تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتصاب فراگیر در چند شهر کردنشین ایران

از بامداد امروز پنج‌شنبه، چند شهر کردنشین ایران به نشانه اعتراض به اعدام پنج شهروند ایرانی به حالت ‌تعطیل در آمد.

بنا بر گزارش‌ها در بازار شهرهای سنندج، مریوان، بانه و کامیاران در استان کردستان و شهرهای مهاباد، بوکان و اشنویه در استان آذربایجان غربی و برخی مناطق دیگر بسیاری از مغازه‌ها دست به اعتصاب زده‌اند و جو امنیتی بر این شهرها حاکم شده‌است. گفته می شود در برخی از شهرها نظیر کامیاران دانش‌آموزان و در مهاباد دانش‌جویان پیام‌نور نیز در سر کلاس‌ها حاضر نشده‌اند.
یکی از شهروندان شهر سقز نیز در گفت‌وگو با زمانه، از رفت‌وآمد کم مردم در خیابان‌های این شهر طی امروز خبر می‌دهد.

فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و شیرین علم هولی، چهار ایرانی کرد هستند که به همراه مهدی اسلامیان، یکشنبه هفته جاری در زندان اوین به دار آویخته شدند.

سازمان‌های اپوزیسیون مناطق کردنشین ایران از جمله حزب‌های کومله و دموکرات و برخی سازمان‌های مدنی به نشانه اعتراض به این اعدام‌ها خواستار اعتصاب عمومی در شهرهای کردنشین شدند که بنا بر گزارش‌ها این خواسته با استقبال مغازه‌داران روبه‌رو شده‌است.
گزارش‌ها حاکی از استقرار نیروهای امنیتی در مراکز اصلی این شهرها و خلوت بودن خیابان‌ها است.

عکس‌هایی از اعتصاب امروز:

دیگر گزارش‌ها از احضار مسئولان صنفی این شهرها طی روز چهارشنبه به نیروی انتظامی خبر می‌دهند. بنا بر این گزارش‌ها به این مسئولان اخطار داده شده‌بود که حق اعتصاب ندارند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز گذشته با محکوم کردن اعدام پنج زندانی سیاسی، درباره به اجرا گذاشته شدن حکم اعدام ۱۷ شهروند کرد دیگر در ایران هشدار داد.

این سازمان اعلام کرده که اجساد چهار ایرانی کُرد زندانی که هفته جاری در تهران اعدام شدند، «تاکنون به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده نشده‌است.»

در برخی از شهرها نظیر کامیاران دانش‌آموزان و در مهاباد دانش‌جویان پیام‌نور در سر کلاس‌ها حاضر نشده‌اند

به دار آویختن این شهروندان اعتراض چهره‌های برجسته مخالف دولت از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی را نیز در بر داشته‌است.

مهدی کروبی می‌گوید که جرم اعدام‌شدگان اخیر برای هیچ‌کس «محرز» نشده است و این‌که این اعدام‌ها بدون اطلاع وکلا و خانواده‌ها «صورت گرفته، نشان از آن دارد که عدالت نایاب است و رویه فعلی هیچ تناسبی با موازین شرعی و قضایی ندارد.»

بازار مهاباد، امروز پنج‌شنبه:

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نابود باد دشمنان ایران و جاسوسخانه های هلندی و ایرانی نماهای عامل

-- بدون نام ، May 13, 2010

اقوام گوناگون و گرامی ایران،
این موقعیت را نباید از دست داد و از کردهای دلیر باید الگو گرفت.

-- شیرین و فرزاد ، May 13, 2010

همه با هم دریک زمان ! برای صرفه جویی در انرژی و وقت ! همه با هم در یک زمان برخیزیم بر علیه جمهوری آدمخوار!

-- بدون نام ، May 13, 2010

به عنوان یک شیعه با برادران کرد احساس همدردی می کنم و در خرداد ماه جبران میکنیم. قلب ما با شماست. ایران را با هم از دست ستمگران پس می گیریم.

له امید پیروزی ملت ایران

-- بدون نام ، May 13, 2010

لطفآ عبارت "سنی‌نشین" را از پاراگراف اول حذف کنید. اینطور به خواننده القا میشود که سنی‌ بودن نقش کلیدی دراین اعتصاب و کلا مبارزات مردم کردستان دارد. چنین برداشتی فرسنگها از حقیقت فاصله دارد. به عنوان یک ایرانی و یک کرد ایرانی یاداوری میکنم که مشکل ما نه جنگ "سنی و شیعه" است و نه درگیری "کرد و فارس". ما از سی سال پیش با جمهوری اسلامی طرف بودیم و هنوزهم هستیم و تا سرنگونی تاج و تخت ولایت فقیه از پا نخواهیم نشست.

-- بدون نام ، May 13, 2010

فرزاد به کردستان درس پایداری داد و کردستان به ایران . پس بیایید همه با هم در 22 خرداد اعتصاب سراسری را با الهام از برادران کرد سراسری کنیم.

-- بدون نام ، May 13, 2010

لطفآ عبارت "سنی‌نشین" را از پاراگراف اول حذف کنید.

-------------------------------------

مخاطب گرامی، از آن‌جا که بنا بر گزارش‌های رسیده این اعتصابات مختص به شهرهای سنی‌نشین منطقه کردنشین ایران (یا بخش سنی‌نشین برخی از شهرها) بوده و شهرهای شیعه‌نشین این منطقه از جمله شهرهای مختلف استان کرمانشاه مشارکتی در آن نداشته‌اند برای دقیق بودن خبر از این صفت استفاده شد. با این حال برای رفع هر گونه شبهه‌ای زمانه به درخواست شما احترام گذارده و این واژه را برمی‌دارد. سپاس از پیام شما.

زمانه

-- رها ، May 13, 2010

من با رها موافقم و تشکر می کنم! که نباید انسانها را بدینشان خواند، دین ایمالنشان بخودشان مربوط است و بکسی مربوط نیست، همچنانکه به آنها هم مربوط نیست که من بیدینم! از آن بی نامی هم که ما ها را ایرانی نما خوانده تشکرتر می کنم زیرا پیرو امام راهبر فرزانه است! امیدوارم راه نجاتی برایش پیدا شود و بداند که در طول زمان و عرض و طول مکان ایران دشمنی بزرگتر، شنیع تر، فاسد تر؛ متجاوز تر و جنایتکار تر از روحانیت و حکومت اسلامی بر خود ندیده است! البته من پیشگو نیستم ولی فکر می کنم که دیگر نیز نخواهد دید. بنا بر این چون که صد آمد نود هم پیش ماست، بنا بر این حساب آمریکا و اسراییل و غرب و شرق دست کم دشمنیشان کمتر از روحانیت و اسلام است به ایران و ایرانی! فهمیدن این موضوع امری حیاتی ست برای ایران! خوشبختیم از اینکه روحانیت با همه شناعتش و با همه کثافتش و نامردیش و سخاوتش در آدمکشی به قدرت رسید ، اگر چه چنین فاجعه ای انسانی را ببار آورد، اما دستآورد شگرف آن روی گردانی مردم ایران از این دین و از این آیین شد. پس مبارک است!
سلام بر شهدان ایران زمین سیرین و فرزاد و دیگر برادران و خواهر کرد، امروز نه تنها کردستان ایرانی تر لاز هر رزمان است، نه تنها ایران جزو لا یتجزای ایران است، بلکه امروز سرتا سر ایرن کردستان است ، زیرا فقط روحانیت شنیع نیست که می تواند ما را مجبور کند تا هر روزمان خون خونریزی و عاشورا باشد، و هر مکانمان کشتزار خون و خونریزی و شقوت باشد و کربلا، آری ما هممان نام نامی فرزاد را با خود حمل می کنیم، و ما هممان نامی نازنین شیرین را بر زنان و دخترانمان می گذاریم و ما هممان سنندجی کرماشاهی و پاوره ای و کردستانی هستیم و ایران سراسر کردستان است ، چنانکه بوده است! جنبش سبز ایران زمین این انقلاب سبز اولین کاری که بعد از پیروزی خواهد کرد فراهم آوردن تمامی وسایل لازم است برای رفاه و پیشرفت مناطق محروم کشور خصوصا منطقه کردستان و منطقه سیستان و بلوچستان و خوزستان و...
مرگ بر دشمنان ایران
زنده باد انقلاب سبز ایرن
زنده باد جمهوری ایران

-- بدون نام ، May 13, 2010

The journalist who helped break the story that detainees at the Abu Ghraib prison in Iraq were being tortured by their US jailers told an audience at a journalism conference last month that American soldiers are now executing prisoners in Afghanistan.

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=19133

چرا اخبار بالا را در سایت جاسوسخانه زمانه نمی گذارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-- بدون نام ، May 13, 2010

باهموطنان کرد ابراز همدردی می کنم!

-- سعید ، May 13, 2010

حالا ما 5 تا کرد رو اعدام کردیم ، 17 تا کرد هم بزودی اعدام و خبرش را اعلام می کنیم،
شما باید اعتصاب کنید؟!
مملکته داریم؟

-- دکتر محمود ا.ن ، May 13, 2010

از سال ۱۳۵۸ تا به امروز سیاست جمهوری اسلامی در برابرکردها کاملّا روشن بوده وهست، واین شامل یک دوره ۸ ساله از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ که اقای موسوی سمت نخست وزیری در کابینه دولت ایران را به عهده داشتن هم می شود.اما مهمتر از خود اعدامها و تجاوزات جنسی که از سال ۱۳۶۸تا کنون در کردستان جریان داشته، این سئوال مهم مطرح است که سیاست "جنبش سبز"به قبال کردستان چیست؟ مسئلهَ "حق تعیین سرنوشت" مردم کُرد راچگونه ارزیابی می کند؟ آیا مسئلهَ مدرن فدرالیسم را همچون دیگرمورد آزادیها به بحث و رای گیری خواهد گذاشت؟ یا آن را مسکوت گذاشته که دوباره ازراه زور و مبارزه مسلحانه راه حل خود را پیداکند؟ و یاخیلی ساده باطرح عنوان تجزیه طلبی راه حلی ناسیونالیستی رادر مقابل یک مشکل ناسیونالیستی قرار خواهد داد؟
زنده باد آزادی

-- فوئاد ، May 13, 2010

من نیز کرد هستم، از لفظ سنی بیزارم، همچنانکه بسیاری از لفظ سیعه بیزارند ما همه ایرانی هستیم و زیر یوغ روحانیون شیعه، ما ایرانی هستیم و کرد، همچنانکه ما زبان فارسی را منع نمی کنیم پارسیان نیز نباید زبان ما را منع کنند، خوب است که در دانشگاها و مدارس تهران و اصفهان هم زبان کردی درس بدهند، آنوقت خواهید دید که چه برادری ایجاد خواهد شد. در هر حال من به عنوان یکی سنی زاده که همینک در خانه ی یک شیعه در تهران هستم باید بگویم که علی و نه عمر، نه شیعه و نه سنی فقط ایرانی! همنین، فقط کردی و اصفهانی و تبریزی و کرمانشاهی و خراسانی همین ، سیستانی و بلوچستانی، یزدی و کرمانی ایران و ایرانی. همین و متاسف از برادرجانی که ما را به خارجی بسته کرده.
ما کردها سبز سبز سبزیم! درود بیکرانه بر شهدای کردستان امروز هر وقت ما بیشتر احساس برادری با سراسر ایران می کنیم! محبت تمامی ایرانیان برای اولین بار نثار ما شده و ما قدرش را مفصلا می دانیم. درود بر ایران، سلام بر ایرانی. مرگ بر دشمنان ما که اینک بر قدرت نشسته اند و از باده ی زورگفتن مست و مدهوشند!

-- بدون نام ، May 13, 2010

نگرانم نگران عزیزانم در کردستان . به خاطراین اعتصاب. چندصد نفر را دستگیر میکنند؟ چه اتهامی به انها میزنند؟ ضد انقلاب که هستند تجزه طلب اتهامی عادی است محارب ,دمکرات کومله چریک.... حالا پزاک هم اضافه شده . جنگ مسلحانه جنگ مسلحانه جنگ مسلحانه.

ما که همیشه متهمیم ,نه نه محکومیم, گوشت دم توپیم.
ایا فرزادهای دیگری....نه نه این مردم به قول دوستان این قوم! لایق این همه داغ نیست این اری قوم! شایسته نیست از این زندان بدان زندان زین تناب بدان جوخه سپرده شود اری تا شما احزاب ثابت کنید مردم باشمایند. مگر شک دارید؟ مگر نمی دانید این مردم با هرکسی اگر باشند با جمهوری اسلامی نیستند
چه کسی شک دارد که کردها در سوگ ماموستا فرزاددر سوگ شیرین خون میگریند ناله اشان گوش فلک را کر میکند مگر ما هروز و هرروز فرزادها و شیرینها نکاشته ایم تا تیری تنابی انها را از دیدن صبح دم باز دارد می خواهیم قهرمان کدام شاهنامه باشیم؟!؟!انتقام میگیریم انتقام!!! تنفر بر انگیز ترین کلمه ی که میشود برزبان راند. از کی؟ چه کسی را میکشی!؟!؟ چند نفر را میکشی !؟ 100 یا 1000 مگر انهائی که تو قرار است بکشی قاتلان فرزادند؟ من شکی ندارم اری من شکی ندارم در میان انهائی که تو می کشی کسانی وجود خواهند داشت که در سوگ شیرین در سوگ فرزاد ساعتها گریسته اند و در سوگ فرزادهای دیگری که به بهانه ی شلیک گلوله ی تو پرپر خواهند شد خواهند گریست .تفنگ تو نه تنها کوچکترین خدمتی به این ملت نمیکند بلکه کردستان ویران شده را ویرانتر میکند

چه بکشیم چه کشته شویم ما باخته ایم تفنگ ما امروز باید قلم ما باشد ملیونها شلیک اری ملیونها شلیک رسائی کلمه ای از نامه ی افتخار امیز فرزاد را نصیب کردستان نخواهد کرد

-- maarouf ، May 13, 2010

جاهلان ایرانی نما:
مگر اطلاع ندارید که یکی از اهداف دشمنان ایران از جمله جاسوسخانه زمانه - جدایی بیانداز و حکمرانی کن - است. بنابراین تعجب ندارد که این جاسوسخانه برای تحریک بیشتر افراد را به سنی و شیعه تقیسم کند. ما ایرانیان با این کلک ها قرنهاست که آشنا هستیم. مرگ بر دشمنان ایران و عاملان ایرانی نما

-- بدون نام ، May 14, 2010

چرا فقط ایرانی ها شیعه هستند ؟چرا ما ایرانی ها باید بر خلاف عربستان که قرآن محمد از ان کشور امده و حضرت محمد از ان سرزمین به پامبری رسیده باید شیعه باشیم ولی عربستان و دیگر کشورها باید سنی باشند ؟

خب اگر قرار است مسلمان واقعی باشیم باید مثل عربستان سنی باشیم چرا فقط ما یک کشور در جهان شیعه هستیم با اندکی ناچیز از یک یا دو کشور کوچک ؟
چرا همه ی کارهای ما ایرانی ها وارونه است ؟
اگر اسلام از عربستان امده که باید ما همه مسلمان سنی باشیم .
این اخوندها برای اینکه بالای منبر بروند و پول مفت بگیرند می گویند شیعه باشیم ولی چرا همه مسلمان ها سنی هستند ولی ما ایرانی ها شیعه هستیم محض رضای خدا یک نفر جواب بدهد تا قانع شوم
اسمم :فضولیم گل کرده

-- دنبال جواب فضولیم گل کرده ، May 14, 2010

in khabaro taze az facebook gereftam

خبر فوری: درگیری نظامی در مناطق کردنشین

در مناطق روستایی مریوان و پیرانشهر شبه نظامیان کرد (پژاک) با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر شده اند. به گفته ساکنین منطقه دست کم 10 عضو سپاه کشته و هشت تن مجروح شده اند.هنوز منابع دولتی در این باره خبری منتشر نکرده اند. ولی رسانه های کرد عراقی اعلام کرده اند که توپخانه های سپاه مناطق کوهستانی پینجوین و قندیل در خاک عراق را توپ باران کرده اند. خود پژاک میگوید 16 پاسدار را در جریان 2 درگیری به انتقام پنج زندانی اعدام شده ، از پای درآورده است. بدنبال این درگیریها نیروهای نظامی زیادی از مرکز به کردستان منقل شده اند.اکنون جو شهرهای کردنشین متشنج است.

albate in khabar dar site radifarda va bbc be tor digari neveshte shode ke dargiri beine nirohaye irani va araqi rokh dade

-- matin ، May 14, 2010

در مناطق روستایی مریوان و پیرانشهر شبه نظامیان کرد (پژاک) با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر شده اند. به گفته ساکنین منطقه دست کم 10 عضو سپاه کشته و هشت تن مجروح شده اند.هنوز منابع دولتی در این باره خبری منتشر نکرده اند. ولی رسانه های کرد عراقی اعلام کرده اند که توپخانه های سپاه مناطق کوهستانی پینجوین و قندیل در خاک عراق را توپ باران کرده اند. خود پژاک میگوید 16 پاسدار را در جریان 2 درگیری به انتقام پنج زندانی اعدام شده ، از پای درآورده است. بدنبال این درگیریها نیروهای نظامی زیادی از مرکز به کردستان منقل شده اند.اکنون جو شهرهای کردنشین متشنج است.

-- matin ، May 14, 2010

اما من به عنوان یک کرد خودم رو ایرانی نمیدونم . ایرانی که در آن مانند دیگر کشورهای اشغالگر کردستان حق تعیین سرنوشت رو از ما گرفتن ، حق آمموزش به زبان مادریم رو گرفتن در ایرانی که شهروند درجه 3 هم نیستیم. برای آزادی کردستان هر بهائی که داشته باشه میدیم. ما به عنوان یک کرد همه نوع تفکر رو که بر ایران حاکم بوده دیدیم چه ناسیونالیس و فاشیست نژادیش چه مذهبیش رو. ما سرزمین و فرهنگ کسی رو تهدید نکرده ایم فقط حق خودمون رو می خواهیم و شخصا از ایرانی خواندن شعاری کردها ابراز انزجار می کنم. این نتیجه گیری امثال من هم نتیجه ÷شت سر گذاشتن تاریخ سیاه رژیمهای حاکم بر این سرزمین هست . دیر یا زود شاید چند نسل بعد کردستان آزاد خواهد شد . به امید زندگی مسالمت آمیز و بدون تجاوز ملیتهای ساکن در خاور میانه..........

-- از سنندج ، May 14, 2010

خوشم میاد هیچ کس به این آدم بی نام که هی می‌گه زمانه جاسوسخانه هست حتی محل هم نذاشته! خوشحالم که این آدم‌ها کم کم حسابی ایزوله شدن و باید به زودی تصمیم بگیرن که آیا می‌خوان مزدور رژیم آدم‌کش بشن یا به مردم بپیوندن.
با حرف برادران و خواهران کردمون بسیار موافقم. شیعه و سنی یه داستان بسیار دروغینه که باید ازش دوری کرد. هیچ کس بیشتر از خود مردم عادی به این جور تفاوت‌ها احترام نمی‌ذاره. البته به لحاظ تاریخی خود آمریکا و انگلیس کم از این بهانه برای تضعیف ملل منطقه استفاده نکردن٬ و همین الآن هم مثلا در عراق تا می‌تونن سعی می‌کنن این مساله رو در خبرگزاری‌هاشون پررنگ جلوه بدن. اما از طرف دیگه خود جمهوری اسلامی از اونا هم بدتر کرده و همیشه با شیعه شیعه کردن سنی‌ها رو سرکوب کرده و البته به شیعه‌ها هم فقط وقتی حال میده که طرف‌دار خودشون باشن. به هر حال٬ سنی٬ شیعه٬‌بی دین٬ کرد٬ فارس٬ بلوچ٬ عرب٬ ترک... همه ایرانی هستیم و زیر یوغ یک سیستم دموکراتیک. اتحاد ما شرط اساسی غلبه بر این سیستم غیر انسانی و بنیاد نهادن سیستمیه که در اون همه برابر باشیم.

-- امید ، May 14, 2010

ایران نیازمند سیستم حکومت فدرالی و دموکراتیک برای حفظ حقوق برابر همه شهروندان خود است ، باید دید جنبش سبز در اینده چه موضعی در این خصوص خواهد گرفت!

-- پارسی از شیراز ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)