تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با یکی از شاهدان عینی حمله‌ی لباس‌شخصی‌ها به دانشگاه مشهد

«حمله لباس شخصی‌ها با هماهنگی قبلی بود»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

در مراسم گرامی‌داشت کشته‌شدگان روز عاشورا در شهر مشهد، دانشگاه آزاد این شهر در روز چهارشنبه ۹ دی، به صحنه‌ی درگیری خونینی مبدل شد.

Download it Here!

تجمع سکوت دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در گرامی‌داشت کشته‌شدگان روز عاشورا، با حمله‌ی نیروهای موسوم به لباس‌شخصی‌ها، انصار و بسیج به خشونت کشیده شد و موجب زخمی‌شدن نزدیک به ۴۰ نفر و کشته‌شدن ۲ دانشجو گردید.

به گزارش خبرنامه‌ی دانشجویی امیرکبیر، روز چهارشنبه در پی برگزاری مراسم یادشده توسط دانشجویان، حوالی ساعت یک بعد از ظهر چندین اتوبوس حامل نیروهای انصار و بسیج وارد محوطه‌ی دانشگاه شده و بیش از ۵۰۰ تن را پیاده کردند.

این افراد که مسلح به چاقو، قمه و دیگر سلاح‌های سرد بودند، به دانشجویان حمله کردند که در پی آن بیش از هشت دانشجو به بیمارستان منتقل شدند. حال دو تن از این زخمی‌ها وخیم گزارش شده است و از سوی دیگر، فعالان دانشجویی و شاهدان عینی اعلام کرده‏اند که این دو دانشجو جان باخته‌اند.

سایت خبرنامه‌ی امیرکبیر از بازداشت ۷۰ دانشجو و افراد عادی و انتقال آنان به کلانتری قاسم‌آباد خبر داده است. سایت جرس نیز شمار دستگیرشدگان را بیش از ۴۰ تن اعلام کرده است.

در همین راستا، با یکی از شاهدان عینی حادثه‌ی دی‌روز ‌در محل دانشگاه آزاد مشهد گفت‌وگو کرده‌ام:

دانشجویان در محوطه‌ی دانشگاه تجمع کرده بودند و صرفا در حال شعاردادن بودند که یک‌باره تعدادی که بیش‌تر لباس‌شخصی بودند، وارد دانشگاه شدند. هم‌زمان حراست دانشگاه نیز درها را بست که دانشجویان نتوانند خارج شوند.

این عده که به‌گفته‌ی بچه‌ها، قیافه‌های‌شان بیش‌تر شبیه به زندانیان بود، به سمت بچه‌ها حمله می‌کردند و با چاقو آنان را تهدید می‌کردند. آنان تقریبا تمام شیشه‌های دانشکده‌ی معماری را خرد کردند و حدود ۴۰ دانشجو را زخمی کردند. دو دانشجو نیز در اثر اصابت چاقو به گردن‌شان کشته شدند.

علت این حمله اساسا چه بود؟

تعدادی از بسیجی‌ها تجمعی داشتند و شعارهایی مانند «مرگ بر منافق» و غیره می‌دادند. تعدادی از بچه‌های انجمن اسلامی (حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر) نیز در آن‌جا حضور داشتند و پاسخ آنان را دادند. این نیروها نیز گویی منتظر چنین حرکتی بودند تا حمله کنند.

می‌خواهید بگویید که حمله‌کنندگان از اعضای بسیج دانشجویی بوده‌اند؟

قیافه‌هایی که داشتند و حرکات‌شان حتی به بسیجی‌ها نیز نمی‌خورد. بچه‌ها شاهد بودند که بعد از مدتی کنترل اوضاع از دست بسیج و حراست نیز خارج شده بود و حتی به حراستی‌ها نیز حمله می‌کردند.

با توجه به این که ورود به دانشگاه با سلاح سرد و یا گرم ممنوع است، این نیروها چگونه اجازه یافتند وارد محوطه‌ی دانشگاه بشوند؟

حتما هماهنگی شده بود. چون نزدیک به چند اتوبوس از سمت در غربی، در پشتی دانشگاه که پارکینگ قرار دارد، یک‌باره وارد دانشگاه شدند. هم‌زمان نیز درهای دیگر دانشگاه را بر روی دانشجویان بستند.

این افراد بیرون از دانشگاه آماده بودند و منتظر حرکتی از سوی دانشجویان بودند تا بهانه به دست‌شان بیافتد و وارد دانشگاه شوند.

آیا نیروهای انتظامی نیز برای حفظ حریم دانشگاه وارد عمل شدند؟ یا از سوی دانشگاه شکایتی در این زمینه طرح شده است یا خیر؟

گویا یک سری از نیروهای انتظامی یگان ویژه نیز پس از این که حراست درها را بسته بود، پشت درها مانده بودند و نتوانسته بودند وارد شوند.

‌دامنه‏‌ی این درگیری‏‌ها و مشکلاتی که پیش آمده تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است؟

بله، امروز قرار برگزاری تحصنی از ساعت ۱۴ تا ۱۵ بعدازظهر در محوطه‏ی دانشگاه گذاشته شده بود. جمعیت بسیار زیادی از دانشجویان که اصلا انتظارش نمی‏رفت در این تحصن شرکت کردند.

با وجود این که دیروز ۴۰ دانشجو دستگیر شدند، اما باز هم امروز تحصنی باورنکردنی در دانشگاه برگزار شد. البته همان نیروهای دیروز، بیرون درها تا چند ساعت پیش ایستاده بودند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در چهارچوب همان خواسته‌ها و اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم قرار می‌گیرد یا این که مطالبات دیگری نیز وجود دارد؟

خواسته‌های دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در راستای همان اتفاقات و مطالبات همگانی قرار دارد. خواست دیگری مطرح نیست.

شاید همین برخوردهای شدیدی که با دانشجویان در دانشگاه آزاد مشهد شد، موجب ایجاد کینه‌ای در بقیه‌ی دانشجویان بشود. یعنی ممکن است با هر حمله‌ای که می‌شود، موج بزرگ‌تری از دانشجویان معترض درست شود و دانشجویانی که تا کنون مطالبات‌شان را جدی پی‌گیری نمی‌کردند وقتی می‌بینند هم‌کلاسی‌ها و دوستان‌شان جلوی چشم‌های‌شان زخمی و یا کشته می‌شوند، با شدت و پی‌گیری بیش‌تری روی خواسته‌های‌شان بایستند.

شرایط دانشگاه در حال حاضر چگونه است؟

تا یک ساعت پیش که تحصنی برپا بود. بعد از آن هم معلوم نیست، ممکن است اتفاق دیروز دوباره تکرار شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم درست همان کاری را میکنند که در مقابل شاه کردند ولی چرا اون موقع مراجع حمایت میکردند ولی حالا محکوم میکنند؟!

-- pegah ، Jan 2, 2010

bozorgtarin doshmane ma , selahi ast be name din dar daste diktator.

Diktator haghe tarife din ro dar enhesare khodesh gharar dade va be esme din in basiji ha ro be soraghe mardom mifreste .

shah chon bein selah mosallah nabud soghut kard , bayad in selahe makhuf az daste diktator birun avarde beshe .

-- Mahsun ، Jan 2, 2010

Shoma azizan nemitavanid az nirohaye dolati ke tahte hedayate nirohaye sheitani amal mikonand, enteare digari dashte bashid

-- Nasser Fard ، Jan 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)