تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ایران: در امور عراق دخالتی نداریم

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام دخالت ایران در انتخابات عراق را رد کرد و گفت که برخی جریان‌های سیاسی در این کشور، سعی در «القای شبهه مداخله خارجی» دارند.

اظهارات آقای مهمانپرست دو روز پس از انتقاد ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه که در انتخابات پارلمانی عراق برنده شد، از «دخالت» ایران در امور داخلی این کشور مطرح می‌شود.


سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ائتلاف جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت، موضوعی داخلی است

آقای علاوی ایران را متهم کرد که تلاش می‌کند «مانع» تشکیل دولت از سوی وی شود.

علاوی، حکومت ایران را به دخالت در عراق از طریق دعوت همه احزاب بزرگ این کشور برای مذاکره با یکدیگر در ایران متهم کرده و افزوده که جمهوری اسلامی از ائتلاف العراقیه برای شرکت در این گفتگوها دعوت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست در واکنش به این اظهارات گفته است: «برخی جریان‌های سیاسی که امکان دستیابی به اهداف خود از طریق سازوکارهای انتخاباتی و دموکراتیک را ندارند، سعی در ایجاد فضای بدگمانی و تنش‌آلود نسبت به سایر رقبا و احزاب سیاسی دارند.»

وی همچنین از آمادگی ایران برای میزبانی از جریان‌های سیاسی عراق «در چارچوب حمایت از فرایند سیاسی این کشور و کمک به تشکیل دولت جدید عراق در کوتاه‌ترین زمان ممکن» خبر داد.

مالکی: «دولت آینده عراق در بغداد تشکیل می‌شود و نه هیچ مکان دیگری. هر کسی که خواهان همکاری با ماست، بدون دخالت در امور ما هم می‌تواند در این امر مشارکت داشته باشد»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که ائتلاف احزاب و جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت آتی این کشور، موضوعی داخلی است و «جمهوری اسلامی ایران دخالتی در آن ندارد.»

از آن‌جا که هیچ‌یک از احزاب و ائتلاف‌های شرکت کننده در انتخابات عراق، بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را به دست نیاورده‌اند، برای تشکیل دولت، حمایت سایر جناح‌های پارلمانی ضروری است.

خبرگزاری کویت نیز به نقل از نوری المالکی، نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف قانون نوشته است که «گفت‌وگوها و مذاکرات جناح‌های سیاسی برای تشکیل دولت ‌آینده عراق باید در عراق انجام شود و نه خارج از آن.»

مالکی که انتخابات را به علاوی واگذار کرد، افزوده است: «دولت آینده عراق در بغداد تشکیل می‌شود و نه هیچ مکان دیگری. هر کسی که خواهان همکاری با ماست، بدون دخالت در امور ما هم می‌تواند در این امر مشارکت داشته باشد.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
علاوی: ایران در عراق دخالت می‌کند

نظرهای خوانندگان

قابل توجه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران ؛ آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم گفت که در انتخابات پارلمانی عراق «به طور قطع يقين، تقلب و تخلف» شده است.

-- کاوه ، Apr 1, 2010

یعنی دارید خوب هم دارید. یا اتم یا عراق بلاخره در خیال باطل این رژیم دیکتاتوری و تروریستی ضد ایرانی یکی ازاین دو وسیله مانع سقوط انها خواهد شد.زهی خیال باطل

-- Hamid ، Apr 1, 2010

پس چه دلیل وجود دارد که بلافاصله بعد از پیروزی علاوی احزاب شیعه به ایران دعوت شدند اما حزب پیروز دعوت نشد؟به کرات در سایت و روزنامه های دولتی نوری المالکی پیروز انتخابات معرفی شد این یعنی دخالت آشکار.چگونه به خودتان اجازه میدهید در امور داخلی یک کشور مستقل دخالت نمائید و بعد هم منکر آن شوید؟اگر تقلب شده اگر تخلف شد به شما چه ربطی دارد؟هزاران نفر از مردم داخل کشورمعتقدند که در انتخابات شما تقلب شده فقط آنانرا تهدید به سرکوب می نمائید اما جائی که برایتان منفعت ندارد متخصص تقلب و تخلف شده اید؟

-- فرامرز طاهری ، Apr 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)