تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از حمله نظامی علیه طالبان در گفت‌وگو با ژنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

«هدف، جدایی مردم هلمند از طالبان است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

از بامداد روز شنبه ۲۴ بهمن بزرگ‏ترین حمله‏ی نظامی علیه طالبان در افغانستان، بعد از اعزام نیروهای تازه‏نفس نظامی آمریکا به این کشور آغاز شده است.

Download it Here!

این بزرگ‏ترین یورش نظامی علیه طالبان با شرکت بیش از ۱۵ هزار تن از نیروهای ناتو و ارتش افغانستان در یک عملیات تهاجمی مشترک در منطقه‏ی مارجه در جنوب این کشور است.

نخستین خبرها حاکی از کشته شدن دست‏کم هشت تن از افراد طالبان است. یک سخن‏گوی نیروهای آمریکایی از مقاومت کم طالبان در عملیات مشترک در ساعت‏های اولیه‏ی بامداد امروز خبر داد.

رهبران طالبان نیز اعلام کرده‏اند که نیروهایشان تا آخرین لحظات در برابر این حمله مقاومت خواهند کرد.
به گفته‏ی سخن‏گوی نظامی آمریکا، هلی‏کوپترهای نظامی در ساعت دو بامداد در سطح شهر مارجه فرود آمدند و حمله‏ی زمینی علیه طالبان ادامه دارد.

برای بررسی بیشتر این خبرها، با ژنرال ظاهر عظیمی، سخن‏گوی وزارت دفاع افغانستان در کابل تماس گرفتم.


آقای عظیمی، هدف این عملیات بیرون راندن طالبان از مارجه، جایی که از زمان سقوط طالبان به مرکز تجمع این نیروها مبدل شده و دولت افغانستان ظاهرا هیچ کنترلی بر آن نداشته، اعلام شده است. به نظر می‏رسد که این یک استراتژی دنباله‏دار خواهد بود. هدف این است که دولت افغانستان کنترل هلمند را در دست بگیرد؟

هدف جدا ساختن مردمان ساکن منطقه از ‏وحشت‏افکنان است و همان‏طور که اشاره کردید، استراتژی‏ای است که ادامه دارد. بعد از جداسازی، هدف تامین امنیت مستمر و دوام‏دار و ایجاد توسعه است.

توسعه در عرصه‏های مختلف از جمله حکومت‏داری خوب، بازسازی، ایجاد سیستم اداری سالم، پیشرفت اقتصادی، تامین روابط دوام‏دار با مردم و عرصه‏های دیگری که برای تحکیم و توسعه‏ی حاکمیت ضروری است.

بیشتر ساکنان شهر ۱۲۵هزار نفری مارجه، پیش‏تر منطقه‏ را ترک کرده‏اند. فکر می‏کنید آن منطقه اکنون به یک مکان جنگی کامل میان نیروهای مشترک و طالبان تبدیل شده باشد؟

به آن صورت نیست. ما تا کنون مقاومت جدی‏ای در مقابل خود ندیده‏ایم. هرچند که نمی‏توانیم بگوییم بدون جنگ پیش می‏رویم. اما مقاومت‏ها بسیار سطحی بوده است. ما از صبح پیشروی خوبی داشته‏ایم و به اهداف اولیه‏ی خود دست یافته‏ایم. تلفاتی نداشته‏ایم. ‏


عکس‌ها؛ AP

آن‌طور که گفته می‏شود، ده‌ها تن از نیروهای دشمن در مسیرهای مختلف تلف شده‏اند. اما هنوز گزارش‏ها دقیق نیستند و نمی‏توانیم آمار دقیقی اعلام کنیم.

دو ولایت هلمند و قندهار محل استقرار اصلی نیروهای طالبان هستند. شهر مارجه به دلیل کشت خشخاش و تهیه‏ی مواد مخدر، به عنوان منبع اصلی مالی طالبان اهمیت فراوانی برای آنان دارد. فکر می‏کنید آن‏ها به آسانی این منطقه را ترک کنند؟

چاره‏ای نیست. چون نیروهای طالبان تا کنون در برابر عملیاتی با این حد از قدرت و تکنولوژی بالا روبرو نبوده‏اند. لذا امکان مقاومت برای آنان وجود ندارند.

فکر می‏کنید این حملات از منطقه‏ی هلمند تا جاهای دیگر و به خصوص تا منطقه‏ی قندهار ادامه پیدا کند.

این عملیات برای مدت یک ماه برنامه‏ریزی شده است. این مدت می‏تواند تمدید شود و یا در صورت ضرورت سریع‏تر به پایان برسد.

آقای عظیمی، در یک زمان گفته شد که دولت می‏خواهد با طالبان صلح کند و در همان زمان یورش گسترده و جنگ آغاز شده است. در این مورد چه پاسخی دارید؟

این عملیات بستری فراهم می‏کند برای کسانی که می‏خواهند با دولت همکاری کنند.

یعنی سیاست صلح با طالبان هم‏چنان ادامه خواهد یافت؟

حتما.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)