تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«نماینده سازمان ملل به ایران سفر کند»

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی در نامه‌ای، از ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا هر چه سریع‌تر گزارشگران ویژه این سازمان را به ایران اعزام کند.

امضاکنندگان این نامه اعلام کرده‌اند با توجه به اعلام آمادگی ایران برای پذیرش گزارشگران ویژه سازمان ملل، در «اولین فرصت ممکن» این گزارشگران به تهران اعزام شوند.


این درخواست چند روز پس آنکه محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، از آمادگی جمهوری اسلامی برای استقبال از نماینده سازمان ملل در سفر به تهران خبر داد، مطرح می‌شود.

خانم پیلای اعلام کرده که سال آینده میلادی به تهران سفر خواهد کرد.

در بخشی از نامه هشت فعال سیاسی و حقوق بشر آمده که نماینده سازمان ملل در سفر به ایران، در مورد «بازداشت‌های خودسرانه»، «اعدام‌های فراقانونی» و «شکنجه» زندانیان تحقیق کند.

تحقیق در مورد صدور احکام اعدام برای گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات، صدور احکام سنگین برای بازداشت‌شدگان حوادث اخیر و ادامه بازداشت غیرقانونی برخی افراد، از دیگر خواسته‌های این فعالان سیاسی و مدنی از ناوی پیلای است.

این نامه را شیرین عبادی، مهرانگیز کار، عبدالعلی بازرگان، مسعود بهنود، محسن کدیور، عطاءالله مهاجرانی، فرخ نگهدار و حسن یوسفی اشکوری امضا کرده‌اند.

آنها در نامه خود هشدار داده‌اند: «چنانچه بازدید گزارشگران از ایران هرچه زودتر انجام شود، آنگاه ممکن است مصیبت‌های کمتری را شاهد باشیم»

شورای فعالان ملی مذهبی نیز در بیانیه‌‌ای، خواستار پایان دادن به شیوه‌های «بی‌فرجام و بازگشت به اصول قانونی و انسانی و دینی» در ایران شده است

این نامه در شرایطی نوشته شده که هفته گذشته، قوه قضائیه ایران، فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هویی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان را به اتهام عضویت در گروه‌های «ضد انقلاب» اعدام کرد.

اعدام این پنج نفر با واکنش‌ اعتراضی سازمان‌های مدافع حقوق بشر و کشور‌های غربی مواجه شده است.

شورای فعالان ملی مذهبی نیز در اعتراض به این اعدام‌ها، هشدار داده که این شیوه برخورد‌، باعث به خطر افتادن امنیت ملی می‌شود.

این شورا اعلام کرده که در جریان صدور و اجرای احکام اعدام‌شدگان، آئین دادرسی مصوب خود حاکمیت هم رعایت نشده است.

شورای فعالان ملی مذهبی در پایان بیانیه‌ خود، خواستار پایان دادن به شیوه‌های «بی‌فرجام و بازگشت به اصول قانونی و انسانی و دینی» در ایران شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گام بسیار مهمی است. همراه بودن چهره های شاخصی که گرایش های متفاوتی دارند، نوید فردای بهتری است

-- امیر ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)