تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
حسین کروبی در گفت‌وگو با رادیو زمانه:

«حضور جنبش سبز بسیار شجاعانه و گسترده بود»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

حسین کروبی فرزند مهدی کروبی در گفت‌وگو با رادیو زمانه می‌گوید که واقعا خلاف انتظار بود که این‌قدر جمعیت از طرف‌داران جنبش سبز حضور پیدا کنند. ما که از تمام مسیر های راه‌پیمایی خبر می‌گرفتیم، نیروهای انتظامی و یگان ویژه و لباس شخصی‌ها بسیار زیاد بودند و به شدت با مردم درگیر می‌شدند.

در همین میدان صادقیه که بچه‌های ما آن‌جا حضور داشتند می‌گفتند که از ساعت ۸ صبح دقیقا با مردم درگیر شدند که جمع نشوند. با این حال و با وجود تهدیدها، اعدام‌ها و موج بازداشت‌های اخیر، مردم با شهامت تمام حضوری گسترده داشتند.

Download it Here!

حسین کروبی در مورد چگونگی حمله امروز نیروهای امنیتی به مهدی کروبی گفت:

پدرم که از روز قبل گفته بودند که ساعت ۱۰ صبح در راه پیمایی شرکت خواهند کرد، حدود همین ساعت با ماشین به خیابان اشرفی اصفهانی رسیدیم، ولی چون خیلی شلوغ بود ایشان پیاده شدند و به سمت میدان صادقیه حرکت کردند. حدود ۲۰۰ متری که آمدیم پایین، جمعیت زیادی از مردم همراه آقای کروبی شدند و ابراز محبت و احساسات می‌کردند. اما ناگهان جمع مخلوطی از نیروهای انتظامی و بسیجی و لباس شخصی‌ها با خشونت کامل به سمت آقای کروبی و مردم ریختند؛ به‌طوری‌که به شدت مردم را با کابل و باتوم و قمه می‌زدند. قمه‌های‌شان را کشیده بودند تا در مردم ایجاد رعب و وحشت کنند.


گاز اشک‌آور هم زیاد زدند و حتی با اسپری‌های شخصی گار اشک‌آور هم چند بار به صورت آقای کروبی گاز پاشیدند. به‌طوری‌که اکنون که سه، چهار ساعت هست که ما به خانه رسیده‌ایم، هنوز صورت و سینه ایشان به شدت می‌سوزد.

بعد از چهار پنج دقیقه درگیری، موفق شدیم با خواهش از یک ماشین ره‌گذر، حاج آقا را سوار آن ماشین کنیم. بعد از سوار شدن آقای کروبی، لباس شخصی‌ها ریختند و ماشین پرشیای آقای کروبی را صدمه جدی رساندند و چند تا شیشه آن را هم خرد کردند. ولی به هر شکل بود، آقای کروبی به همراه همان فردی که ماشین داشت از صحنه خارج شدند.

بعد از این‌که آمدیم منزل، خبر دادند که اخوی من را دستگیر کرده‌اند. البته من خودم موقع دستگیری او را ندیدم، ولی دیده‌اند که نیروی انتظامی او را برده‌اند.

برادرتان را کجا دستگیر کردند؟

همان‌جا که درگیری شدید ایجاد شد، گویا ایشان را شناسایی کرده بودند و دستگیر کردند. چون فقط یک نفر از جمعیت ما را در آن جا بازداشت کردند که آن هم برادرم بود.

واکنش نیروهای انتظامی چه بود و آیا تیراندازی هوایی هم شد؟

نیروی انتظامی شلیک نکردند، ولی از تفنگ‌هایی که گاز اشک‌آور پرتاب می کند و همچنین سلاح‌هایی که شبیه قرص شلیک می‌کند و مردم رنگی می‌شوند، از آن‌ها استفاده می‌کردند. اما لباس شخصی‌ها با کابل و باتوم می‌زدند و از اسپری گاز اشک‌آور استفاده می‌کردند.

نیروهای انتظامی تلاشی برای کنترل و مهار لباس شخصی‌ها نمی‌کردند؟

نه اصلا، نیروهای انتظامی لباس شخصی‌ها را کاملا همراهی و اسکورت می‌کردند. چون اگر نیروهای انتظامی نبودند، مردم خودشان حریف لباس شخصی‌ها بودند. ولی چون هر دو نیرو با هم قاطی بودند و هر دو با هم مردم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند، مردم نمی‌توانستند حریف‌شان بشوند.

ارزیابی شما از حضور مردم و هواداران جنبش سبز در راهپیمایی و تظاهرات امروز چگونه است؟

واقعیت اینست که ما تصورمان این بود که با این دستگیری های زیادی که راه انداخته بودند، که حتی دیروز آمدند و چند تن از همراهان ما که معمولا با ما به مراسم می‌آمدند را دستگیر کردند و یا تعهد کتبی از آن‌ها گرفتند که همراه آقای کروبی نروند، همچنین موج دستگیری‌هایی که از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی راه انداختند و اعدام‌ها و اینکه حتی خیلی مردم عادی را گرفتند، تصور ما این بود که مردم امروز خیلی کم شرکت کنند.

ولی خوشبختانه دیدیم که مردم حضورشان خیلی خوب و موجب شعف بود که با وجود این همه فشارها و سختی‌ها، مردم شهامت پیدا کردند که در راه‌پیمایی شرکت کنند.


گزارش‌ها همچنین حاکی از حمله به ماشین آقای خاتمی هم هست، آیا خبر مشخصی در این زمینه دارید؟

خبری که من گرفتم در این حد بود که ایشان که با ماشین رفته بودند، در محلی که می خواسته اند پیاده شوند، دیده اند که فضا مساعت نیست پیاده نشده‌اند.

فکر می کنید که حضور امروز طرفداران جنبش سبز حتی خلاف انتظار نیروهای انتظامی بود که فکر می‌کردند می‌توانند همه جا را در مسیر های مختلف کنترل کنند؟

کاملا همین طور است و واقعا خلاف انتظار بود که اینقدر جمعیت حضور پیدا کند. ولی ما که از تمام مسیرهای راه‌پیمایی خبر می گرفتیم، نیروهای انتظامی و یگان ویژه و لباس شخصی‌ها بسیار زیاد بودند و به شدت با مردم درگیر می‌شدند.

در همین میدان صادقیه که بچه های ما آنجا حضور داشتند می گفتند که از ساعت ۸ صبح دقیقا با مردم درگیر شدند که جمع نشوند. اصلا من نمی‌دانم که اسم این کار چیست؟ دعوت به راه‌پیمایی کرده بودند و از مردم خواسته بودند که جمع شوند و آن‌گاه این‌گونه خشن با آن‌ها برخورد کردند.

از گردهم‌آیی در شهرهای دیگر و برخوردهای احتمای هم خبر دارید؟

در شهرهای دیگر هم، آن‌چنان فضای امنیتی و پلیسی راه انداخته بودند که یا مردم نتوانند جمع بشوند و یا اگر جمع می‌شوند، نیروهای امنیتی بتوانند شعارهایی که خودشان تنظیم می کنند را از داخل جمعیت دربیاورند. البته در شهرها چون فضا کوچک‌تر هم هست، می‌توانند خشن‌تر هم برخورد کنند.

آیا خبری از بازداشت‌های امروز در جریان راه‌پیمایی و تظاهرات و یا پس از آن دارید؟

واقعیت اینست که ایمیل‌ها و سیستم اس‌ام‌اس را فطع کرده‌اند. تلفنی هم ما نمی‌توانیم زیاد تماس بگیریم، چون با هر کس که صحبت می‌کنیم یا دستگیر و یا تهدیدش می‌کنند. به همین خاطر و برای این‌که فعالان شناسایی و دستگیر نشوند، زیاد نمی‌توانیم تماس بگیریم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چقدر مزخرف در این متن دیده می شود - شما که مطلب من را چاپ نمی کنید ولی خودتان بخوانید و ببنید برای چند روز فانی دنیا چرا باید این قدر دروغ را ساپورت کنید من اگر جای شما بودم از این همه تعفن خودم را می کشتم - دین که ندارید وندارند لااقل مرد باشید:
مزخرف را بشنوید:در همین میدان صادقیه که بچه های ما آنجا حضور داشتند می گفتند که از ساعت ۸ صبح دقیقا با مردم درگیر شدند که جمع نشوند- خوب حاج آقا با این درگیری - ساعت 10 تشریف آوردند و بعد با خواهش!!! از امت معترض خدا جو پا به فرار گذاشتند؟ حضور شما بی نظیر بود وآنوقت خاتمی و کروبی و میر حسین و رهنورد کتک خوردند و پا به فرار گذاشتند؟ ما اگر بودیم برای عقایدمان خون می دادیم خوبیش اینه که این دفعه نمی گوئید راهپیمای چند میلیون مردم تهران متعلق به پاسداران و خانواده آنهاست - ساندیس دادند؟!!!! از جای دیگر آوردند؟!! و... بابا مردم همین دروغهاست که خونشان را بجوش آورده و با انگیزه و قاطع تر از هر زمان به میدان آمده و قسم می خورند تا نابودی افکار بیگانگان از پا ننشینند - بروید مرد باشید

-- بدون نام ، Feb 12, 2010

همه می دانند که خیابانهای تهران تقسیم بندی شده بود و بخش های مختلف را بسیج های مرکز استان وظیفه داشتند پرکنند. این که چیزی نیست که قابل کتمان باشد بنده با استفاده از گوگل ارث با محاسبه عرض 50 متری مسیر 6.5 کیلومتری راهپیمایی و مساحت میدان آزادی جمعیت را در ازای هر 3 نفر در یک متر مربع حدودا 1,200,000 نفر محاسبه کرده ام این جمعیت را مقایسه کنید با جمعیت 2-3 میلیون نفری که بدون سازماندهی و تسهیلات خاصی در 25 خرداد آمدند و حماسه آفریدند.اینهایی که می گویید تازه خود جوش نبوده اند. تمام توان حکومت برای جمع آوری شان صرف شده است. عده ای هم که خودشان آمده اند و نهایتا اینقدر شده که در برابر آن جمعیتی که بدون امکانات و هماهنگی خاصی آمدند و احتمال باتوم خوردن و زندان رفتن را هم به جان خریدند با در نظر گرفتن همه جوانب ، مخاطرات، برخوردها و تسهیلاتی که برای شرکت کنندگان در نظر گرفته واقعا جمعیت دیروز چیزی نبود.

-- سبز ، Feb 12, 2010

باید به این بی نام گفت امثال ما که در این مسیر بودیم بسیار زیاد بود اما به خاطر وجود نیروهای امنیتی در سر تاسر مسیر و حجم بسیار زیاد تبلیغات و دوربین های حکومتی موفق به استفاده از فرصت نشدیم تا نشان دهیم که بیشماریم در روز 25 خرداد و روزهای جمعیت میلیونی و بدون سازماندهی ما را حکومت ظالم و جابر شما دید کگه اینگونه به تقلا افتاده و اگر شجاعت و مردانگی اش رادارد یکی روز را بدون دار و دسته چاقو کششش بگذارد تا نشان دهیم که اتحاد و غیرت چیست ما روزگار جنگ و جنگیدن را دیده ایم و از مرگ اعبایی نداریم!

-- کوروش ، Feb 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)