تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کلینتون: ایران بدون تحریم پاسخ نمی‌دهد

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید گمان نمی‌کند ایران پیش از افزایش تحریم‌ها به درخواست‌های جهانی برای شفاف‌سازی برنامه اتمی خود پاسخ مثبت دهد.

خانم کلینتون در یک کنفرانس خبری با ويليام هيگ، وزير خارجه جديد بريتانيا افزود که شاید پس از تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، پاسخی از سوی این کشور به غرب ارائه شود.


AFP

وی ادامه داد که این موضوع را با همتایان خود در سایر کشورها نیز در میان گذاشته است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا نمایندگان گروه ۱+۵ مشغول بررسی قطعنامه تحریم ایران هستند و به پیشرفت‌های «خوبی» در این زمینه دست یافته‌اند.

کلینتون با اشاره به سفر آینده لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل به ایران، گفت که امید چندانی به موفقیت او در رفع بن‌بست پرونده فعالیت‌های اتمی تهران ندارد.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه که روز گذشته (جمعه) میزبان داسیلوا بود، نیز گفته بود به نظر نمی‌رسد برزيل بتواند در پرونده ايران، به موفقيتی دست یابد.

به گفته وی، تنها ۳۰ درصد شانس موفقیت در مسئله اتمی ایران وجود دارد.

آقای مدودف، سفر داسیلوا به تهران را آخرين شانس برای پيدا کردن راهی ديپلماتيک درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی دانست.

در همین حال، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز گذشته (جمعه) گفت که بعيد است همزمان با رئيس جمهوری برزيل به تهران سفر کند، چرا که ايران تلاشی برای حل مسئله اتمی از خود نشان نمی‌دهد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه دولت جدید بریتانیا نیز از مواضع آمریکا در قبال ایران حمایت کرد و گفت بریتانیا حمله نظامی به ایران را متنفی نمی‌داند، اما از آن حمایت هم نمی‌کند.

وی بر استفاده از راه‌حل «مسالمت‌آمیز» و در عین حال افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران تاکید کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم کلینتون، هیچگونه امیدی به این نظام اسلامی سرکوبگر و چپاولگر و فاسد وجود ندارد. این نظام واپسگرا، تنها مشغول خریدن وقت است تا بیشتر به کشتار و تجاوز و چپاول ملت ایران ادامه دهد.
رستم،

-- Rostam ، May 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)