تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گردهم‌آیی ایرانیان هم‌زمان با نشست حقوق بشر

پژمان اکبرزاده
www.pejmanakbarzadeh.com
pejman@radiozamaneh.com

امروز صبح نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژنو کار خود را آغاز کرد. از چندی پیش به همین بهانه، شماری از گروه‏های فعال سیاسی و حقوق بشر اعلام کرده بودند که برای اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب‏های اخیر در برابر مقر سازمان ملل در ژنو تظاهرات خواهند کرد. تعداد این گروه‏ها در نهایت به ۷۲ گروه از کشورهای اروپایی، کانادا و ایالات متحده رسید.

Download it Here!

این گروه‏ها در بیانیه‏ای که منتشر کردند، از جمله خواستار توقف اعدام، شکنجه و سرکوب مردم در ایران و هم‏چنین اعزام فوری هیأت بازرسان سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت زندان‏ها و زندانیان و تعیین گزارش ویژه‏ی حقوق بشر برای ایران شدند.

«اتحادیه‏ی سراسری دانشجویان اروپا» هم در آستانه‏ی اجلاس بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر بیانیه‏ای صادر و در آن اشاره کرده است که وضعیت دانشجویان ایرانی که با سیاست‏های حکومت ایران مخالفت کرده‏اند، غیرقابل تحمل است.


در گفت‏وگویی با شاهین نصیری، دبیر «انجمن جوانان پیشروی ایرانی در هلند» که در ژنو حضور دارد، از او در باره‏ی فضای گردهم‏آیی‏های اعتراضی امروز ایرانی‏ها در برابر مقر سازمان ملل پرسیدم:

نشست امروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر به وقت اروپا برگزار شد. در این نشست نماینده‏ی ایران می‏توانست به مدت یک ساعت در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش بدهد و بعد از آن کشورهای مختلف نظرات و سؤال‏های خود را به صورت کوتاه مطرح کنند.


در همین ساعات ایرانیان معترض به وضعیت حقوق بشر در ایران نیز در مقابل سازمان ملل جمع شده بودند که اعتراض خود را بیان کنند. گروه‏ها و گرایش‏های مختلفی در این تجمع شرکت کرده بودند و اعتراض خود را نشان دادن نمادهایی مانند چوبه‏ی دار، پلاکاردهای گوناگون و شعارهایی که می‏دادند، اعلام کردند.

از ساعت ۱۲ به بعد نهادهای حقوق بشری ایرانی در مقر سازمان ملل یک کنفرانس خبری برگزار کردند. از ساعت یک ظهر به بعد هم تعدادی از فعالین حقوق بشر مانند آقای عبدالکریم لاهیجی، سخنرانی داشتند. بیانیه‏های مختلفی هم از اتحادیه‏ی سراسر دانشجویان اروپا، کنفدراسیون سراسر کارگری و… خوانده شد که طی آن حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند.


در خبرنامه‏ای که ابتدا منتشر شده بود، نام ده‌ها گروه مختلف سیاسی و حقوق بشری نوشته شده که در این گردهم‏آیی شرکت خواهند داشت. ولی گزارش‏هایی که تا این ساعت به دست ما رسیده، حاکی از آن است که گروه‏ها به صورت بسیار پراکنده در ژنو حضور دارند. آیا شرایط تغییر کرده، افراد متشکل شده‏اند یا هنوز به همان شکل است؟

تمام ایرانی‏ها از گرایشات مختلف در میدان مقابل مقر سازمان ملل جمع شده‏اند. یک سن سخنرانی نیز در میدان برپا شده است و سخنرانی‏ها به طور متمرکز روی این سن انجام می‏گیرد.

صبح امروز چطور؟

امروز صبح هم از ساعت ۹ تا ۱۲ احزاب کرد، از گرایشات چپ و دیگر گرایش‏ها و هم‏چنین مردم عادی این‏جا حضور داشتند که اعتراض خود را در این میدان به اشکال مختلف ابراز و هرکدام مطالبات خاص خود را اعلام می‏کردند.


اما گویا صبح امروز گروه‏های ایرانی به صورت پراکنده در منطقه بوده‏اند و تظاهرات منسجمی جلوی مقر سازمان ملل انجام نگرفته است. این‏طور بود؟

بله، صبح تظاهرات متمرکز نبود. اما از ساعت ۱۲ به بعد که تریبون سخنرانی در میدان برپا شد، تظاهرات نیز به طور متمرکز ادامه پیدا کرد.

سخنرانی‏ها به زبان فارسی ایراد می‏شود یا به زبان‏های انگلیسی و فرانسه؟

سخنرانی‏ها اکثر به زبان فارسی است. بیانیه‏های مختلف به زبان انگلیسی خوانده می‏شوند و به زبان فارسی نیز ترجمه می‏شوند. اما اکثر تجمع‏ کنندگان ایرانی هستند که از سراسر اروپا به این‏جا آمده‏اند؛ از اتریش، انگلیس، آلمان، هلند و دیگر کشورها.


می‏توانی بر‏آوردی از تعداد جمعیت حاضر داشته باشی؟

حدوداً بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می‏توان تخمین زد.

آیا این گردهم‏آیی از سوی رسانه‏های کشورهای اروپایی پوشش داده شده است؟

از خبرگزاری‏های اروپایی هنوز کسی را این‏جا ندیده‏ام. ممکن است از رادیوها و یا خبرنگاران مستقل حضور داشته باشند که خبر تهیه کنند.

از سیاست‏مداران اروپایی چطور؟ کسی در این تجمع حضور پیدا کرده است؟


گردهم‌آیی ایرانیان هم‌زمان با نشست حقوق بشر

از فعالین نهادهای بین‏المللی حقوق بشری، از جمله نمایندگان عفو بین‏الملل، کنفدراسیون سراسر کارگری و چند نهاد حقوق بشری دیگر در میان سخنرانان بودند. اما از دیپلمات‏ها و سیاست‏مداران دولتی، کسی اینجا حضور ندارد.

حضور پلیس به چه شکل است؟

تظاهرات به شکل بسیار آرامی پیش می‏رود. پلیس هم حضور دارد اما هیچ تنشی ایجاد نشده است.

بین خود گروه‏های شرکت کننده که از گرایش‏های مختلف سیاسی هستند، هیچ برخوردی پیش نیامده است؟

هرکدام تشکل‏های خاص خود را داشتند. جسته گریخته بحث‏های لفظی بود، اما تنش خاصی ایجاد نشده است.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
انتقاد صریح غرب از نقض حقوق بشر در ایران
ایران را در شورای حقوق‌ بشر محکوم کنید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)