تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تظاهرات در افغانستان در اعتراض به اعدام ۵ شهروند ایرانی

صدها تن از مردم افغانستان روز گذشته، پنج‌شنبه، در شهر جلال‌آباد برای اعتراض به اعدام شهروندان ایرانی و افغانی توسط حکومت ایران دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در نزدیکی کنسولگری ایران در این شهر صورت گرفت و تلاش پلیس افغانستان برای جلوگیری از نزدیک شدن راهپیمایان به ساختمان کنسولگری ایران بی‌نتیجه ماند.

تظاهرکنندگان با کوبیدن بر درهای ساختمان این کنسولگری و آتش زدن پارچه‌هایی با نقش روحانیان حکومت ایران اعتراض خود را به اعدام‌ها در ایران ابراز کردند.


تظاهرات روز گذشته در جلال‌آباد

تظاهرکنندگان هم‌چنین تصاویری از فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان را حمل می‌کردند و علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران شعار داده و با زندانیان سیاسی ایران ابراز همبستگی کردند.

فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و شیرین علم هولی، چهار ایرانی کُرد هستند که به همراه مهدی اسلامیان، یکشنبه هفته جاری در زندان اوین به دار آویخته شدند.

تظاهرکنندگان افغان با سر دادن شعار «مرگ بر استبداد جه در کابل و چه در تهران» خواستار پایان یافتن اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی شدند.

حزب همبستگی افغانستان که هماهنگی این راهپیمایی را برعهده داشته‌است اعلامیه زیر را به این مناسب منتشر کرده‌است:
«حزب همبستگی افغانستان، نه با اشک بل‌که با تکرار ندای پرجبروت مادر قهرمان فرزاد و سایر شهیدان ایران، همبستگی خود را با جنبش آزادی‌خواهانه ایران و با زندانیان آزادی‌خواه ایران اعلام می‌دارد که پایداری و تسلیم‌ناپذیری افسانه‌ای‌شان زیر شکنجه‌های جسمی و روحی بی‌نظیر جلادان ولایت فقیه، مایه امید ادامه پیکار در هر شرایطی و نمونه تجسم غرور و شرف انسان مبارز به حماسی‌ترین صورت آن در این دنیای مملو از ستم و تحقیر و نابرابری و زورگویی می‌باشد.»

تظاهرکنندگان هم‌چنین تصاویری از فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان را حمل می‌کردند

این پنجمین تظاهرات مردم افغانستان علیه اعدام‌ها در ایران است ولی اعتراض تظاهرات‌های پیشین بر مسئله اعدام افغان‌های ساکن ایران مترکز بود.

در اوایل ماه جاری ده‌ها تن از مردم افغانستان در اعتراض به «بدرفتاری» دولت ایران با افغان‌های مقیم این کشور، با تجمع در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در کابل، آدمک محمود احمدی‌نژاد را به آتش کشیدند. در پی این اقدام، کاردار سفارت افغانستان در تهران، در غیاب سفیر این کشور، به وزارت خارجه ایران احضار شد.

برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان می‌گویند ده‌ها تن از شهروندان افغانستان در ایران اعدام شده‌اند.

بر پایه اظهارات هیاتی از نمایندگان مجلس افغانستان که اخیرا به ایران سفر کرده‌، در حال حاضر بیش از ۵۶۰۰ شهروند افغان که جرم بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر اعلام شده، در این کشور زندانی هستند و نزدیک به سه هزار تن از آن‌ها به اعدام محکوم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعتصاب فراگیر در چند شهر کردنشین ایران

نظرهای خوانندگان

خب از قدیم افغانستان جزو خاک ایران بوده هنوز غیرت و حس همدردی در رگ افغانی ها هست باید هم از اعدام ایرانی ها ناراحت بشوند

-- جمشید ، May 14, 2010

درود بر برادران و خواهران افغان. با وجود حمایت های همه جانبه حاکمیت ایران از فلسطین، حتی یک تظاهرات یا حتی یک بیانیه از طرف اعراب در حمایت از مردم ایران صادر نشده است.

-- بخت النصر خراسانی ، May 14, 2010

درود بر مردم شریف افغانستان سبز - دورد و صد درود به این معرفت که مردم مظلوم و همزبان ایران را تنها نگذاشتند - درود و صد دورد بر تمامی انسانهای سبز در سراسر جهان مخصوصا افغانهای سبز که مرگ بر خامنه ای را بار دیگر ....

-- فرهاد ، May 14, 2010

دم افغان های گرامی بسیار گرم از همدردی با ایرانیان و اعتراض به نظام جنایتکار ج.ا.
درضمن این جمشید یا بلد نیست حرف بزنه و یا اینکه از مزدوران نظامه و سعی داره اینجا بین ایندو ملت جدایی و تفرقه بندازه که دراینصورت کورخونده.

-- پیروزی دو ملت ، May 14, 2010

این امر نشان از یک همبستگی منطقه ای حول جنبش سبز دارد که در ذات خودش ضد استبداد دینی(چه در ایران چه در همه کشور های منطقه) است . ایرانیان به خصوص جنبش سبز ایران از ابراز همدردی مردم افغانستان وعراق و..دلگرم وبه خود می بالند.پیروز بادجنبش سبز ایران که می رود تا به جنبشی در همه کشورهای منطقه تبدیل گردد!

-- مهتاب ، May 14, 2010

Thanks to afghans we have the same problem with the islamic criminals

-- بدون نام ، May 14, 2010

Dar goosheh v kenar donya darad tazahorat parakandeh soorat migirad bar alayheh eaadamha dar torkieh, afganestan, danmatk, sweden, london va .... edameh dahid ta in nekbat ensani ra b gooreh siah tarikh beseparim!

-- بدون نام ، May 14, 2010

پیروزی دو ملت،
شما بلدی حرف بزنی؟ اصلا فهمیدی بنده خدا چی نوشته؟

-- بدون نام ، May 14, 2010

پیروزی دو ملت جان کجای کامنت بنده جدایی افکنی بین 2 ملت است ؟ خب مگر دروغ گفتم ؟ مگر تاریخ نخواندی ؟ مگر افغانستان قبلا جرئی از خاک ایران نبود ؟
برو تاریخ را بخوان تا سوادت بالا برود در ضمن به سواد بنده شک نکن تمام این سایت ها از نوشته های بنده هر روز چراغانی می شوند چه به نام جمشید چه با نام های دیگر قربانت شوم خون جگرمان نکن بگذار مثل سیاست مدارها ی بی جیره و مواجب مجانی اظهار نظر کنیم تا روز ازادی برسد و از دست این کامنت نوشتن ها راحت بشویم برویم دنبال کارو زندگی مان . درود بر مردم افغانستان و ایران.

-- جمشید ، May 14, 2010

به داشتن برادران و خواهران همزبانی مثل شما به خودم میبالم.

برادر و خواهر من، عرب مسلمون نیست. افغانی پاکدین پاکسرشته.

-- بهرام ، May 14, 2010

بدون نام موکل جمشید،
بلد نیست چون احتیاجی نیست که در هرفرصتی وبخصوص دراین هیروبیری برخ افغان ها کشید که شما یکزمانی (تو عهدبوق) جزو خاک ایران بودید. شما خوشت میاد که مثلأ مغول ها و مقدونیان و عربها در هر فرصتی بهتون یاداوری کنند که شما یکزمانی بخشی از خاک و امپراطوری انها بودید؟ وچون بودید پس ما توقع داریم که از ما پشتیبانی کنید؟ از حمایت مردم کشورهای همسایه باید تشکر کرد و ادامه ان را تشویق کرد نه اینکه متوقع آن بود، بخصوص از افغانها که خودشون هزار جور مشکلات و بدبختی داشته اند و دارند.

-- پیروزی دو ملت ، May 14, 2010

ای کاش عراقی ها هم با تظاهرات به دخالت های حکومت آخوندی ایران در عراق واکنش نشان میدادند.

-- بدون نام ، May 14, 2010

راست میگه. شما هام وقت گیر اوردین حالا. بزارید تشکر کنیم. ممنون افغان های آزاده

-- من ، May 14, 2010

پیروزی دو ملت اخر قربانت شوم من, اگر خاک افعانستان را 2 دستی تقدیم ما کنند ایا حاضریم دوباره آن کشور را قبول کنیم ؟ عقلت کجا رفته پسر جان اففانستان به جز کوه و سنگ نیست نه نفت دارد نه گاز نه دریا و نه جنگل به چه درد ما می خورد تازه باید از شکم خودمان برنیم و خرج مردم آن کشور کنیم .
در ضمن خاک دزدی و کشور دزدی و دریا دزدی تازه گی ها مد شده مثلا همین خلیج فارس را نگاه کن دریاچه خزر را نگاه کن چند تا چشم ناپاک دنبالش هستند و چشم طمع به انها دارند اما ما که مثل انها دزد سر گردنه نیستیم ما همین طول و عرض جفرافیایی فعلی کشور خودمان را حفظ کنیم شقلقمر کردیم .
درود بر مردم باوفای افغانستان دوست و برادر مردم ایران

-- جمشید ، May 14, 2010

با همبستگی جهانی می توانیم ریشه جنایت و جنگ را برکنیم

-- منیژه ، May 14, 2010

اوه, پس افغانستان اخه چون نفت نداره؟ چون فقیره؟ خوب این سیستان و بلوچستان را میخواهی چکار؟ آنها هم نه نفت دارند و نه هیچ چیز بدرد بخور دیگر, خوب بگذار آنها هم بروند پی کارشان.
نه جناب جمشید, مهم نیست افغانستان چیزی ندارد و فقیر است. مهم این است که آنان عشق دارند و علاقه, صفا دارند و صمیمیت با قرهنگی یکسان با ما

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت.

نه آقای جمشید من یکی که مشتاقانه منتظر روزی هستم که ببینم آنان بما پیوستد و متفقأ جهت سربلندی ایران کار میکنیم و هر چه هم که در آوریم با هم میخوریم.

-- منوچهر ، May 14, 2010

درسختی انسان دوستان خود رامیشناسد....

-- بدون نام ، May 14, 2010

راستی یه چیزه دیگه جناب چمشید, اگر آلمانی ها هم مثل تو فکر میکردند, الان هنوز هم آلمان غربی و آلمان شرقی داشتیم چه آلمان شرقی آنچنان قدرت مالی و صنعتی نداشت که به آلمان غربی اهدا کند و این باعث شد موازنه های پولی آلمان غربی برای مدتی بهم بخورد اما ایستادگی کردند و توانستند بعد از مدتی اقتصادشان را بحالت معمول درآورند.

-- منوچهر ، May 14, 2010

حرکت در خور تقدیری ست، به شرط آنکه افرادی مانند آقای جمشید نگاه تحقیرآمیز و سودجویانه ی خود را به سرزمین ها و مردم همسایه تغییر دهند. فکر نمی کنم مردم افغان به دوست و برادری مثل شما نیاز داشته باشند. برعکس با کم لطفی و ناآگاهی امثال شما، ملت ایران در بیست و چند سال گذشته دوستی و الفت بی شائبه ی جمع کثیری ار برادران افغان مان را از دست داده است
...

-- کیارش ، May 14, 2010

جمشیدخان، من اعتراضم به طرز و زمان کامنت گذاریت بود که میتواند به بی اعتنایی شما به حساسیت های ملی مردم کشور های همسایه تلقی شود وباعث تفرقه شود. من نه اشاره ای بدانشت از تاریخ کردم و نه منظورم این بود که شما پیشنهاد تصرف خاک این و آن را دادی. اشاره ام درمورد امکان مزدور بودن شماهم برای این بود که چندی از عوامل نظام در این ستونها اغلب کامنت های مایوس کننده وتفرقه برانگیز میگذارند و بتازگی سعی میکنند که این کار رو یکمقدار با ظرافت و پوشیدگی نیز انجام بدهند ،که البته معمولأ خیلی سریع مچشون گیر میافته. بهرصورت این رژیم با جنایتهایش اعصابی برای ما باقی نگذاشته و اگر واکنش من به کامنت شما زیادی شدید بوده و باعث رنجشتون شده پوزش میخواهم.
با امید به آزادی

-- پیروزی دو ملت ، May 15, 2010

درود بر افغانستانی ها!
ننگ بر طالبان چه در افغانستان چه در ایران.
حکومت ج.ا ثابت کرده که جز خرابکاری و مبارزه با اصل و اصالت انسان کاری دیگری ندارد. این حکومت ضد بشری امتحان خودش را پس داده!
در کشورهای همسایه ایران هم گاهگاهی فضولی می کند و مردم همه به این امر پی برده اند. در حقیقت ماهیت نادرستش بانی این شده که کشورهای پا به منطقه بگذارند. که این بهانه را هم ریشه یابی کنیم به دلیل نا مطمئن بودن همین حضرات سفسطه ج.ا بوده است...
افغانستان بخشی از تاریخ ماست. و مردم ایران در بازسازی نقش داشته اند و خواهند داشت. مردم ایران طالبان(دست نشانده) را از ایران بیرون خواهد کرد و به حزیره ی امنی خواهد فرستاد تا باقی عمر همانحا با امکانات کافی زندگی کنند و موشک هوا کنند.

-- م ، May 15, 2010

ما بايد 22خرداد را به يک جنبش جهانيرتبديل کنيم بخصوص در خارج از کشور. از برادران عراقی که از حمله هاي انتحاری به تنگ آمدن و مردم شريف افغانستان که همبستگی خود را نشان دادند بايد همه با هم برخيزيم ! اگر اين رژيم تروريست پرور برود همه در صلح خواهيم بود.
we request iraqian brothers to join us th show their disgust of blood sheding of repaublic islamic of iran.
Nous demandos à tous le orientaux de montrer leur solidarité ave le peuple iranien le 12 juin;

-- بدون نام ، May 15, 2010

درود بر مردم شریف افغانستان که بسیار درست درک کرده اند که ما همه به پشتیبانی هم برای رسیدن به دمکراسی، پیشرفت و عدالت اجتماعی نیاز داریم.

-- ستاره ت ، May 15, 2010

دنیا این کار زشت رامحکوم میکند افغانستان که غریبه نیست

-- بدون نام ، May 15, 2010

این همان مردمی هستند که سال ها در ایران در رنج و سختی بوده اند اما بنازم به انسانیت شان...ما ایرانی ها باید بزرگواری و انسانیت را از افغان ها یاد بگیریم...

-- سی سی ، May 15, 2010

برادران عراقی؟!!!!!!!!!!!!!!!!
از کی تا حالا عراقی ها برادر شدن؟

-- بدون نام ، May 15, 2010

ندای آزادی خرداد فرا می رسد، نهال جنبش سبز با خون شهیدانش پربارتر می شود، و به جنبشی جهانی در مبارزه علیه ارتجاع تبدیل می شود...

ممنونم از شرف و غیرت انسان دوستانه ی برادر و خاهرهای افغانی

-- محمد ، May 15, 2010

با خواندن این خبر و بیانیه شجاعانه حزب همبستگی افغانستان به وجد آمدم. آفرین بر شما ای آزدگان. تحسین برانگیز است سال های سال فشار استبداد و جنگ و تحجر حاکمان نتوانسته است جمود فکری را بر خواهران و برادران افغانیم تحمیل کند. انسانیت شما ستودنیست. بدون شک استبداد و ظلم و تحجر از پا در خواهد آمد و ما انسان ها از هر قوم، رنگ، نژاد، کیش، فرقه بدون هیچ مشکلی با هم زندگی خواهیم کرد(هر طور که خودمان بخواهیم). عرب، تورک، کورد، افغان، بلوچ، لر، فارس، ترکمن، لک، درویش، بهایی، زندیق و .... ننگ بر استبداد ننگ بر ظلم ننگ بر تحجر ننگ بر طالبان ننگ بر ولایت فقیه زنده باد آزادی زنده باد دموکراسی

-- دانشجوی ایران جهان وطن ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)