تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«چون ما بی‏شماریم!»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در ادعانامه‏هایی که دادستان در دادگاه‏های متهمان حوادث پس از انتخابات قرائت می‏کرد، یکی از شگفتی‏ها این بود که «فیس‏بوک» هرازگاه به عنوان یکی از «برپا کنندگان فتنه‏ی پس از انتخابات» و در واقع در جایگاه متهم معرفی می‏شد.

در این میان صفحه‏ی فیس‏بوک منتسب به میرحسین موسوی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد، همواره جایگاه خاصی داشته است.

Download it Here!

در آستانه‏ی برگزاری روزهای خاص، صفحات فارسی فیس‏بوک و به ویژه صفحه‏ی فیس‌بوک میرحسین موسوی مراجعان و بازدید کنندگان بیشتری دارد. زیرا اخبار، اعلامیه‏ها و بیانیه‏های مربوط به برگزاری این روزها در این صفحات منعکس است.

اما این روزها در آستانه‏ی برگزاری سالگرد ۲۲ بهمن، فیس‏بوک، اینترنت و همه‏ی رسانه‏های واقعی و مجازی زیر فشار و محدودیت قرار دارند.

از آقای محمد صادقی، مسئول صفحه‏ی فیس‏بوک میرحسین موسوی می‏پرسم، آیا این محدودیت‏ها در شمار مراجعین به فیس‏بوک محسوس است؟

بله از نظر آماری کاملا مشخص است. در دو روزی که اعلام شد اینترنت دارد قطع می‏شود، ما یک‏باره از امروز به فردا مجموعا نزدیک به ۴۰ - ۵۰ درصد بازدید کم‏تری داشتیم. این نشان می‏دهد که به خانه‏ی آخر رسیده‏اند و مجبورند اینترنت را قطع کنند. مخصوصا بعد از تهدیدهای مسخره‏ای که آقایان در ارتباط با استفاده از فیس‌بوک شروع کردند.

به تهدیدها‏یی که در زمینه‏ی استفاده از فیس‏بوک وجود دارد، اشاره کردید. این تهدیدها که امروز خیلی مطرح می‏شوند، تا چه حد می‏توانند جدی باشند؟ آیا واقعا استفاده کنندگان فیس‏بوک را خطری تهدید می‏کند؟

اگر جوانب امنیتی خیلی ساده‏ی آن رعایت شود، از جمله این که پسوورد درست انتخاب کنند و یا با فیلترشکن وارد شوند، خطر آن معادل صفر است. برنامه‏ها و سایت‏های مختلف فیلترشکن وجود دارد. مهم این است که برای ورود به اینترنت حتما از فیلترشکن استفاده شود.

ظاهراً گوگل هم امنیت‏اش را برای ایران کاملا بالا برده است و سکیورتی آن همیشه روشن است و دیگر لازم نیست سکیورتی جی‏میل روشن شود.

چون دو راه بیشتر ندارند؛ یا باید بیایند کل فیس‏بوک را هک کنند و وارد سیستم مرکزی فیس‏بوک شوند که حتی در این صورت هم با وجود ۵۰۰ - ۶۰۰ هزار نفری که آن‏جا دارند حداقل خبر رد و بدل می‏کنند، کاری نمی‏توانند بکنند. فقط در صفحه‏ی ما و مجموعه صفحاتی که با همکاری می‏کنند و با هم در ارتباط هستیم، نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مراجعه می‏کنند. خیلی‏ها فقط می‏آیند خبرها را می‏خوانند.

به همین دلیل پی‏گیری این مساله و مجازات یا اذیت شهروندان در این زمینه، کاملا غیرممکن است. یعنی در فضای مجازی به هیچ‏وجه این اتفاق نمی‏تواند بیفتد. به خاطر همین که همیشه گفته‏ایم: چون ما بی‏شماریم!


آقای صادقی، در رابطه با جنبش سبز و روزهای خاص مانند روز قدس، عاشورا و ۲۲ بهمن که در پیش داریم، بیانیه‏ها و مواضع گوناگونی منتشر می‏شود. فیس‏بوک شما که منتسب به آقای موسوی است، این بیانیه‏ها و مواضع را در چه چهارچوبی انتخاب و منتشر می‏کند؟

معیار ما همیشه همان صحبت‏های آقای موسوی است. اتفاقا خوب شد که به این نکته اشاره کردید. چون یک سری مسایل مطرح شده و افرادی در مورد صفحه اظهاراتی کرده بودند.

ما بعد از انتخابات تحت عنوان «صفحه‏ی حامیان آقای موسوی» به فعالیت‏مان ادامه دادیم و فکر می‏کنم این مساله برای تمامی اعضا روشن باشد. فعالیت ما در زمان انتخابات، در چهارچوب فعالیت ستاد انتخاباتی آقای موسوی بود. اما با توجه به این که بعد از انتخابات بحث ستاد دیگر به شکل انتخاباتی‏اش معنا نداشت، در قالب صفحه‏ی حامیان آقای موسوی ادامه‏ی فعالیت دادیم.

به این لحاظ همان‏طور که خود آقای موسوی نیز در آخرین اظهارات‏شان گفته‏اند، مطالب ایشان با امضای ایشان در یک سری سایت‏های محدود، از جمله در سایت ما، منتشر می‏شود.

مواردی که امضای آقای موسوی را ندارد، بر چه اساسی در سایت شما منتشر می‏شود؟

آقای موسوی نه در جایگاه یک رهبر، بلکه در جایگاه فردی که با حامیان خود دیالوگی را برقرار کرده است، دعوت به اصول‏گرایی می‏کند و دعوت می‏کند به این که انتظارات و خواسته‏ها در چهارچوب قانونی پی‏گیری شوند. حتی اگر قانون شکنی از سمت حکومت و کسانی که باید حافظ قانون باشند، اتفاق می‏افتد، با این وجود خواسته‏ها در چهارچوب قانون پی‏گیری شود.

در این راستا، آقای موسوی حامیان و شنوندگان‏اش، کسانی که در دوره‏ی انتخاباتی رسانه‏ی ایشان بودند و در دوره‏ی بعد از انتخابات رسانه‏ی حقوق مدنی خود در خیابان‏ها بودند را دعوت می‏کند به این که از ساختارشکنی و طرح مواضع رادیکال خودداری کنند. حتی با وجود این که حکومت با رفتار زشت و زننده‏ی خود دقیقا اصرار دارد مردمی را که دنبال حقوق خود هستند، وارد ساختارشکنی کند.

موضع کلی‏ای که آقای موسوی مطرح می‏کند (و این خیلی مهم است ایشان دستور‏العملی نمی‏دهد، بلکه یک موضع کلی مطرح می‏کند)، این است که این خواسته‏ها در همان چهارچوبی پی‏گیری شود که تا الان بوده و آن هم در چهارچوب قانون است. البته نمایی هم پیش رو گذاشته‏اند و مثلا در مواردی گفته‏اند که قانون اساسی هم وحی منزل نیست؛ ولی هدف اول ما رسیدن به همان قانون اساسی است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)