تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واگذاری مسئولیت زندان «بگرام» به نیروهای افغان

لینا آریا

مسئولیت نگهداری زندان «بگرام» به نیروهای افغانستان سپرده می‌شود. هرچند در مورد زمان مشخص تحویل دهی این زندان به نیروهای افغان صحبتی نشده است، اما مقامات افغان می‌گویند برای انجام این کار بین وزارت دفاع افغانستان و نیروهای «آیساف» توافق صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک نیروهای افغان مسئولیت این زندان را به عهده خواهند گرفت.

Download it Here!

ژنرال «ظاهر عظیمی»، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی افغانستان، در نشست خبری مشترک‌ای با وزارت عدلیه (دادگستری) و نیروهای آیساف گفت: در ادامه‌ی [روند] سپردن زندانیان گوانتانامو به افغانستان، مسئولیت نگهبانی زندانیان بگرام نیز به نیروهای افغان سپرده خواهد شد.

آقای عظیمی افزود: توافق‌نامه‌ی تحویل‌گیری این زندان، بین وزیر دفاع افغانستان و فرمانده‌ی نیروهای آیساف به امضا رسیده است و به تدریج تمام امور این زندان به نیروهای افغان سپرده می‌شود.

مقامات می‌گویند، نیروهای افغان در چند ماه آینده این زندان را به طور کامل تحویل خواهند گرفت اما تاریخ دقیق آن را ذکر نکردند.

سخن‌گوی وزارت دفاع از رعایت حقوق زندانیان، مطابق بر قوانین افغانستان یاد کرد و افزود: در جریان محاکمه زندانیان این قوانین رعایت خواهند شد.

ژنرال «رابرت هاروارد»، معاون فرماندهی آیساف در افغانستان، در این نشست گفت: آن‌ها به صورت مشترک با نیرهای افغان کار می‌کنند تا ظرفیت مسلکی نیروهای افغان برای نگهداری بهتر از زندانیان‌ افزایش یابد.


زندان بگرام

ژنرال «امیر محمد جمشید»، فرمانده‌ی زندان‌های افغانستان گفت: در حال حاضر وزارت عدلیه (دادگستری) ظرفیت به عهده گرفتن نگهداری این زندان را ندارد. بر این اساس تا زمانی که ظرفیت‌های کاری کارمندان وزارت عدلیه رشد داده شود، مسئولیت این زندان را وزارت دفاع ملی به عهده گرفته است.

به گفته‌ی آقای جمشید، کارمندان وزارت عدلیه در حال فراگیری آموزه‌های مسلکی برای نگهداری بهتر از زندانیان هستند و درچند ماه آینده مسئولیت این زندان را به دوش خواهند گرفت.

در عین حال ژنرال «صفی‌الله»، فرمانده محابس وزارت دفاع ملی گفت: این وزارت تنها مسؤول نگهداری زندانیان و کمک به آن‌ها برای طی مراحل کارهای‌شان است و رها نمودن این افراد به نهادهای عدلی و قضایی کشور مربوط می شود.

به گفته‌ی وی، تا اکنون ٤٨ تن از زندانیان زندان گوانتانامو به افغانستان انتقال یافته و ٤ تن از آن‌ها آزاد شده‌اند.

بر حسب اظهارات مسئولین وزارت دفاع ملی افغانستان، در حال حاضر ٧٥٠ تن در زندان بگرام به سر می‌برند و مسئولیت نگهداری این زندان ابتدا به نیروهای اردوی ملی افغانستان و پس از آن به وزارت عدلیه سپرده می‌شود.

عظیمی گفت: نگهداری از زندانیان نیاز به آموزش های مسلکی دارد که نیروهای افغان در هماهنگی با نیروهای خارجی تحت آموزش قرار می‌گیرند.

سخن‌گوی وزرات دفاع ملی درمورد جرایم زندانیان، جزئیات‌ای ارائه نکرد و ارائه جزئیات به رسانه‌ها در این مورد را به زمان تحویل‌گیری و انجام بررسی‌ها موکول کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)