تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«هنر در اتحاد با ایران»

رضا جمالی
reza@radiozamaneh.com

پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال و وقایع مرتب با آن، سازمان‏ها و نهادهای حقوق بشری زیادی به حمایت از مردم ایران پرداختند.

Download it Here!

«کمپین بین‏المللی حقوق بشر در ایران»، زیرگروهی را تحت عنوان «اتحاد برای ایران» تشکیل داد که فعالیت‏های چشم‏گیری در شش ماه گذشته‏، پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، داشته است.

اتحاد برای ایران که در تصمیم‏گیر‏ی‏ها زیرمجموعه‏ای مستقل از کمپین است، در ۱۲دسامبر گذشته در بیش از یکصد و ده شهر جهان، برنامه‏ای هماهنگ را ترتیب داد. این اتحاد به مناسبت روز جهانی حقوق بشر و هم‏چنین ششمین ماهی که از انتخابات و جنبش مردمی در ایران می‏گذرد، برنامه‏ای را در دست تهیه دارد.

در همین ارتباط با یکی از اعضای این گروه در هلند، میخیل کراوف (Michiel Krijuff) گفت‏وگویی انجام داده‏‏ام و نخست از او در باره‏ی سابقه‏ی این سازمان، اهداف و برنامه‏های آن پرسیدم:


میخیل کراوف: «اتحاد برای ایران» یک سازمان مشارکتی غیرحرفه‏ای است که در ژوئن سال ۲۰۰۹ در ابعاد جهانی تشکیل شد. اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انگیزه‏ی تشکیل این سازمان بود؛ وقتی انبوهی از مردم برای اعتراض به نتیجه‏ی انتخابات به خیابان‏ها رفتند، اما نیروهای بسیجی و هم‏چنین نیروهای امنیتی با آنان برخورد سنگین و خشونت‏باری داشتند.

اتحاد برای ایران از همبستگی و انسجام مردم ایران حمایت می‏کند. ما معتقد به حقوق بشر، گفت‏وگو و حقوق شهروندی هستیم. همه‏ی مردم دنیا حق بهره‏مندی از حداقلی از حقوق بشر را دارند. اما در ایران این حق از مردم سلب شده است و ما با آن مخالفیم.

ما هیچ‏گونه دستور کار سیاسی نداریم. بلکه معتقدیم مردم ایران به عنوان یک ملت، خودشان باید تصمیم بگیرند چگونه دولتی را می‏خواهند. به همین دلیل، موافق با دخالت‏های خارجی نیستیم و هم‏چنین مخالف تحریم‏های اقتصادی و سیاسی در ارتباط با ایران هستیم.

مردم ایران خودشان باید تصمیم بگیرند. اما روندی که مردم ایران به عنوان یک ملت طی می‏کنند تا به خواسته‏هایشان برسند، باید در چهارچوب حقوق بشر و حقوق شهروندی باشد که در قطعنامه‏ حقوق بشر به آن‏ها اشاره شده است و کشورهای زیادی، از جمله ایران و هلند، آن را امضا کرده‏اند.

هم‏چنین سازمان اتحاد برای ایران در بیست و پنجم ژوئن گذشته، در ۱۱۰ شهر دنیا، برگزار کننده و هماهنگ کننده‏ی تظاهرات و اجتماعاتی بود که توجه رسانه‏های زیادی را به خود جلب کرد.

یکی از برنامه‏های کوتاه‏مدت ما در حال حاضر این است که مساله‏ی ایران را برای رسانه‏ها تازه نگاه داریم. تا مردم دنیا فراموش نکنند که چه اتفاقاتی دارد در ایران می‏افتد. چرا که این روندی تاریخی است که دارد رخ می‏دهد.

در ادامه‏ی این گفت‏وگو، میخیل کراوف در پاسخ به این پرسش که در هلند چه گروه‏هایی حامیان مالی سازمان اتحاد برای ایران هستند و در این راستا با چه مشکلاتی روبرو هستند، می‏گوید:

در حال حاضر، مشغول برگزاری برنامه‏ای جهانی با عنوان «هنر در اتحاد با ایران» هستیم. ما معتقدیم روندی که در ایران در حال پیش‏روی است، باید به صورت گفتمان باشد.

مردم باید بتوانند با یک‏دیگر در ارتباط باشند و نظرات خود را در تمام سطوح اجتماع بیان کنند. مردم باید بتوانند اظهارعقیده و نظر کنند که این یکی از ابتدایی‏ترین حقوق شهروندی است و هنرمندان از جمله گروه‏هایی هستند که نظر و عقیده‏ی خود را از طریق هنر بیان می‏کنند.

در این برنامه‏، این موقعیت را فراهم کرده‏ایم که هنرمندان بتوانند کارهای خود را به نمایش بگذارند. تا این لحظه بیش از ۲۰ شهر از سراسر جهان اعلام آمادگی کرده‏اند.

مثلا در آمستردام موسیقی زنده داریم، دی‏جی، اجراهای کمدی و نمایشگاهی از پوسترهای مختلف داریم. هم‏چنین چند فیلم مختلف از جمله فیلم‏های «پرسپولیس» و «برای لحظه‏ای آزادی» را هم به نمایش می‏گذاریم.

تمام این برنامه‏ها توسط حامیان خصوصی حمایت شده است؛ افرادی مانند من و شما. خوشبختانه ما هیچ مشکلی برای یافتن حامیان مالی نداریم. چون همه می‏خواهند به نوبه‏ی خود کمک کنند.

در واقع باید بگویم که مشکل اصلی، زمان کارها است. چون همه‏ی ما داوطلبانه این کار را انجام می‏دهیم و همه شغل‏های خود را داریم. فقط اگر کمی وقت پیدا کنیم، از مردم درخواست کمک می‏کنیم.

همچنین در آمستردام برای برنامه‏های‏مان ورودیه داریم که بخشی از هزینه‏ها را پوشش می‏‏دهد. هم‏چنین حمایت سازمان‏های حقوق بشری را هم داریم؛ البته نه به صورت مالی. مثلا سازمان عفو بین‏‏الملل هماهنگ کننده برای نمایش فیلم‏هایی است که برای برنامه‏های‏مان در نظر گرفته‏ایم.

میخیل کراف به عنوان یک هلندی، در این گروه خیلی فعال است. او از علاقه‏ی فراوان خودش به موضوع ایران و همکاری‏اش در این سازمان می گوید:

سازمان اتحاد برای ایران، متشکل از ایرانی‏ها و غیرایرانی‏ها است. در همین تیم ما بیش از نیمی از اعضا، غیرایرانی هستند.

من دانشجوی علوم سیاسی هستم و سالیان سال به ایران علاقه داشتم. فرهنگ ایران و مردم ایران در نظر من خیلی زیبا هستند. می‏توانم بگویم که شما خیلی میهمان‏نواز هستید. فرهنگ شما خیلی مجذوب کننده است. هم‏چنین من عاشق یک دختر ایرانی نیز هستم. و قصد دارم که سفری به ایران داشته باشم.

این‏جا در هلند تعداد زیادی ایرانی زندگی می‏کنند و من دوستان ایرانی زیادی هم دارم. آن‏ها چیزهای زیادی از ایران برای من گفته‏اند. من به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی معتقد به حقوق بشر و حقوق شهروندی هستم و اگر به نوبه‏ی خودم بتوانم به مردم ایران کمک کنم که این حق‏شان را به‏دست بیاورند، خیلی خوشحال می‏شوم.

هم‏چنین علاقه مندان به برنامه های این سازمان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)