تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

علاوی: ایران در عراق دخالت می‌کند

ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه که در انتخابات پارلمانی عراق به پیروزی رسیده، ایران را متهم کرد که تلاش می‌کند «مانع» تشکیل دولت از سوی وی شود.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، آقای علاوی، تهران را متهم کرد که به طور مستقیم در روند انتخابات اخیر عراق هم «دخالت» می‌کرده است.


رویترز

وی افزوده است که ایران به طور جدی در حال «دخالت» در عراق است و این موضوع، واقعا «نگران‌کننده» است.

علاوی، حکومت ایران را به دخالت در عراق از طریق دعوت همه احزاب بزرگ این کشور برای مذاکره با یکدیگر در ایران متهم کرده و افزوده که جمهوری اسلامی از ائتلاف العراقیه برای شرکت در این گفتگوها دعوت نکرده است.

رهبر ائتلاف پیروز در انتخابات عراق گفته است: «آنها از همه دعوت کردند، اما ما را دعوت نکردند. کاملا مشخص است که ایران تلاش می‌کند مانع نخست وزیری من شود.»

رهبر ائتلاف پیروز در انتخابات عراق گفته است: «آنها از همه دعوت کردند، اما ما را دعوت نکردند. کاملا مشخص است که ایران تلاش می‌کند مانع نخست وزیری من شود»

وی در عین حال اظهار داشت از نفوذ ایران در کمیته‌ای که صلاحیت نامزدها را برای شرکت در انتخابات تائید می‌کرده نیز بسیار نگران بوده است.

این کمیته، بسیاری از کاندیداها را بدلیل آنچه نزدیکی به حزب بعث نامید، فاقد صلاحیت اعلام کرد.

گفته می‌شود اظهارات آقای علاوی ممکن است به دلیل ناتوانی احتمالی وی در تشکیل دولت مطرح شده باشد.

اگر علاوی نتواند ظرف ۳۰ روز دولت خود را معرفی کند، رئیس جمهوری عراق از رهبر یک ائتلاف دیگر برای تشکیل دولت، تقاضا خواهد کرد.

علاوی از سوی سنی‌های عراق که نسبت به شیعیان در این کشور در اقلیت قرار دارند، حمایت می‌شود. ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی که با فاصله بسیار کم از ائتلاف العراقیه، انتخابات را واگذار کرد، با ایران روابط بسیار نزدیکی دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اوه! اوه! این آقا چقدر توپش پره!!!

-- مهدی ، Mar 30, 2010

In agha ke khodesh gofte ke zamani oswe Hesbe BAS bode va bad baraye CIA kar mikarde.dar jariane hamle Amrika be irak khod ba Aslahe kamari chandtan as bombgosaran ra be ghatl resande.hamchin parwande jalebi nadare.Saeid Alman

-- بدون نام ، Mar 31, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)