تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تظاهرات صدها تن در استکهلم در محکومیت اعدام‌ها در ایران

بعد از ظهر روز چهارشنبه صدها ایرانی و فعال سوئدی برای اعتراض به اعدام‌های اخیر در ایران در میدان مرکزی شهر استکهلم گرد هم آمدند.
مرکز پایتخت سوئد طی این روز شاهد سر دادن شعارها علیه اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران بود.

فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و شیرین علم هولی، چهار ایرانی کُرد هستند که به همراه مهدی اسلامیان، یکشنبه هفته جاری در زندان اوین به دار آویخته شدند.

حزب سوسیال دموکرات ، حزب لیبرال مردم و سبزها، و سازمان‌های جوانان احزاب سوسیال دموکرات، از گروه‌های سیاسی سوئدی بودند که در این تظاهرات شرکت داشتند و نمایندگان آن‌ها با سخنرانی، اعدام زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کردند.

جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران، حزب دموکرات کردستان، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، حامیان جنبش سبز سوئد، گروه دموکراسی سبز، انجمن حق زن و چند گروه دیگر سازماندهی این راهپیمایی را بر عهده داشتند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با محکوم کردن اعدام پنج زندانی سیاسی، درباره به اجرا گذاشته شدن حکم اعدام ۱۷ کرد زندانی دیگر در ایران هشدار داده‌است. این موضوع از دیگر موارد اعتراض احزاب ایرانی و سوئدی در این تظاهرات بود.

در واکنش به خبر اعدام این پنح تن، روز پنج‌شنبه، چند شهر کردنشین ایران به نشانه اعتراض به حالت ‌تعطیل در آمد.
در همان روز صدها تن از مردم افغانستان نیز در شهر جلال‌آباد برای اعتراض به اعدام شهروندان ایرانی و افغانی توسط حکومت ایران دست به تظاهرات زدند.

موضوع احتمال اعدام ۱۷ زندانی دیگر کرد از دیگر موارد اعتراض احزاب ایرانی و سوئدی در این تظاهرات بود

مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت، می‌گوید که جرم اعدام‌شدگان اخیر برای هیچ‌کس «محرز» نشده است و میرحسین موسوی یکی دیگر از رهبران مخالفان دولت نیز روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه طی بیانیه‌ای اعدام پنج شهروند ایرانی را «ناعادلانه» خواند و آن را محکوم کرد.

از سوی دیگر کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، از وی پرسید که آیا اعدام‌های اخیر در ایران، موجب خدشه‌دار شدن وحدت ملی و تنش در روابط بین‌المللی تهران نخواهد شد؟
گروهی از فعالان سیاسی و حقوق بشر نیز امروز جمعه با ارسال نامه‌ای خواستار بازدید فوری گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل از ایران شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نبض اعتراض مدنی بخوبی در زیر پوست این تظاهرات متمدنانه قابل لمس است. شور آزادی خواهانه تنها با روش متمدنانه خود را مینمایاند. با اینکه عقاید مختلفند، همه گروه‌ها رعایت حق یکدیگری را رعایت کردند و با رعایت اولین اصل اساسی دموکراسی، یعنی با رعایت حقوق خود بدون زیر پا گذاشتن حقوق دیگری تظاهرات متمدنانه و بدون خشونت انجام شد.
با عرض تبریک

-- بدون نام ، May 15, 2010

بقیه پیام فوق:
و شاید بیان نکته‌ای زیبا بجا باشد. در اول ماه مه امسال، من با زنبانی دردآشنا توانستم در عین حمل عکسی از منصور اسانلو، در یک شهر اروپایی، یک مامور پلیسِ در حال انجام وظیفه را در شعاردهی با خود همگام کنم.

-- بدون نام ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)