تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از مراسم اعلام هم‌بستگی ایرانیان پاریس با جنبش دانشجویی در ایران

«دانشگاه همیشه زنده است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

دوشنبه هفتم دسامبر، هم‌زمان با روز دانشجو در ایران، با فراخوان کمیته‌ی مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی، صدها تن از دانشجویان ایرانی و فرانسوی و نیز گروهی از ایرانیان فرانسه در برابر دانشگاه سوربن که خود نمادی از مبارزات دانشجویی است، برای همبستگی با جنبش دانشجویی در ایران گرد هم آمدند.

Download it Here!

در این مراسم شعارها و پارچه‌نوشته‌هایی به زبان‌های فرانسوی و فارسی دیده می‌شد که روی برخی از آن‌ها نوشته بود «دانشگاه همیشه زنده است!»

این فراخون هم‌بستگی جنبش دانشجویی در ایران و جنبش سبز، با استقبال و حمایت چند سندیکا، نهاد و سازمان‌های جوانان دانشجویی فرانسه، ازجمله کنفدراسیون دانشجویان فرانسه، حزب کمونیست فرانسه، هواداران آزادی، رادیکال‌های چپ، گروه هم‌بستگی اصلاح‌طلبان و سازمان ضدنژادپرستی در فرانسه «SOS Racisme» روبه‌رو شده بود.

در این مراسم علاوه بر چند سخنرانی، پیام‌های همبستگی این سازمان‌ها با جنبش دانشجویی ایران خوانده شد. یکی از اعضای کمیته‌ی مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی در پاریس، درباره‌ی هدف‌های برپایی این مراسم به زمانه می‌گوید:

این برنامه به دعوت کمیته‌ی مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی در پاریس برگزار شده و برنامه‌ای است که هم‌زمان به‌طور مشترک در چندین کشور برگزار می‌شود. ما در شروع برنامه در حمایت از جنبش دانشجویی، جنبشی که از سال ۱۳۲۲ آغاز شد و تا الان هم ادامه دارد، بیانیه‌‌ی مشترکی را خواندیم.

این بیانیه در کشور انگلیس، آمریکا، کانادا، آلمان، اسکاتلند و چند کشور دیگر نیز با همین متن خوانده شده است. در ادامه‌ی برنامه‌ی امروز ما سه سخنران داریم که در حال حاضر مشغول سخنرانی هستند و جمعیت ایرانی هم خیلی خوب از این برنامه استقبال کرده‌ است.

ما این‌جا گرد هم آمده‌ا‌یم تا یک‌بار دیگر همان‌گونه که تا به‌حال عمل کرده‌ایم، به مردم ایران و به دانشجویان عزیزمان اعلام کنیم که با همه‌ی وجود و با همه‌ی توان‌ خود پشتیبان آنان هستیم و به‌عنوان پاره‌ای از تن ملت ایران در غم آنان شریک هستیم و پا به پا و دوش به دوش آنان برای پیروزی و آزادی میهن‌مان از زیر سلطه‌ی ارتجاع گام برخواهیم داشت.

یکی دیگر از دانشجویان ایرانی که در این مراسم حاضر بود به زمانه می‌گوید:

ما در روز دانشجو، در سال‌گرد شهادت سه دانشجوی اهورایی؛ احمد قندچی، مصطفی بزرگ‌نیا و آذر شریعت‌رضوی، این‌جا جمع شده‌ایم تا تحت عنوان کمیته‌ی مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی، با جنبش مردم ایران هم‌راهی کنیم.

با توجه به این‌که هسته‌ی اصلی اعضای کمیته‌ی ما را دانشجویان ایرانی مقیم پاریس تشکیل می‌دهند، ما این‌جا هستیم تا در هم‌راهی با جنبش دانشجویی کشور اعلام کنیم که ما هم بخشی از آن جنبش هستیم و همان خواسته‌ها و مطالباتی را داریم که در ایرانِ امروز توسط دانشجویان فریاد زده می‌شود.

در ارتباطاتی که با دانشجویان فرانسوی و دانشجویان خارجی‌ای که در پاریس مشغول تحصیل هستند و هم‌چنین با سندیکاهای دانشجویی داشتیم، آن‌ها بسیار مشتاق بودند که اخبار ایران و وضعیت جنبش دانشجویی ایران را پی‌گیری کنند. و آن‌ها امروز با صدور بیانیه‌ها، سخن‌رانی‌ها و انتشار تصاویر هم‌بستگی خودشان را با این جنبش و با فعالیت‌های دانشجویان در ایران اعلام و هم‌چنین بر به‌حق‌بودن مطالبات آنان تاکید کردند.

تا جایی که من اطلاع دارم کنفدراسیون دانشجویان فرانسه، انجمن SOS Racisme، حزب کمونیست، حزب سوسیالیست و تعدادی از احزاب و انجمن‌های دیگر فرانسه اعلام کرده‌اند که از حرکت‌های جنبش دانشجویی ایران حمایت می‌کنند.

در بیانیه‌ی هم‌بستگی با جنبش دانشجویی در ایران که به زبان فرانسه هم برای حاضران خوانده شد، از خواسته‌های دانشجویان، جوانان و مردم ایران که خواهان آزادی بیان، آزادی دانشگاه، آزادی تظاهرات و داشتن سندیکا و آزادی رای‌‌دادن هستند حمایت شده است.

این مراسم در ساعت ۱۸ با سردادنِ شعارهای مختلف و خواندن سرودها در میدان مقابل دانشگاه سوربن به پایان رسید.

▪ ▪ ▪

اما در سوئد هم برای همبستگی بین‌المللی با دانشجویان ایران مراسمی برگزار شد. دکتر مهرداد درویش‌پور، استاد دانشگاه استکهلم، از این مراسم می‌گوید:

در میدان مرکزی شهر استکهلم، روبه‌روی پارلمان سوئد، صدها تن از ایرانیان گرد هم آمده‌اند تا هم‌بستگی خود را با روز دانشجویان ایرانی در ۱۶ آذر اعلام کنند. این مراسم برای بزرگ‌داشت روز حقوق بشر، که به‌زودی روز جهانی‌ آن را پیش روی داریم، و نیز برای اعتراض به سرکوب دانشجویان توسط حکومت اسلامی برگزار شده است.

هم‌چنین به سفر آتی احمدی‌نژاد به دانمارک نیز اعتراض شد. ایرانیانی که در این تجمع گرد هم آمده‌اند، با وجود گرایش‌های فکری گوناگون، خواستار آنند که دولت سوئد و اتحادیه‌ی اروپا به جمهوری اسلامی ایران فشار آورد تا احکام اعدام و سرکوب دانشجویان را متوقف کند.

آنان هم‌چنین با سَردادن شعار «احمدی‌نژاد رییس جمهور ما نیست»، از دولت سوئد و اتحادیه‌ی اروپا ‌خواستند که دولت وی را به رسمیت نشناسند و از انتخابات آزاد در ایران دفاع کنند. ما در تظاهرات‌مان این شعارها و خواسته‌ها را مطرح کردیم.

رییس سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات سوئد نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت. سپس نمایندگان پارلمانی حزب لیبرال، ازجمله خانم بیگیتا اولسو سخنرانی کردند. پیام‌هایی از منوچهر محمدی (از آمریکا) و ناصر زرافشان (از ایران) نیز پخش شد.

خود من در رابطه با ۱۶ آذر و مراسم امروز صحبت کردم. پس از آن ما راه‌پیمایی‌مان را آغاز کردیم. از جلوی میدان مرکزی شهر به سمت یکی از نقاط پرتجمع شهر استکهلم حرکت کردیم. از رسانه‌های مهم کشور، مانند رادیوی سراسری سوئد و بزرگ‌ترین روزنامه‌ی صبح کشور نیز برای تهیه گزارش به این‌جا آمده‌ بودند.

در آن سرما و در آن تاریکیِ شام‌گاهی حرکت باشکوهی آغاز شده بود. ما این راه‌یپمایی گسترده‌ی‌مان را در مرکز شهر استکهلم برگزار کردیم.

رییس سازمان جوانان حزب دموکرات سوئد در سخن‌رانی خود به این نکته اشاره کرد که بسیار مفتخر است از این‌که ایرانیان در سوئد و کشورهای دیگر این‌چنین به‌گونه‌ای خستگی‌ناپذیر تمام این شش‌ماه را در میدان‌های مرکزی شهر جمع می‌شوند.

او گفت، مبارزه‌ی مردم ایران صددرصد به نتیجه خواهد رسید و رژیم جمهوری اسلامی ایران با سرکوب نمی‌تواند این صدای آزادی‌خواهانه را خفه کند.

رییس سازمان جوانان حزب دموکرات، هم‌چنین از نقش دولت سوئد سخن گفت که می‌باید حمایت فعال‌تری از مبارزات مردم ایران داشته باشد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)