تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دکتر بیژن افتخاری، کارشناس اقتصاد و دکتر کورش عرفانی، جامعه‌شناس

ایجاد ۳۰۰ فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای برای بسیج

پانته‌آ بهرامی

رئیس مرکز امور اصناف ایران اعلام کرد که بسیج طرحی برای ایجاد ۳۰۰ فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در سطح کشور تهیه کرده است.

Download it Here!

بسیج به عنوان نهاد تحت نظارت سپاه پاسداران تاکنون بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را در اختیار خود گرفته است. کارشناسان براین باورند که دخالت ارگان‌های نظامی و شبه نظامی در اقتصاد، سبب تضعیف بخش خصوصی و گسترش بیکاری در میان دستمزد بگیران شده است.

علت بازگشایی ۳۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای را دکتر بیژن افتخاری - کارشناس اقتصادی - به ویژه در سودآوری بخش توزیع کالا می‌داند:

با توجه به طرح آزادسازی قیمت کالا - به این مفهوم که دولت دیگر بابت کالاهای اساسی مردم سوبسید نمی‌پردازد - باعث می‌شود که بخش خصوصی در واردات کالاهای اساسی که عمدتا گندم، برنج و روغن خواهد بود، دستش باز ‌شود. می‌دانیم که در این زمینه ما به شدت وابسته به بازار خارجی هستیم. در ادامه‌ آن، بخش توزیع کالا مطرح خواهد شد.

تعداد ۳۰۰ فروشگاهی که اعلام کردند، اگر بخواهیم به طور متوسط در سطح کشور تقسیم کنیم، به هر استان تقریبا ۱۰ فروشگاه بزرگ می‌رسد. ملاحظه بفرمایید که بخش بازار، سالها به صورت سنتی، توزیع کالا در اختیارش بوده است و بخصوص بعد از انقلاب، با نزدیک کردن خود به ساختارهای قدرت موفق شد وزارت بازرگانی را در اختیار خودش بگیرد و در نتیجه همواره از طریق چرخ کالا و توزیع انحصاری آن، سودهای کلانی ببرد.


حال می‌بینیم که سپاه و بسیج به این نتیجه رسیده‌اند که وارد این حیطه هم بشوند. این به تنهایی به این معنا نیست که بین اینها درگیری خواهد شد. حتی ممکن است در ابتدا این طور توجیه شود که این کار لازمه‌ی بسط و توسعه‌ی اقتصادی است و در اصل تحت عنوان همکاری مطرح شود. ولی به نظرم در درازمدت اختلافات شدیدی بین بازار و سپاه پاسداران بر سر مسئله‌ی توزیع کالا بوجود خواهد آمد.

الان به طور سنتی بازار، توزیع کالاها را به عهده دارد. شما فکر می‌کنید در مورد منافعی که بر سر توزیع کالا ایجاد خواهد شد، بین این دو نهاد اختلاف پیش خواهد آمد؟

من مطمئن هستم که این اختلاف بوجود خواهد آمد. دلیلش هم این است که توزیع کالا بسیار سودآور است و به همین دلیل هم ملاحظه می‌کنید بازرگانی ایران مدتهاست که تبدیل به واسطه‌گری شده است. این بیزنس راحت و بی‌دردسر، سالها در اختیار بخش بازار بوده است و امروز سپاه متوجه شده است که در این بخش هم می‌تواند وارد شود. سپاه در هر بخشی الان می‌تواند وارد شود، برای این که منابع مالی بسیار زیادی در اختیار دارد. در نتیجه هر جایی می‌تواند دخالت کند. جالب است که توجه داشته باشید، در حال حاضر در کشور ما علنا سه قوه نه تنها مستقل نیستند، بلکه در اصل در هم ادغام شده‌اند.

سپاه، هم در قسمت اجرایی، هم در قسمت مقننه و هم در قسمت قضاییه کشور کاملا احاطه پیدا کرده است. خود رئیس جمهور پاسدار بوده است، اکثر معاونین و وزرا پاسدار هستند، در مجلس بیش از ۱۵۰ نماینده سابقه‌ی حضور در سپاه دارند و حتی در قوه قضاییه قضات تحت نظارت بخش حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه کار می‌کنند، به این معنی که آنجا هم در اختیار مجموعه‌ی سپاه است.

کشور در اختیار سپاه قرار گرفته است. بنابراین می‌تواند در جایی قانون وضع کند و در جای دیگر عملش را به عهده گیرد و اگرهم مشکلی پیدا کند، در قوه قضاییه حلش می‌کند. این وضع، وضع قابل دوامی به نظر من نخواهد بود و در درون خود مجموعه هم اختلافات سنگینی بوجود می‌آورد.


بیژن افتخاری: وقتی می‌شنویم که تعدادی از صنایع پتروشیمی را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی ارتش قرار دادند، باید متوجه شویم که آنچه حکومت را سرپا قرار داده است، همین بسیجی‌ها و پاسدارها هستند.

اما ممکن است سوال کنید، سپاه که می‌داند این مشکلات هست، چرا وارد این قضایا می‌شود؟ من به شما می‌گویم که ریشه‌ی این مسئله را شما باید در بحث اقتصاد کل کشور ببینید. با توجه به بودجه‌ای که برای سال ۱۳۸۹ تصویب شده است، همین امروز می‌بینیم که چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار کسری بودجه وجود دارد و این کسری بودجه باید از جایی جبران شود. از طرفی اگر به بودجه دقت کنیم، می‌بینیم که بودجه‌ی نظامی کشور، برخلاف تمام بخش‌ها که کاهش پیدا کرده‌اند‌، ۳۴درصد افزایش پیدا کرده است.

اما این افزایش روی کاغذ است. یعنی منابع تأمین آن هنوز کاملا مشخص نیست و در نتیجه اگر بشنویم که تعدادی از صنایع پتروشیمی را ما به ازای بدهی‌هاشان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی ارتش قرار دادند، یا بسیج قصد دارد در بخش عرضه و توزیع کالا وارد شود، باید متوجه شویم که شاید بخشی از این امر در جهت تأمین کمبودها است. برای آن که آنچه حکومت را سرپا قرار داده و همچنان هم آن را نگه داشته است، همین بسیجی‌ها و پاسدارها هستند.

دکتر کورش عرفانی - جامعه‌شناس - براین باور است که دولت برای بقای خود نیاز به بازگشایی درهای اقتصادی جدیدی برای تأمین بسیجی‌ها و دیگر نیروهای امنیتی دارد. کورش عرفان علت جامعه‌شناختی هدفمندکردن یارانه‌ها و ایجاد ۳۰۰ فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای را توضیح می‌دهد:

یکی از ویژگی‌های دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ کمبود منابع مالی است که به صورت خیلی جدی دیده می‌شود و بنابراین مجبور هستند که آن ثروت‌هایی را که باقی مانده است، به نحو بهینه تقسیم‌ و توزیع کنند تا امنیت ساختاری نظام زیر سوال نرود. به همین دلیل آن پولی که باقی مانده است را، سوای پرداختن به حداقل‌ها، سعی می‌کنند به دستگاه نظامی‌ ـ امنیتی‌، اطلاعاتی و انتظامی اختصاص دهند که به معنای خاص کلمه دستگاه سرکوب رژیم است، برای آن که بتوانند پروژه‌هایی را که برای بقای خودشان دارند زیر سوال نبرند.


چند روز پیش سهام ۶ نیروگاه پتروشیمی را به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کردند، تا از این طریق بدهی‌‌های دولت به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را پرداخت کنند

برای همین است که به طور مثال دیدیم چند روز پیش سهام ۶ نیروگاه پتروشیمی را به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کردند، تا از این طریق بدهی‌‌های دولت به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را پرداخت کنند. در واقع اصلا پولی وجود نداشت که بخواهند به این صندوق بدهند، لذا این احتمال وجود داشت که صدها هزار نفر که بازنشستگی‌شان را از راه این صندوق تأمین می‌کنند، دیگر پولی در بساط نداشته باشند.

به همین دلیل با فروش سهام آن چیزهایی که ته صندوق دولت باقی مانده است، یعنی صنایع نفت، پتروشیمی و گاز و غیره، سعی دارند جبران کند. در نتیجه به نظر می‌رسد این کار هم در راستای نگه داشتن بخشی از جامعه با خود به عنوان نیروی بسیج انجام می‌شود، تا بتواند از آن‌ها به عنوان دستگاه سرکوب اجتماعی استفاده کند. بنابراین وارد حوزه‌ای شده است به اسم حوزه‌ی توزیع خرده کالاها، که به نوعی می‌توانیم بگوییم از لحاظ تاریخی در دست قشر کسبه‌ای بوده است که از آن می‌توانیم به عنوان خرده ‌بورژوازی اسم ببریم.

به ویژه این که کسبه‌‌ی خرد به طور مستقیم تحت نفوذ بازار قرار داشت. در مجموع بازار و این کسبه‌ی خرد باهم یک بدنه‌ی اقتصادی داشت و یک نیروی سیاسی را در جامعه تشکیل می‌دادند که این نیرو نیرویی سنتی، محافظه‌کار و حافظ نظم اجتماعی است. حال دقت داشته باشید که این فرایند به همین نظم اجتماعی که سپاه پاسداران و دستگاه دولت هم خواهان حفظ آن هستند، دارد ضربه می‌زند.

چرا؟ چون مسئولیت حفظ امنیت جامعه که به عهده‌ی سپاه پاسداران گذاشته شده است را، نمی‌توان بدون منابع مالی بیش از پیش و روز افزون تأمین کرد. به همین دلیل سپاه مجبور شده است بیاید و به یکی از حوز‌ه‌هایی که تا به حال انحصارا در اختیار به اصطلاح یکی از شرکاء و همبستگان خودش - یعنی بازار- بوده است، چنگ بیندازد. به همین خاطر باید این احتمال را بدهیم که از این پس در درون مثلث قدرت، که من از آن به عنوان مثلث ولایت فقیه‌ـ بازارـ سپاه نام می‌برم، اختلافاتی جدی بروز کند.

این یکی از جنبه‌هایی است که نشان‌دهنده‌ی به ته دیگ خوردن کفگیر اقتصادی است و این که منابع مالی دولت به حداقل رسیده است، به طوری که مجبور است به سراغ منافع و شبکه‌ها و حوزه‌هایی که در اختیار انحصاری همبستگان و شرکاء و یاران ساختاری خودش بوده است، برود. این یک نکته و نکته‌ی دیگر در مورد ابعاد اجتماعی آن است.

من فکر می‌کنم از زمانی که این جنبش اعتراضی در خردادماه ۸۸ آغاز شد و با توجه به جنایتی که در طول ۱۰ ماه در خیابان‌ها صورت گرفت، چهره‌ی رژیم برای اکثریت مردم آشکار شده است. در نتیجه ما شاهد یک ریزش عظیم در بدنه‌ی اجتماعی رژیم در طول این ۱۰ ماه بوده‌ایم. این ریزش در تظاهراتی که دولت سعی کرد به طور مصنوعی سازماندهی کند، یعنی در ۹ دی و ۲۲ بهمن ماه خودش را نشان داد به این معنی که واقعا برای جمع کردن صد هزار نفر بایستی یک یا دوماه برنامه‌ریزی و چند صد میلیون پول خرج کنند، تا بتوانند این‌ها را از چهار گوشه‌ی مملکت جمع کنند و بیاورند در پایتخت تا یک نمایش قدرت دهند.

به همین دلیل است که من فکر می‌کنم جمهوری اسلامی به نحو بارزی متوجه‌ی از دست دادن پایگاه اجتماعی خودش شده است. لذا برای جبران آن، دو طرح را مطرح کرد. یکی طرح هدفمندکردن یارانه‌ها است، که از آن طریق سعی دارند با تجهیز طبقه‌ی متوسط و تزریق قدری پول به طبقات محروم جامعه بتوانند قدری محبوبیت و مقبولیت به دست آورند؛ تا شاید از طریق این مُسکن موقتی که به قشرهای محروم وارد می‌کنند پشتوانه‌ی اجتماعی برای خود تهیه کنند.

این یک جنبه. جنبه دیگر اینکه سعی می‌کنند آن نیرویی را، که می‌دانیم بدنه‌ی اصلی دستگاه سرکوب اجتماعی نظام جمهوری اسلامی است یعنی بسیج - که در مساجد و کوچه‌ها و خیابا‌ن‌ها و اداره‌ها و غیره و ذلک کار می‌کند - با یک مقدار تشویق و تقویت مالی برای خودشان نگه دارند. باید فراموش نکنیم که اگر بدنه‌ی بسیج ریزش کند، ما به این سمت می‌رویم که صرفا و صرفا یک سری نیروهای سرکوبگر مسلح را در وسط خیابان‌ها به عنوان حامیان رژیم داشته باشیم.

به این منظور آمده‌اند سراغ منابعی که موجود است و این بار وارد حوزه‌ی اقتصادی شریک خودشان بازار شده‌اند و قرار است که با اعطای ۳۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای به بسیجی‌ها، عملا برای آنها شغل و منبع درآمد بوجود آورند تا بتوانند آنها را به صورت جدی در کنار خودشان داشته باشند.

در جریان این جنبش ما شاهد بودیم افرادی که در عین حال یا صاحب فلان کارخانه یا رئيس پایگاه بسیج مقاومت این یا آن منطقه هستند، در خیابان‌ها اسلحه به دست گرفته بودند و مردم را هدف قرار می‌دادند. این نشان‌ میدهد که استراتژی سپاه در رابطه با بسیج با توجه به ریزش ایدئولوژیکی و بی‌اعتباری و عدم مشروعیت مذهبی یا سیاسی که برای نظام بوجود آمده است، روی آوردن به فرایندی است که می‌توانیم از آن به عنوان مزدورسازی اقتصادی‌ ـ سیاسی نام ببریم.

یعنی این که با اعطای امتیازات اجتماعی به بخشی از نیروهای اجتماعی، آن‌ها را به مزدوران سیاسی خودشان تبدیل و در دستگاه سرکوب به کارشان گیرند. من فکر می‌کنم که این روند می‌تواند توضیح دهنده‌ی چرایی ایده‌ی واگذاری ۳۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای به بسیجی‌ها باشد.

شما تصور کنید که اگر برای هرکدام از این فروشگاه‌ها بتوانند در پشت و جلوی صحنه شرایط اشتغال چیزی نزدیک به ۵۰۰ نفر را ترتیب بدهند، همین مسأله نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر نیرو برای‌شان فراهم می‌کند.

بنابراین در سراسر کشور می‌توانند ۱۵۰ هزار نفری را داشته باشند که برای داشتن شغل، برای داشتن درآمد، می‌بایستی بروند یکسری از آموزش‌های نظامی، ضد شورش و یا ایدئولوژیک را ببینند و تبدیل شوند به چماقداران نظام، برای آن که بتوانند کار و منبع درآمدی داشته باشند.

بنابراین، این همان طرح نظامی‌ـ امنیتی کردن اقتصاد و جامعه است که سپاه پاسداران به عنوان یک استراتژی از زمانی که احمدی‌نژاد روی کار آمده است تا به حال دارد پیش می‌برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار مصاحبه با محتوا و اطلاع دهند ه ای بود. نمی دانستم در بین این خیل عظیم متخصصین رنگارنگ ایرانی که در واقع بیشتر نقل کننده اخبار روز هستند تا کارشناس سیاسی یا اقتصادی و یا جامعه شناسی اینچنین افراد با سواد و بمنعنای واقعی کارشناس هم وجود دارد. من که داشتم از بخش تحصیلکرده ایرانی نا امید می شدم. بهر حال از رادیو زمانه متشکرم و می خواتم بدانم چگونه می شود با این دو اقای دکتر تماس گرفت. با احترام محمود کرمانی.

-- Mahmud Kermani ، Apr 17, 2010

بنکات مهمی اشاره کردند اما خوب بود کمی بیشتر توضیح دهند
چه ارتباطی بین بازار و سپاه در حالحاضر وجود دارد و سپاه چه نیازی به بازار داشته که
حالا و در اینده نخواهد داشت. ضمن اثرات اینها بر جنبش سبز چه خواهد بود.
متشکرم پهزاد

-- Behzad Assil ، Apr 17, 2010

از خواندن این مصاحبه خیلی اموختم. این نوع بررسی مسایل بشکل مایکرو انالیز بجای حر فهای کلی زدن روشی ست که امیدوارم
مورد توجه سایر متخصصین هم قرار گیرد. لطفن به اینکار خودتان که خیلی ارزشمند است ادامه دهید. کیمیا

-- kimia ، Apr 18, 2010

سپاس فراوان از رادیو زمانه.

-- حمید ، Apr 20, 2010

به نظر بنده مردم باید این فروشگاههایی رو که متعلق به بسیج و سپاه هست تحریم کنند و از اونها هیچ خریدی نداشته باشن

-- هوادار جنبش سبز ، Apr 20, 2010

با همه نظریات فوق موافقم و مخصوصا از رادیو زمانه درخواست می کنم موضوع تحریمهای اقتصادی توسط مردم و بر علیه دولت و سپاه را بصورت جدی دنبال نماید تا صدای واقعی مردم ایران شود.

-- کارگر بیکار ، Apr 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)