تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارش‌های کوتاه از گردهمایی‌های ایرانیان به مناسبت ۲۲ بهمن در اروپا در هم‌بستگی با جنبش سبز

هم‌بستگی‌ با جنبش سبز در ۲۲ بهمن

حسین علوی

هم‌زمان با برگزاری مراسم سالگرد ۲۲ بهمن در ایران و حضور سنگین و چشم‌گیر جنبش سبز، ایرانیان سایر نقاط جهان با هم‌راهی آزادی‌خواهان غیر ایرانی برای هم‌بستگی با مردم ایران تجمع‌ها و گردهمایی‌هایی را برگزار کردند. علاوه بر هم‌بستگی با جنبش سبز، فشار بر مقام‌های اروپایی برای جدی گرفتن وقایع ایران از اهداف این تجمع‌ها بود.

ایرج ادیب‌زاده در گزارشی از گردهمایی ایرانیان مقیم پاریس به زمانه گفت:

«روزی مهم برای آینده ایران»، این نکته اصلی فراخوان هواداران جنبش سبز مردم ایران در پاریس، برای گردهمایی امروز ۲۲ بهمن در میدان سن میشل پاریس بود. با وجود این‌که برف می‌بارد و سرما شدید است، صدها تن از زن و مرد و پیر و جوان به این فراخوان پاسخ مثبت دادند.

قسمت اول فایل صوتی را این‌جا بشنوید‬‬
قسمت دوم فایل صوتی را این‌جا بشنوید‬‬

بسیاری از کسانی که آمده‌اند پرچم‌های ایران را در دست دارند با رنگ‌های سبز و سفید و قرمز بدون علامت جمهوری اسلامی.

شعارها و عکس‌های زیادی هم در دست شرکت‌کنندگان هست. از جمله عکس دو نفری که اعدام شده‌اند، عکس کسانی که الان در زندان هستند و پوسترهای سبز ۲۲ بهمن برای حضور در این تظاهرات.


«روزی مهم برای آینده ایران»، این نکته اصلی فراخوان هواداران جنبش سبز مردم ایران در پاریس بود

خانمی که عضو کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس است، در مورد علت گردهمایی امروز به زمانه گفت:

«من می‌خواهم بگویم که ما هم‌زمان با سراسر دنیا در روز ۲۲ بهمن جمع شده‌ایم تا به یاران دبستانی خودمان در ایران بگوییم که ما با شماییم، ما بی‌شماریم و تا آخر هم‌راه با شما این راه را ادامه می‌دهیم.

در این گردهمایی‌ها نمایندگان حزب سبزها، حزب کمونیست و نماینده انجمن سراسری دانشجویان و چند نهاد دیگر در این‌جا هستند.

چند تلویزیون خبری فرانسه هم آمده‌اند که این گردهمایی را پوشش بدهند.

فکر می‌کنم که در چنین روزی که در ایران و در کشورهای دیگر، مردم برای پشتیبانی از جنبش سبز حضور یافته‌اند، حضور گسترده ایرانیان در پاریس با این سرمای شدید نیز همبستگی‌ای بزرگ است.


در شهر استکهلم پایتخت سوئد نیز اجتماع بزرگی از ایرانیان در حمایت از جنبش سبز گردهم آمده بود. مهرداد درویش‌پور از هماهنگ‌کنندگان این گردهمایی به زمانه گفت:

جمعیت بزرگی حدود چهار تا پنج هزار نفر به مناسبت ۲۲ بهمن در شهر استکهلم گرد آمدند و پرچم‌ها، شعارها و نمادهای رنگارنگی که نمایان‌گر یک رنگین‌کمان از هم‌بستگی ملی غرورانگیز ایرانیان هست در این تظاهرات به چشم می‌خورد.

از احزاب و شخصیت‌های سوئدی نیز، رهبر حزب چپ سوئد از سخنرانان اصلی بود. هم‌چنین دبیر کل حزب لیبرال مردم، عضو کمیسون خارجی پارلمان سوئد، نماینده پارلمانی سوسیال دمکرات‌ها که عضو کمیسیون خارجی مجلس نیز هست، و نمایندگان و رهبران سازمان‌های جوانان احزاب چهارگانه سوئد هم حضور داشتند.

تعدادی از نمایندگان احزاب و شخصیت‌های ایرانی نیز در این گردهمایی سخنرانی کردند و هم‌بستگی خود را اعلام نمودند.


این بزرگ‌ترین تظاهرات امروز ایرانیان در سوئد است، در حالی‌که در شهرهای دیگر سوئد هم‌زمان چند تظاهرات برگزار شده است. این گردهمایی‌ها در سرمای زیر پنج درجه سوئد غرورانگیز خواهد بود.

این تظاهرات ضمن اعلام هم‌بستگی خود با مردم ایران، خواستی اصلی در قطعنامه پایانی آن آمده که عبارت است از این‌که اتحادیه اروپا و دولت سوئد فشار خود بر حکومت جمهوری اسلامی را افزایش دهند و سفرای خود را به‌عنوان اعتراض به اعمال خشونت علیه مردم ایران، فرا بخوانند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)