تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

فراگیری تکنولوژی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری، با عنوان «شهر بهتر، زندگی بهتر، با مخابرات یا جامعه اطلاعاتی؟!» درباره روز جهانی مخابرات نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی در ایران و روز جهانی جامعه اطلاعاتی، در همه جهان است. یادش به خیر زمانی که ۲۷ اردیبهشت در ایران مثل همه جای جهان، روز جهانی مخابرات نامیده می‌شد و یادش به خیر زمانی که این روز در ایران مثل همه جای جهان روز جهانی جامعه اطلاعاتی نام گرفت.»

به نوشته این روزنامه: «حال که در کشور عزیز ما این روز را روز روابط عمومی نامیدیم، به یک نکته توجه داشته باشیم که نقطه آغاز جامعه اطلاعاتی در بعد اجتماعی دسترسی به اطلاعات و در بعد اقتصادی فراگیر شدن تکنولوژی‌های نوین ارتباطی یاICT یا فاوا یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، شیوه‌های مدیریت شهری، ساختمان‌های هوشیار، مدیریت هوشمند ترافیک، شیوه‌های صرفه‌جویی جدید در مصرف انرژی و مدیریت ضایعات و حتی مبادله اطلاعات و دانش و برقراری ارتباط سیار، در یک جامعه اطلاعاتی پوینده همگرا را ارائه می‌دهد. در چنین شرایطی یعنی با داشتن تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی شهر بهتر و زندگی بهتر خواهیم داشت.»

متن کامل سرمقاله

واکاوی دقیق
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاملی بر طرح تحول اقتصادی» درباره طرح تحول اقتصادی نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «باید تردید داشته باشیم که اصل اجرای طرح تحول ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. امید است میلیاردها دلار سرمایه بین‌نسلی که از قضا به چهار نسل رسیده است برای آبادی آینده میهن اسلامی سرمایه‌گذاری شود تا آیندگان به نقد تاریخی‌ ما ننشینند. پس هر گاه هدفی برای همگان، از نخبگان گرفته تا کل جامعه تقدس پیدا کرد، در انجام آن نباید ابهام داشت و مجموعه‌ای را که بخواهد چنین ماموریت بزرگی را انجام دهد باید یاری نمود. این همکاری هم به صورت نرم‌افزاری و هم سخت‌‌افزاری می‌تواند موضوعیت پیدا کند.»

در این سرمقاله آمده است: «معمولا در انجام یک طرح اقتصادی که مردم درگیر آن می‌شوند، طراحی یک برنامه جامع اطلاع‌رسانی قابل‌فهم برای همگان یک الزام است. متاسفانه در طرح تحول شاهد این برنامه‌ریزی از طرف رسانه ملی و مسوولان نیستیم. اتفاق مهمی که در خانه همه ایرانیان در حال و آینده تاثیر خواهد داشت، ضرورت یک واکاوی دقیق برای همگان دارد و به اصطلاح به جنبه نرم‌افزاری طرح عنایت لازم نشده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «داستان طرح‌تحول در کشور همچون بیماری است که نیاز مبرم به عمل جراحی دارد. گذشت زمان جز توسعه عمق بیماری حاصلی ندارد. این موضوعی است که همگان بر آن اجماع‌نظر دارند. این بیمار را بارها به سمت اتاق عمل برده‌اند. در هر نوبت عوارض روحی و روانی بر بیمار حاصل شده، لیکن هر بار به دلیلی انجام عمل جراحی به تعویق افتاده است. روشن است در این عمل جراحی عوارضی وجود دارد.»

متن کامل سرمقاله

فرمان تیر
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مطالبات مردم در محاکمه سران فتنه چه شد؟!» به انتقاد از موضع‌گیری‌های اخیر موسوی و کروبی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «گروه تروریستی پژاک و عوامل بمب‌گذار در انفجار تروریستی حسینه شهدای شیراز و به خاک و خون کشیدن عزاداران حسینی، روسیاه‌ترین عوامل و عناصر ضدانقلاب هستند، اما موسوی و کروبی برای جلب حمایت ضدانقلاب و محاربین نظام نیاز دیدند از این روسیاه‌ها دفاع کنند و مجازات آنها را ناعادلانه و تاثرآور توصیف نمایند.»

به نوشته این روزنامه: «موسوی و کروبی فعلا گام اول را برای فرمان تیر برداشته‌اند و رسما با دفاع از محاربان و پیوند با معاندان نظام به سمت مبارزه مسلحانه با نظام می‌روند، آنها مبارزه در کف خیابان را مکمل مبارزه مسلحانه می‌دانند و همین منطق را منافقین قدیم قبل از اعلام محاربه با نظام عمل کرده بودند.»

این روزنامه ادامه داده است: «قرار است برخی روحانیون غافل از فتنه سبز و جنگ نرم دشمن نقش آقای لاهوتی و گلزاده غفوری را در زمان ما بازی کنند. مسئله حمایت سران فتنه از تروریست‌ها و محاربان با نظام را شوخی نگیریم، آنها پای در مسیری بی‌بازگشت نهاده‌اند و هیچ چیز جز مشت محکم ملت و مشت آهنین قانون، آنها را از خواب غفلت بیدار نخواهد کرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «همین امروز دریابید»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «تحریف تاریخ شیعه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)