تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تهدید خانواده‌های زندانیان سیاسی به بازداشت

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با صدور اطلاعیه‌ای می‌گوید که نیروهای امنیتی خانواده‌های برخی زندانیان سیاسی اخیر را تهدید به بازداشت کرده‌اند.

بنا به این اطلاعیه که در تارنمای رسمی این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر شده، نیروهای امنیتی در تماس با برخی خانواده‌های بازداشت‌شدگان، خواهان «عدم پی‌گیری پرونده و سکوت خبری» شده‌اند.

بر پایه این گزارش برخی از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر نیز ایمیل‎هایی از سوی نهادهای وابسته به سپاه پاسداران برای پایان دادن به فعالیت‌شان دریافت کرده‌اند. گفته می‌شود این فعالان تهدید شده‌اند که در صورت ادامه فعالیت؛ افراد خانواده‌شان بازداشت می‌شوند.


خانواده یکی از زندانیان سیاسی اخیر

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در آخرین هفته سال گذشته از بازداشت ۳۰ نفر در ارتباط با پروژه‌ای که ادعا می‌شود «از طریق جنگ سایبری درصدد بی‌ثبات کردن حکومت بوده‌اند»، خبر داده بود.

کانون مدافعان حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و کمیته گزارشگران حقوق بشر از جمله سازمان‌هایی هستند که متهم به مداخله در این «پروژه» شده‌اند.

بیانیه مجموعه فعالان حقوق بشر می‌گوید که بیشتر فعالان زندانی حقوق بشر از امکان ملاقات و تلفن محروم هستند و در سلول انفرادی به سر می‌برند.

پرونده بازداشت‌شدگان اخیر در دادسرای مستقر در زندان اوین بررسی می‌شود و امکان دسترسی وکلا به آن وجود ندارد

بنا به این گزارش بازداشت‌شدگانی که اجازه ملاقات به آن‌ها داده شده در وضعیت «نامناسب روحی و جسمی» بوده‌اند و آثار «ضرب و شتم به‌وسیله باتوم، چوب و شوکر در سر و بدن» یکی از بازداشت‌شدگان متهم به این «پروژه» دیده شده‌ است.

گفته می‌شود که پرونده بازداشت‌شدگان اخیر در دادسرای مستقر در زندان اوین بررسی می‌شود و امکان دسترسی وکلا به آن وجود ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «نیروهای امنیتی در چند مورد زندانی را به پای تلفن آورده و از او خواسته‌اند از خانواده خود بخواهد وکیلی برای او نگیرند. این فشارها در حدی بوده که زندانی تحت فشار برای منصرف کردن خانواده از پی‌گیری وضعیت خود به رفتار و گفتار غیرمعمول روی آورده‌ است.»

«این فشارها در حدی بوده که زندانی تحت فشار برای منصرف کردن خانواده از پی‌گیری وضعیت خود به رفتار و گفتار غیرمعمول روی آورده‌ است»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفته گذشته طی بیانیه‌ای اسامی ۳۵ نفر را که در شهرهای مختلف ایران در رابطه با «سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر» دستگیر شده‌اند، منتشر کرد.

بر اساس این بیانیه مدیریت «سناریوی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشر بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است و سایر دستگاه‌های امنیتی در این پروژه با سپاه تعامل دارند.

مجموع اقدامات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مدافعان حقوق بشر و به‌ویژه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اواخر بهمن ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی از شرایط «غیرانسانی» زندانیان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)