تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفتگو با جلال ایجادی و محمدرضا روحانی در مورد آزادی علی وکیلی‌راد دو روز پس از آزادی کلوتید رایس

معامله‌ی پنهان فرانسه و ضربه به دموکراسی

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

«شک و تردید یک معامله بین تهران و پاریس»، «علی وکیلی‌راد در برابر کلوتیلد رایس»، «چرا دولت سکوت کرده بود؟»، «شفافیت بیشتر و گفتن همه‌چیز به مردم»، و ... این‌ها تیتر‌های چند روزنامه‌ی سراسری امروز فرانسه است.

Download it Here!

روز گذشته، علی وکیلی‌راد، قاتل دکتر شاهپور بختیار، پس از ۱۸ سال زندان، از فرانسه اخراج شد. او دیروز با اتومبیل پلیس به فرودگاه اورلی برده و با هواپیمای ایران‌ایر رهسپار ایران شد.

شبکه‌ی تلویزیون بین‌‌المللی فرانسه، «فرانسه ۲۴»، به هم‌زمانی آزادی علی وکیلی‌راد، تنها دو روز پس از بازگشت کلوتیلد رایس و ده روز پس از آزادی مجید کاکاوند اشاره می‌کند و از سوی منتقدان می‌گوید: «چرا دولت تاکنون سکوت کرده بود؟»

«له‌زکو»، روزنامه‌ی صبح پاریس هم به این هم‌زمانی اشاره دارد و می‌نویسد: «این اتفاق نمی‌تواند تردید در مورد هیچ‌گونه معامله‌ای بین تهران و پاریس را پنهان کند.»


شبکه‌ی تلویزیون بین‌‌المللی فرانسه، به هم‌زمانی آزادی علی وکیلی‌راد، تنها دو روز پس از بازگشت کلوتیلد رایس و ده روز پس از آزادی مجید کاکاوند اشاره کرده است

سخنگوی حزب سوسیالیست، «بنوا هامون»، خواستار شفافیت دولت در این ماجرا شده و گفته است: «باید همه چیز به مردم گفته شود.»

از سوی دیگر «سورن مارگولی»، وکیل علی وکیلی‌راد گفته است که آزادی موکلش در چهارچوب یک معامله نبوده و ماجرای خانم رایس آن را پیچیده کرده و باعث شده است آزادی موکلش به تأخیر بیفتد.

دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه باور دارد که این یک سازش بین دیپلماسی فرانسه با ایران بود: «در یک کلام همان بیان سازشی است که بین دیپلماسی فرانسه و دولت ایران انجام شده و این خیلی روشن و آشکار بود. علی‌رغم این که دو طرف سعی کردند بگویند این‌گونه رویدادها کاملاً جدا ازهم بودند، ولیکن این بر پایه‌ی یک منطق استوار بود و آن هم در ارتباط با دستگیری آقای کاکاوند در ماه مارس سال پیش میلادی و به‌دنبال آن سیاست گروگان‌گیری ایران و دستگیری خانم رایس در تهران صورت گرفت.


سخنگوی حزب سوسیالیست، بنوا هامون، خواستار شفافیت دولت در این ماجرا شده و گفته است: «باید همه چیز به مردم گفته شود»

از این ماجرا دولت ایران سعی کرد استفاده کند و مسئله‌ی قاتل شاهپور بختیار را مطرح کند که علی وکیلی‌راد باشد. بنابراین برای دولت فرانسه، از آن‌جایی که دولت آقای سارکوزی در جست‌وجوی این است که کمی مشکلات خود را کم کند و در ارتباط با سیاست و مناسبات با ایران به اندازه کافی بحران وجود دارد، سعی کرد به این ترتیب با آزادساختن خانم رایس یکی از ریشه‌های این بحران را از سر راهش بردارد.

ولی خیلی آشکار و روشن است که علی وکیلی‌راد که ایشان در واقع از سال ۱۹۹۴ در زندان بوده و آن‌طور که در این‌جا و آن‌جا گفته می‌شود که براساس قانون فرانسه پس از ۱۸ سال می‌تواند آزاد شود، مدت حبس وی هنوز کاملاً به ۱۸ سال نرسیده است. در واقع به‌دنبال سازشی که با دولت ایران صورت می‌گیرد، عملاً دولت فرانسه قواعد خودش را به‌نظر من نقض می‌کند و این فرد قاتل آزاد می‌شود. همان‌طور هم که شاهد بودیم، دیروز وارد تهران شد.»

عصبانی‌ بودن مخالفین آقای سارکوزی بیش‌تر در مورد سکوت دولت در مورد ماجرای مجید کاکاوند و آزادی مشروط علی وکیلی‌راد است. سخنگوی حزب سوسیالیست، بنوا هامون، خواستار شفافیت بیش‌تر دولت در این ماجرا شده و گفته است، همه چیز باید به مردم گفته شود.

دکتر جلال ایجادی می‌گوید: «متأسفانه دیپلماسی محرمانه‌ی غرب همیشه در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است. همان‌طور که می‌دانید پیوسته در ارتباط با مسائل تروریسم بین‌المللی، در ارتباط با بحران‌هایی که در جاهای مختلف صورت گرفته و از جمله در ارتباط با نقش ایران در خاورمیانه، نقش ایران در گروگان‌گیری‌ها، پیوسته مواردی بوده که غرب در موقعیت ضعف قرار داشته و دیپلماسی محرمانه یکی از راه‌های جست‌وجوی حل مشکلات بوده است، آن‌چه در مورد این قضیه هم صورت گرفته است.


علی وکیلی‌راد پس از آزادی در تهران

درست است که به هرحال جامعه‌ی فرانسه خواستار این است که دولت با شفافیت بیشتری عمل کند، ولی گذشته از این خواست جامعه، مشهود است که دولت‌های گوناگون همیشه دیپلماسی محرمانه را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند و در این ماجرا، در ارتباط با مسئله‌ی لبنان و مسئله‌ی اقدامات تروریستی که از جانب دولت ایران صورت گرفته بود، زد و بندهایی متقابل باهم داشته‌اند، و این چیز تازه‌ای نیست و متأسفانه همیشه بخشی از سیاست‌های کشورهای گوناگون محرمانه بوده و پنهان‌کاری زیادی وجود دارد.

به این ترتیب علی‌رغم این که این خواست وجود دارد، و به حق هم هست، پیوسته شهروندان و نیروهای دموکراتیک باید خواهان این باشند که به چه قیمتی این مسائل صورت می‌گیرد. در این مورد خاص هم فکر می‌کنم که نه تنها جامعه‌ی فرانسه، بلکه حتی ایران، جامعه‌ی ایرانی و شهروندان ایرانی هم این حق را دارند که سئوال کنند.

طبعاً نسبت به دولت ایران هیچ‌گونه اقدامی نمی‌توان کرد. چون یک دولت مستبد خون‌خوار است که به هیچ‌گونه مسائلی توجه ندارد. ولی حداقل در ارتباط با دولت فرانسه، این سئوال هست که به چه مجوزی در ارتباط با منافع خاص کشور فرانسه، در ارتباط با وکیلی‌راد که یکی از قاتلین شاهپور بختیار بود، چشمش را هم می‌گذارد و علی‌رغم این که ما پیوسته خواهان این بودیم که قانون مربوط به حقوق بشر رعایت شود و این افراد جنایتکار، در رابطه با ظلمی که انجام داده‌اند، در چهارچوب قانونی قرار گیرند، ولیکن منافع دیپلماسی فرانسه به‌سمت دیگری چرخید. این اعتراض کماکان باقی می‌ماند که چرا این سیاست مخفی عملاً به زیان دموکراسی و یا به زیان شفافیت تمام می‌شود؟»


کلوتید رایس پس از آزادی در فرانسه

سیاست گروگان‌گیری

محمدرضا روحانی، وکیل دادگستری در پاریس نیز ضمن اظهار رضایت از آزادی کلوتیلد رایس، آزادی علی وکیلی‌راد قاتل دکتر شاهپور بختیار را عملی توصیف می‌کند که دستگاه عدالت فرانسه را به دستگاهی برای معامله مبدل کرده است:

«من بسیار خوشحالم که این دختر جوان آزاد شد و نجات پیدا کرد، ولی در عین حال امروز دوباره خاطرات دکتر بختیار به ذهنم آمد. با این واقعه باز یک بار دیگر دکتر بختیار را به قتل رساندند. واقعیت این است که ۴۹ سال پیش وقتی در دانشگاه تهران دانشجو بودم، آقای دکتر بختیار، مسئول جبهه‌ی ملی دانشگاه بود.

من ایشان را از نزدیک می‌شناختم. ایشان هم حقوقدان بودند. این‌ها آمدند این حقوقدان را در آن‌جا کشتند. حقش این بود، واقعیت‌اش این بود که می‌بایستی خامنه‌ای، رفسنجانی و فلاحیان را، مانند آن‌چه در دادگاه میکونوس شد، در این‌جا محاکمه می‌کردند. واقعیت این است که آمر در تهران نشسته است. آزادی این آدم، تقارنش، با معاملات دیگری که شده، به‌خصوص با آزادی این دختر، برخلاف قولی که آقای رئیس جمهور داده، نشان‌دهنده‌ی این است که یک‌بار دیگر، یک‌بار دیگر دستگاه عدالت فرانسه، وسیله‌ای برای معامله شده و این حیف است.

این تنها به تمدن، حیثیت فرانسه و به ارتباطات تاریخی مردم ایران با کشور فرانسه صدمه نمی‌زند. این به تمام دستاوردهای مشترک بشری لطمه می‌زند. اگر شما به دادگستری فرانسه رفته باشید، حتماً دیده‌اید که روی دیوارهای آن نوشته شده که این‌جا فلان قاضی را کشتند، این‌جا فلان قاضی را گرفتند، این‌جا فلان وکیل را کشتند.

بیش از صد وکیل دادگستری در همین جنگ بین‌الملل دوم در مقابل فاشیسم از بین رفته‌اند. دادگستری فرانسه یک میراث، یک مدنیت است. این را با آخوندها معامله کرده‌اند. این تنها برای مردم ایران نیست. این صدماتی نیست که فقط به مردم ایران، به پناهندگان ایرانی و به حقوق ایرانیان بخورد. این صدمه اول از همه متوجه حیثیت‌ و حقوق بشر است. صدمه‌ای است به دستگاه قضایی فرانسه.

این زد و بند‌ها غیر از این که این‌ها را تشویق به استمرار این قبیل کارها کند فایده‌ای دیگر ندارد. همین الان سه آمریکایی کوهنورد را گرفتند. می‌خواهند بازهم معامله کنند. فلان قاتل را پس بدهید، تا ما کوهنوردهای‌تان را پس بدهیم. فلان قاچاقچی اسلحه را پس بدهید، تا ما دانشجوی شما را پس بدهیم. این‌ها تشویق شده‌اند. تمام این سی و یک‌سال این کار را کردند. از نظر من این‌ها حقوقی ایجاد کرده‌اند به اسم «حقوق گروگان‌گیری». تعجب‌ هم نکنید که من می‌گویم حقوق گروگان‌گیری. جنگ عمل زشتی است، ولی حقوق جنگ وجود دارد. این‌ها حقوق گروگان‌گیری را در بشریت ایجاد کرده‌اند و از آن خورده‌اند، از آن استفاده کرده‌اند و حاکمیت‌شان را تقویت کرده‌اند.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تعجب کردم از رادیو زمانه که تیتر " معامله پنهان " رو انتخاب کرده ... معامله از این " آشکارتر " هم مگر میتوانست باشد؟

این کار فرانسه، گرچه از جهتی قابل ستایش است! از آن جهت که یک دولت برای آزادی "شهروندش" حاضر است یک قاتل را پس دهد، درصورتی که جمهوری اسلامی برای شهروندانش پشیزی ارزش قائل نیست. اما در هر صورت این یک لکه ننگ برای دولت فرانسه خواهد ماند.

مردم باید فقط به خودشان اتکا کنند و امید به همکاری دیگر دولتها نداشته باشند.

-- رضا ، May 19, 2010

جالب است که فرانسه با دلسوزی ! و ایثار ! در مقابل خانم ریس دو نفر را تحویل می دهد . آخوندها دفعه بعدی لابد خواستار تحویل سارکوزی می شوند تا در تهران محاکمه اش کنند. دولت بشردوست فرانسه هم حتما معامله خواهد کرد!

-- بهزاد ، May 20, 2010

خود فرانسوی ها میگن ریس برای سازمان امنیت فرانسه کار می کرده، شما میگید نه؟!

-- بدون نام ، May 20, 2010

هنگامیکه میتران سوسیالیست انیس نقاش وگرجی را آزاد نماید از سارکوزی سرمایه دار وسرمایه خواه چه میتوان خواست .

-- بدون نام ، May 20, 2010

چرا دولت فرانسه چنین خیانت تاریخی رو در حق بشریت انجام داد؟
اون هم یه همچین آدمی که با ورودش به ایران مطمئنا یه قاضی مرتضوی یا یک جلاد دیگه با کلی محافظ ازش درست میکنن.
صد در صد شکم به یقین تبدیل شد که این بانوی اجنبی جاسوس فرانسه بوده.
وگرنه چه دلیلی داشت فرانسه اینهمه خودش رو به آب و آتیش بزنه و روی این مانور بده؟

-- علیرضا ، May 20, 2010

عليرضا جان...از بس جمهوري اسلامي تو سر ايرانيان زده و اتباع ايراني هر جاي دنيا مثل يه فرزند بي پدر و مادر تو سري خور بوده اند، برامون باور نکردني شده ببينم کشوراي ديگه واسه اتباع خودشون ارزش قايل اند. اين که کلوتيد جان جاسوس بوده يا نه واسه ما معلوم نميشه.چيزي که عيانه اينه که حماس و حزب الله اتباع واقعي ايران اند و ما در بهترين حالت نوکران دست به سينه ي آخوندها و فلسطيني ها براي پيشبرد تئوري امت جهاني اسلام و اسلام عزيز که هر چي براش هزينه مي کنيم باز بيشتر بدهکاريم.

-- ف.دلدار ، May 20, 2010

1. هر کسی که برات مزاحمت ایجاد کرد، بکش. حالا هر جا که باشد. مثلا فرانسه.

2. اگر قاتل گیر نیافتاد که چه بهتر. اگر افتاد:

3. یکی از شهروندان کشور مربوطه را گروگان بگیر (ترجیحا زن و جوان باشد تا دل همه به حالش کباب شود).

4. قاتل را با گروگان معاوضه کن.

نتیجه اخلاقی: هیچ کس در هیچ جای دنیا از دست جمهوری اسلامی در امان نیست. شما را براحتی می کشند و قاتلتان هم پیروزمندانه به کشور برمی گردد!

-- آریا ، May 21, 2010

این است اخلاق در سیاست ! ای مردم ایران به فکر خود باشید . این است کشور به اصطلاح مهد تمدن و آزادی
دیدید که آقای سارکوزی برای اینکه به خودش وجهه درست کند چطوری به مردم ایران دهن کجی نشان داد .

-- nader ، May 21, 2010

دوستی دربالا اشاره کرده که اگه این خانم جاسوس نبود اینهمه برای آزادیش تلاش نمی کردند. واقعا ادم گریه اش میگیره از اینکه شهروندهای کشورمون هنوز نمی دونن جایگاه شهروندی یعنی چی. و نمی دونن که دولت به عنوان کسی که ثروت عمومی دستشه باید و باید حافظ و مدافع تمام شهروندانش باشه چه بیگناه و چه با گناه، وقتی شهروندان استرالیایی به جرم حمل مواد مخدر در اندونزی دستگیر شدند دولت استرالیا نه تنها بهترین وکلا رو براشون فرستاد بلکه دائم هم باید مردم رو از تمام مراحل کار خبردار میکرد.
درحالیکه مردم ما در خیابون با پول و ثروت خودشون و به دست حکومتی که باید نوکر مردم باشه کشته میشن ، کشورهای دیگه و حاکمانش می دونن که اگه از تک تک شهروندانشون در سراسر دنیا دفاع نکنن باید توسط رسانه ها و مردم به سیخ کشیده بشن

-- زهرا ، May 21, 2010

متاسفانه بعضی ایرانیها نمیتوانند این را درک کنند که فرانسه برای اتباع کشورش ارزش بسیار قائل است و دولت ان کشور باید به مردم خود پاسخگو باشد که هرچه در توان دارد برای ازادی یک نفر از اتباع خود انجام بدهد ولی ایرانی سریع میگوید حتمن جاسوس بوده که نجاتش دادن چون دولت خودش برای انها هیچ ارزشی که قائل نیست بلکه انها را هم اگر بخواهد نابود میکند همین است که اینچین حکومتی دارید

-- بدون نام ، May 21, 2010

همۀ این غربی ها فقط پز دموکراسی رو میدن.اینا معامله کردن.واقعاً نمیشه چیزی گفت.

-- بدون نام ، Jun 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)