تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بزرگداشت آیت‌الله منتظری در پاریس برگزار شد

سراج‌الدین میردامادی
seraj.mirdamadi@radiozamaneh.com

به همت جمعی از ایرانیان مقیم پاریس مراسم بزرگداشت انسان شجاع و حامی حقوق بشر، آیت‌الله منتظری روز یکشنبه ٢٧ دسامبر مصادف با ٦ دی‌ماه و هفتمین روز خاک‌سپاری این فقیه عالی‌قدر، در سالن آژکا در پاریس بر پا شد.

در آغاز این مراسم شرکت‌کنندگان، یک دقیقه برخاسته و هر کس به سبک و آیین خود به آیت‌الله منتظری و کشته‌شدگان روز عاشورا در ایران، ادای احترام نمودند.

سپس ویدئویی از زندگی و تلاش‌های آیت‌الله منتظری در راه مبارزه با ظلم و ستم رژیم پهلوی و نیز اهتمام ایشان به حقوق بشر و حوادث دوران برکناری ایشان از قائم مقامی رهبری، انتقادات ایشان به دومین رهبر جمهوری اسلامی، حصر خانگی، همراهی و همدلی آن روحانی آزاده با جنبش سبز مردم ایران و حضور گسترده‌ی مردم در مراسم خاک‌سپاری این عزیز به نمایش درآمد.


خانم سحر، دانشجوی جوان مقیم فرانسه، پیام تعدادی از جوانان مقیم پاریس خطاب به آیت‌الله منتظری را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده بود:

«هر چند بسیاری از ما دوران اختلاف آیت‌الله خمینی و آیت‌الله منتظری را درک نکرده‌ایم و در این سال‌ها که ما در مدارس و دانشگاه‌های نظام جمهوری اسلامی درس می‌خواندیم بارها و بارها در رسانه‌های رسمی دیدیم و شنیدیم که او را شیخ ساده لوح خطاب می‌کردند و از هیچ اهانتی به او دریغ نمی‌نمودند.

اما حال که به سن رشد و فهم رسیده و واقعیت ماجراها را درست درک نموده‌ایم، این ساده لوح بودن را بر آن جنایات و دروغ‌ها و خیانت‌ها ترجیح داده و این سادگی آیت‌الله منتظری را نشانه‌ای از سلامت و صداقت او می‌دانیم.

نسل ما در مدارس و دانشگاه‌های این نظام اتفاقا آن‌چه دیکته شده بود را به درستی فرا نگرفت. این نظام به ما یاد می‌داد دروغ بگوییم، تزویر کنیم، قدرت‌طلب باشیم، کار جمعی نکنیم، عوام‌زده و خرافی بیاندیشیم، تبعیض را در زمینه‌های گوناگون تقدیس کنیم.

جملگی همه‌ی این رذایل اخلاقی بر خلاف فطرت و باورهای ملی و دینی ما بود و ما آن‌ها را به عمد نیاموختیم. با جنبش سبز در مقابل این نظام قرار گرفتیم و آیت‌الله منتظری را به عنوان حامی معنوی و پشتیبانی اخلاقی و سیاسی این جنبش برگزیدیم.»


در ادامه‌ی این مراسم خانم ژاله وفا، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر ایرانی مقیم آلمان، فرازهایی از زندگی‌نامه‌ی آیت‌الله منتظری، برگرفته از کتاب خاطرات آن مرحوم را بازخوانی و ارائه نمودند.

آن‌گاه فیلم گفت‌وگوی رادیوزمانه با آیت‌الله منتظری، تهیه شده در تابستان ١٣٨٧، به مناسبت بیستمین سال‌گرد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ١٣٦٧ به نمایش درآمد و سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگاری که این گفت‌وگو را با ایشان انجام داده بود به بیان توضیحاتی کوتاه و خاطراتی در خصوص این گفت‌وگو پرداخت.

در بخش پایانی برنامه آقای محمد جعفری، فعال سیاسی و مدیر مسئول روزنامه‌ی انقلاب اسلامی که در سال‌های دهه‌ی شصت بیش از پنج سال زندانی بوده و به همت و پی‌گیری آیت‌الله منتظری آزاد شد، به ایراد سخنانی با موضوع منتظری مرد اخلاقی و حق جو، پرداخت.

این مراسم با استقبال خوب ایرانیان مقیم پاریس از گروه‌های سنی و گرایش‌های مختلف مواجه شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)