تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تشکیل دولت کرزی در کشاکش با مجلس

لینا آریا

مراسم تحلیف ۱۴ وزیر کابینه کرزی روز دوشنبه برگزار می‌شود و ۱۱ کاندید وزیر دیگر برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد.

سخن‌گوی رئیس جمهور افغانستان گفت: «قرار است روز دوشنبه مراسم تحلیف ۱۴ تن از وزیران کابینه برگزار شود.»

Download it Here!

وحید عمر سخن‌گوی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، در نشست خبری گفت: «بحث‌ها و گفت‌وگوها در مورد فرستادن لیست سوم به مجلس نمایندگان جریان دارد، و هنوز مشخص نیست که نمایندگان حاضر خواهند شد تا برای دادن رأی اعتماد به سومین لیست وزیران، تعطیلات‌شان را به تعویق بیاندازند یا نه؟»


حامد کرزی در تلاش برای تشکیل دولت

از دو لیست پییشنهادی آقای کرزی برای کرسی‌های ۲۵ وزارت‌خانه، تنها ۱۴ وزیر موفق به اخذ رأی اعتماد از سوی مجلس نمایندگان شدند؛ و ۱۱ کرسی دیگر هنوز خالیست.

آقای کرزی هنوز وزیر پیشنهادی وزارت انرژی و آب را معرفی نکرده است.

آقای عمر افزود: وزارت‌خانه‌هایی که وزیر ندارند تا زمانی‌که وزیران آن‌ها از سوی مجلس نمایندگان رأی اعتماد بگیرند از سوی معاونین این وزارت‌خانه‌ها اداره خواهند شد.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید: مراسم سوگند وفاداری ۱۴ تن از وزرا فردا (روز دوشنبه) برگزار خواهد شد.

در لیست اول وزیران پیشنهادی از جمله ۲۴ تن نامزد وزیرانی که از سوی حامد کرزی به مجلس نمایندگان معرفی شده بودند، هفت تن آنان تائید شده و ۱۷ تن دیگرشان از سوی این مجلس رد صلاحیت شدند.

پس از آن آقای کرزی لیست پیشنهادی ۱۷ نفری خود را به مجلس نمایندگان فرستاد و از نمایندگان خواست تا تعطیلات زمستانی‌شان را برای دادن رأی به این نامزد وزیران به تعویق اندازند. از این لیست نیز ۱۰ نفر ردصلاحیت شدند.

به گفته‌ی سخن‌گوی ریاست جمهوری، گفت‌وگوها میان دولت و پارلمان کشور جریان دارد تا سرنوشت ۱۱ وزارت‌خانه دیگر نیز مشخص شود.

آقای عمر می‌گوید: «ممکن است نمایندگان مردم به تعطیلات زمستانی رفته و پس از بازگشت‌ در اول ماه اسفند، دولت لیست وزرای پیشنهادی خود را به شورا ارائه خواهد داد.»

گرچه هفته‌ی گذشته، سخن‌گوی رئیس‌جمهور از آمادگی برای ارائه‌ی فهرست نامزد وزیران جدید خبر داده بود، اما نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه به کار خود پایان دادند که تا ماه اسفند سال جاری به تعطیلات بروند.

بنابراین سرنوشت ۱۱ نامزد وزیر دیگر و گرفتن رأی اعتمادشان از سوی مجلس نمایندگان یه ماه اسفند موکول شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)