تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

گفتگوی تلفنی آمریکا و چین در مورد ایران

رئیس جمهوری ایالات متحده بامداد امروز جمعه در یک مکالمه تلفنی یک‌ساعته با همتای چینی خود، هو جینتائو، از وی خواست تا با غرب برای تحریم بیشتر ایران همکاری کند.

به گفته وزارت خارجه چین، آقای جینتائو در این گفت‌وگو اظهار داشت که دو طرف باید «به منافع اساسی و نگرانی‌های اصلی یک‌دیگر احترام بگذارند و در زمینه اختلافات و موضوعات حساس به تعاملی مناسب بپردازند.»


باراک اوباما با هواپیمای ریاست‌جمهوری در پایگاه هوایی اندروز، پنج‌شنبه ۱ آوریل، عکس از AP

ایالات متحده و هم‌پیمانانش در صدد به تصویب رساندن دور جدیدی از تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت هستند. چین تا این لحظه با اعمال تحریم‌های جدید موافقت نکرده‌است.

به گفته وزارت خارجه چین، آقای جینتائو هم‌چنین خواستار روابط «سالم و باثبات» میان دو کشور شد. کاخ سفید نیز خبر داد که طرفین در این گفت‌وگو در مورد اهمیت «روابط مثبت دوجانبه» به بحث پرداختند.

انجام گفت‌وگویی تلفنی و یک‌ساعته میان رئیسان جمهور دو کشور پیش از این کمتر رخ داده‌است.

به گفته کاخ سفید، باراک اوباما که از هواپیمای ریاست‌جمهوری آمریکا با همتای چینی خود تماس می‌گرفت «بر اهمیت همکاری جهت اطمینان از این‌که ایران به تعهدهای بین‌المللی خود عمل می‌کند تأکید کرد.»

هو جینتائو: دو طرف باید به منافع اساسی و نگرانی‌های اصلی یک‌دیگر احترام بگذارند و در زمینه اختلافات و موضوعات حساس به تعاملی مناسب بپردازند

باراک اوباما روز گذشته از حضور هو جینتائو در نشست بین‌المللی امنیت هسته‌ای ماه جاری در واشینگتن ابراز خرسندی کرد.

چین و آمریکا در گفت‌وگوهای خود مسائلی هم‌چون موضوع تبت، تایوان، ارزش پول چین و مسئله برنامه هسته‌ای ایران را مورد بحث قرار می‌دهند.

ایران که مذاکره‌کننده ارشد خود را به پکن فرستاده‌است، انجام گفت‌وگوها بر سر اقدام جدید بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای خود را «تهدیدات توخالی» توصیف کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آمریکا: چین تحریم ایران را بررسی می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)