تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با رحمان ساکی، فعال سیاسی و حقوق بشر در اسلو و سخن‌گوی کمیته‌ی نروژی‌ـ ایرانی حمایت از مردم ایران

استعفای کنسول ایران در نروژ

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

محمدرضا حیدری کنسول سفارت جمهوری اسلامی در اسلو در اعتراض به استفاده‌ی حکومت از خشونت در برابر معترضان در ایران استعفا داده است. رادیو تلویزیون ملی نروژ و خبرگزاری آن کشور، خبر استعفای محمدرضا حیدری را اعلام کردند و از قول او گفتند، وی خواهان کمک از دولت نروژ است.

Download it Here!

وزارت خارجه‌ی نروژ نیز اعلام کرده است، در صورت تقاضای پناهندگی محمدرضا حیدری آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. از سوی دیگر سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی استعفا و پناهندگی آقای حیدری را تکذیب کرده و گفته، ماموریت وی به پایان رسیده و وی به زودی به تهران برمی‌گردد.

با رحمان ساکی، فعال سیاسی و حقوق بشر در اسلو و سخن‌گوی کمیته‌ی نروژی‌ـ ایرانی حمایت از مردم ایران، گفت‌وگو کردم.

آقای ساکی، شما از ابتدا در جریان استعفای آقای حیدری بوده‌اید. آیا ایشان هنوز رسماً این مسأله را اعلام نکرده‌اند؟

دیشب اخبار رسماً دوبار از زبان خود ایشان این مسأله را پخش کرده و وی روشن گفته: «من تأیید می‌کنم که استعفا داده‌ام، تأیید می‌کنم که از همکاریم با جمهوری اسلامی ایران کناره‌گیری کرده‌ام و در حال ارزیابی این قضیه هستم که از دولت نروژ کمک بگیرم.» من فکر می‌کنم که صحبت ایشان کاملا شفاف و روشن است که چه گفته و به خاطر چه این کار را انجام داده است.

این جریان از کجا شروع شد؟

در واقع این موضوع برمی‌گردد به یک‌سری درگیری‌هایی که قبلاً در خود سفارت وجود داشته است. باید بگویم که این اولین بار نیست که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو چنین چیزهایی اتفاق می‌افتد. دو سال و نیم پیش باز یکی دیگر از همکاران آقای حیدری که در همان زمان ایشان بودند، از سفارت بیرون زد و پناهنده‌ی دولت نروژ شد.

در جاهای دیگری مانند سوئد و آلمان نیز چنین اتفاقاتی افتاده است. ما تقریباً یک هفته قبل از سال نو میلادی از این خبر با اطلاع شدیم و قضیه را دنبال کردیم و من این خبر را در همکاری با رادیو و تلویزیون دولتی نروژ پی‌گیری کردم.

ما با همدیگر تبادل اطلاعات کردیم، تا روز گذشته که ما توانستیم با خود آقای حیدری صحبت کنیم و تأییدنامه‌ی ایشان را بگیریم که ایشان در اعتراض به عمل‌کرد دولت با تظاهرکنندگان استعفا داده است. ایشان تأکید کرده‌اند که این درگیری‌های آخر بیشتر، عاملی شده است که ایشان استعفا بدهند.

آیا هنوز در همان محلی که زندگی می‌کنند هستند؟

این را نمی‌توانم پاسخ دهم. چون ایشان در وضعیتی است که نمی‌شود راجع به محل اقامت‌شان صحبت کرد که آن‌جا هستند یا نیستند.

منابع وزارت خارجه‌ی‌ نروژ چه واکنشی داشتند؟

خب خبر پخش شده و دولت از آن اطلاع دارد. تا زمانی که خود آقای حیدری با مقامات دولتی تماس نگیرند، آن‌ها طبعاً واکنشی نشان نخواهند داد.

ولی ایشان دیروز اعلام کرده بود که در حال بررسی است که از دولت نروژ کمک بگیرد. ولی در صحبتی که کمیته‌ی ما چند لحظه پیش با خبرگزاری رسمی دولت نروژ داشت، اعلام کردیم که دولت نروژ هر چه زودتر با ایشان تماس بگیرد و پلیس نروژ از جان وی و اعضای خانواده‌ی ایشان حفاظت کنند.

این خبر در رسانه‌های نروژی چقدر انعکاس داشته است؟

شدیداً دنبال خبرند، شدیداً می‌خواهند با خود ایشان صحبت کنند. ایشان دیروز هم اعلام کردند که در حال حاضر آمادگی ندارند که با رسانه‌های گروهی هم ایرانی و هم نروژی صحبت کنند.

تلاش ما این است که با ایشان تماس بگیریم و ایشان را به یک کنفرانس مطبوعاتی دعوت کنیم که در حضور همه‌ی خبرنگارهای نروژی، ایشان خود یک‌بار دیگر تأکید کند که استعفا داده‌اند و خواهان هم‌کاری با جمهوری اسلامی نیستند.

می‌دانید که سخن‌گوی وزارت خارجه امروز این مسأله را تکذیب کرده و گفته است، بزودی ایشان به تهران برمی‌گردد! نظر شما چیست؟

شایعاتی وجود داشت که سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که ایشان برگشته‌اند به ایران، ایشان رفته‌اند مرخصی و نمی‌دانیم کی رفته‌ و نمی‌دانیم کی برمی‌گردد و دوره‌ی کاری ایشان تمام شده است.

این‌ها در واقع شایعاتی است که قبل از سال نو میلادی بوده، هفته‌ی گذشته هم بوده، ولی من تعجب می‌کنم چرا وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران این قضیه را تکذیب کرده است.

خبرگزاری‌های نروژ شاهد هستند که سفارت جمهوری اسلامی ایران صحبت‌های متناقضی را راجع به ایشان طرح کرده است. حتی یک بار سفارت جمهوری اسلامی ایران گفته که فقط حیدری نیست، گیریم یک نفر از کارمندان سفارت هم استعفا داده باشد، ما داریم کارمان را ادامه می‌دهیم. و با لحن و برخورد بسیار بد، هیچ سوالی را جواب ندادند.

فقط امروز بعد از این که وزارت امور خارجه تکذیب کرد، اعلام کردند که این اخبار مربوط به یک ضد انقلاب ایرانی است و ما این اخبار را تأیید نمی‌کنیم. دروغ محض است.

آخرین ارتباط شما با آقای محمدرضا حیدری کی بود؟

دیروز. امروز تا این لحظه نتوانستم با ایشان تماس بگیرم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باید یک صندوق مالی درست کرد تا از افرادی مثل این دیپلمات ایرانی‌ در نروژ یا افراد دیگر که از رژیم کودتا جدا میشوند حمایت کرد. با نفری چند دلار یا یورو میتوانیم از جنبش سبز حمایت کنیم.

-- بدون نام ، Jan 9, 2010

با سلام
بسیار باعث تاسف است که بعضی از ماایرانیها اینقدر ساده نگر٠سطحی و فراموشکار هستیم. استعفای این شخص نشان از ریزش مزدوران ذوب شده در ولایت است که در طی ٣٠سال بنا به شرایط ومنافع و مصالح شخصی و یا حکومتی ادامه داشته است .افراد ریزو درشتی در میان انها بوده اند.هیچ جایی برای هورا وصلوات کشیدن باقی نمیگذارد.ایا میدانید ویا به ان فکر کرد ه اید که چگونه یک فرد به پست و مقام انهم سفارت حکومت خون جنایت اسلامی میرسد.با توجه به این همه اقازاده و نوچه .چاپلوس و مزدور قرصت طلب.که حاضرند دست به هر کاری بزنند تا به قدرت نزدیک شوند که کارخود و بستگانشان سکه شود.در حقیقت اینها باید در پیشگاه مردم درد و رنج کشیده پاسخگوه بوده و دست به افشای جنایات حکومت اسلامی بزنند ونقش خود در تمامی دوران خدمت به دستگاه سرکوب را بیان کنند .این تازه حداقل کاری است که امروز باید از این افراد خواست.در این رابطه سخن بسیار است که به وقت دیگری می سپارم. با تشکر .

-- بابک ، Jan 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)