تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سعید جلیلی: غرب دست از تهدید بردارد

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران امروز جمعه به غرب هشدار داد تا از «تهدید» ایران بر سر مسئله هسته‌ای دست بر دارد.
وی که در پکن، پایتخت چین به‌سر می‌برد افزود که «چین با جمهوری اسلامی در مورد بی‌فایده بودن تحریم‌ها موافق است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید جلیلی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی، عصر پنج‌شنبه با یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین دیدار کرد.

جلیلی: گفت‌وگوها موضوعات متعددی مطرح شد که چین در زمینه آن‌ها موضع ایران را پذیرفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای جلیلی پس از انجام گفت‌وگوها با مقام‌های چینی به خبرنگاران گفت:
«در گفت‌وگوها موضوعات متعددی مطرح شد که چین در زمینه آن‌ها موضع ایران را پذیرفت.»

سعید جلیلی به خبرنگاران گفت که «ما در صحبت‌های خود مشترکاً تأکید کردیم که این ابزارهای تحریمی تأثیر خود را از دست داده‌اند.» با این وجود آقای جلیلی اظهار داشت که خبرنگاران «باید موضع چین را از خود مقامات آن کشور بپرسند».

وزیر خارجه جین برای پاسخ دادن به اظهارات آقای جلیلی در آن محل حضور نداشت.

هشدار مذاکره‌کننده ارشد ایران به غرب در حالی بیان می‌شود که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده بامداد امروز جمعه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای چینی خود هو جینتائو، از وی خواست تا با غرب برای تحریم بیشتر ایران همکاری کند.

پکن تاکنون از فراخوان غرب برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران پشتیبانی نکرده‌است. مقام‌های چینی امروز نیز از طرف‌های درگیر خواستند تا «با نشان دادن انعطاف» گفت‌وگوهای بیشتری را برای چاره‌یابی مسئله هسته‌ای برگزار کنند.

سعید جلیلی در این باره روز گدشته اظهار داشت که «اگر آن‌ها هم‌زمان به گفت‌وگو و فشار ادامه دهند این مذاکرات نمی‌تواند به موفقیت برسد.»

پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ماه‌هاست با ایران برای چاره‌یابی در مورد اعتمادسازی بر سر برنامه هسته‌ای ایران درگیر گفت‌وگو و مذاکره بوده‌اند.

سعید جلیلی «تسهیل دسترسی عادلانه همه ملت‌ها به فضاهای مشترک جهانی از جمله دسترسی به فضا و دریاها را از جمله زمینه‌های مشترک همکاری ایران و چین» دانست

غرب نگران است که برنامه هسته‌ای ایران در آینده ممکن است جنبه‌های نظامی پیدا کند. ایران این نگرانی را بی‌پایه می‌داند.

سعید جلیلی روز گذشته در پکن «تسهیل دسترسی عادلانه همه ملت‌ها به فضاهای مشترک جهانی از جمله دسترسی به فضا و دریاها را از جمله زمینه‌های مشترک همکاری ایران و چین» دانست.

به گزارش خبرگزاری‌ها ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به منظور جلب حمایت چین و روسیه برای تحریم ایران، پیشنهادهای خود برای بستن راه‌های آبی و هوایی بین‌المللی به‌روی کشتیرانی و هواپیمایی دولتی ایران را از متن جدید پیشنهادی تحریم‌ها حذف کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
گفتگوی تلفنی آمریکا و چین در مورد ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)