و البته از همه بیشتر «اصلاح‌طلبان» - در پی بازنمایی تصویری «چالشی / دوگانه» از عرصه قدرت در ایران هستند.

لاریجانی نیز هم‌چون چهره‌هایی از جمله قرهاد رهبر، محمد خوش‌چهره، عماد افروغ، داوود دانش جعفری و دیگر محافظه‌کاران جدا شده از اردوگاه حامیان احمدی‌نژاد، در نگاه اصلاح‌طلبان و رسانه‌هایشان، به سرعت در قامت «رجلی سیاسی» که می تواند به «تقابل» با دولت موجود برخیزد، تبدیل شده است.

گویی در فقدان هر نوع «کنش سیاسی مبتنی بر حقیقت» هر آن کس که به دلایل فردی، مدیریتی یا محفلی، از فهرست نومحافظه‌کاران حامی دولت خط بخورد، در وضع موجود به «قهرمان» و «ناجی بالقوه» تغییر ماهیت می‌دهد.

روزنامه‌های داخلی ایران در حالی به برجسته کردن «نقش چالش‌برانگیز لاریجانی» در مقابل دولت می‌پردازند که اساساً در صورت پیش‌فرض وجود چنین چالشی، ساختار کلینتاریستی قدرت در ایران که «بالای هر دستی، دستی نشانده» این امکان را بعید به نظر می‌رساند که در شکاف احتمالی میان رؤسای دو قوه مجریه و مقننه، تحولی جدی و غیر قابل پیش‌بینی در وضع موجود پدید آورد.

فراموش نباید کرد که لاریجانی اگر چه از مخالفان شکلی نحوه مدیریت دولت توسط احمدی‌نژاد است، اما او همان چهره‌ای است که در زمان ریاستش بر صدا و سیما، برنامه‌های هویت، چراغ، سراب، «کنفرانس برلین» و ... پخش شدند. برنامه‌هایی که در شکست پروژه اصلاحات، نقشی فراموش‌ناشدنی دارند.

علاوه بر این پیشینه، لاریجانی که پس از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منسوب شد، شکلی «غیر قابل تعریف» از دیپلماسی را به نمایش گذاشت که در نهایت به تصویب سه قطعنامه شدیداللحن شورای امنیت بر علیه ایران منجر شد.

دیپلماسی‌ او دقیقاً نشان داد که در برابر ادبیات تخاصمی رییس‌جمهور نومحافظه‌کار ایران، کاملاً ناکارآمد است و او فردی نیست که خارج از اراده دولت تصمیمی بگیرد یا چالشی با احمدی‌نژاد بر انگیزد.

تصویر او، این روزها در حالی در قامت «ناجی سیاسی» در صفحات اول روزنامه ها نقش می‌بندد که هم خودش و هم «دیگران» می‌دانند که این تصاویر فقط «تصویرند.» خاصه آن‌که در این تصاویر، «کلوز آپ» او دیده می‌شود و نواب وی از نگاه دوربین‌ها سانسور شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
انصراف حداد‌عادل از رقابت بر سر ریاست مجلس
علی لاریجانی؛ رییس پیشنهادی مجلس
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لاريجانی يا حداد عادل فرقی نمی کند اينها همه مطيع و کارگزار اوامر رهبر هستند و از خودشان شخصيت مستقلی ندارند. چنين وضعيتی را هم در مجلس شورای پيش از انقلاب شاهد بوديد.

-- محمود ، May 27, 2008

به نظر می رسد این تعویض ها و جابجایی مهره های ثابت در عین حال متحرک که گاه گاهی در پست های کلیدی سیستم جمهوری اسلامی قرار می گیرند حلال مشکلات سیاسی اقتصادی و اجتماعی جامعه عصیان زده ایرانی نیست و این جابجایی های شتاب زده نشان از پریشانی سیاست داخلی و خارجی ایران را میرساند. این مهره ها عناصر فعالی در جمهوری اسلامی بوده اند که تا به حال نتوانسته اند راه چاره ای برای آشفتگی پست های خود در برابر ملت ایران باشند . امدن اقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و یا روی کار امدن خاتمی ها نه تنها گره گشا نیست بلکه اعتراض عمومی را هم در پی خواهد داشت چرا که به طور خلاصه این سیاست مداران اگر کاره ای بودند در پست و مقام های قبلی خود قدرت عمل و قدرت اختیار لازم را برای پیشبرد اهدافشان داشته اند و جای سئول دارد که در مدت زمان طولانی هیچکدام از این آقایون هیچ کاری برای ملت ایران انجام نداده اند و اکنون نیز زمان مانور دوباره برایشان نیست و برگ بازنده ای در مقابل ملت دارند که از قبل رو شده است و بر هیچ کسی پوشیده نیست .

-- جمشید ع ، May 27, 2008

من کاملا با این تحلیل موافقم ولی نباید نکته ای را فراموش کرد و آن اینکه، در زمانه یکدست شدن قدرت همواره مبارزه بر سر سهم بیشتر در قدرت می تواند فضایی برای تحلیل بردن استبداد و تک صدایی ایجاد کند.
در حال حاضر هیچ مخالفی در درون ساختار سیاسی جمهوری اسلامی نیست ولی همین نکته سبب شده که اختلافات داخلی اصولگرایان به نحو شدیدی بروز کرده و راه را برای اعمال نقش فعالانه تری در تاثیر گذاری بر مناسبات میان افراد درون حکومت ایفاء کرد.
در کل شاید جمهوری اسلامی باید دچار براندازی شود ولی در حال حاضر چنین شرایطی متصور نیست لذا باید به این جنگ قدرت دل بست...

-- حسین ، May 28, 2008

در طول سالهای متوالی گذشته هرگاه به سخنرانیها ومصاحبه های لاریجانی توجه میکردم همیشه کفشهای گران قیمت و اخرین مدل ایتالیایی ایشان چشمم را میگرفت و اگرنه حرف زدن تنهای این جناب قرص خواب بود وبدون یک ریال ارزش.

-- بدون نام ، May 28, 2008

salaam aaghaaye Fakoohi
naaji yani nejaat yaafte
nejaat dahande mishe monji
Siamak Attar

-- Siamak Attar ، May 29, 2008

آقای عطار ممنون از راهنمایی اشتباه تان
ناجی یعنی نجات دهنده و منجی نیز یعنی نجات دهنده
البته در قالب صفت مبالغه
نادر فکوهی

-- نادرفکوهی ، Jun 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)