تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی آمريکا از وضعیت بهائيان در ايران

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای، نسبت به ادامه آزار و اذیت بهائیان و سایر اقلیت‌های دینی در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد.

فیلیپ جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گذشت دو سال از دستگیری هفت تن از رهبران جامعه بهایی در ایران، از شرایط محاکمه آنها انتقاد کرده است.

آقای کراولی، دسترسی نداشتن این افراد به وکیل و ادامه بازداشت آنها را مغایر با آئین دادرسی دانسته است.


«یاران ایران»؛ نشسته از چپ به راست: بهروز توکلى و سعید رضایى. ایستاده: فریبا کمال‌آبادى، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى و مهوش ثابت

این مقام وزارت خارجه آمریکا از مقام‌های ایرانی خواسته است به تعهدات خود در قبال میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی عمل کنند.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند.

مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

‫هفت بهایی دستگیر شده، اعضای هیاتی هستند که به امور اولیه جامعه بهائیان ایران رسیدگی می‌کنند.

۲۵ فروردین ماه سال جاری، نیز این هفت نفر، در اعتراض به حضور «ﻣﻘﺎم‌ها و اﻓﺮاد ﻏﻴﺮﻗﻀﺎﺋﻰ در جلسه دادگاه» خود، از مشارکت در روند دادگاه خودداری کردند.

سرویس خبری جامعه جهانی بهائی اعلام کرده به خانواده این افراد، به خاطر «غیرعلنی» بودن دادگاه، اجازه حضور در جلسه داده نشده بود، اما «ﺟﻤﻌﻰ از ﻣﻘﺎم‌ها، ﺑﺎزﺟﻮﻳﺎن وزارت اﻃﻼﻋﺎت و ﻳﮏ ﮔﺮوه ﻓﻴﻠﻤﺒﺮدارى» در این جلسه حضور داشتند.

«مشارکت در جمع‌آوری اسناد طبقه‌بندی شده و ارائه آن به بیگانگان، تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی ایران، مخدوش نمودن چهره جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و افساد فی الارض» از اتهامات این افراد اعلام شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایالات متحده در برابر جنایاتی که رژیم ایران نسبت به جوانان ایران روا داشته همواره تلویحی صحبت می کنند. چطور است که خون بهاییان در چنین شرایطی در نظرشان رنگین تر به نظر می رسد؟!!

-- بدون نام ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)