تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مراسم «روز مجلس»، کم‌رونق و در انزوا

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز سه‏شنبه ۱۰ آذر، برای دومین سال پیاپی، مراسمی تحت عنوان روز مجلس و با عنوان «شکرانه‏ی اتحاد» در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. به گزارش بیشتر سایت‏های داخلی، از جمله سایت «پارلمان نیوز»، متعلق به اقلیت مجلس، این مراسم نسبت به سال گذشته بسیار محدود و در فضایی سرد، در حالی که نیمی از صندلی‏های مجلس خالی بودند، برگزار شد.

Download it Here!

در مراسم سال گذشته که اولین سال برگزاری آن بود، رؤسای مجالس قبلی، آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، مهدی کروبی و نیز محمد خاتمی حضور داشتند. هم‏چنین آقای هاشمی رفسنجانی به مدت ۲۰ دقیقه در این مراسم سخنرانی کرد. اما در مراسم امسال از این چهره‏ها و شخصیت‏ها خبری نبود؛ برخی دعوت نشده و برخی دیگر شرکت نکرده بودند.

ابتدا با آقای احسان محرابی، خبرنگار پارلمانی که در مراسم حضور داشته است، گفت‏وگو کرده‏ام:

جلسه‏ی امروز که به مناسبت روز مجلس برگزار شده بود، بر خلاف جلسه‏ی سال پیش که حرکت جدیدی بود و به نوعی می‏توان گفت که شکوه خاصی نیز داشت، تقریبا بی‏رونق و بیشتر به جلسه‏ای رسمی شبیه بود.

چهره‏هایی مانند آقای هاشمی رفسنجانی و یا حتی آقای احمدی‏نژاد نیز در آن حضور نداشتند. البته بیشتر مطرح شده بود که آقای احمدی‏نژاد حضور پیدا می‏کند، ولی از حضور آقای هاشمی چیزی گفته نشده بود.

ولی اسم آقای هاشمی رفسنجانی در میان دعوت شدگان اعلام شده بود.

گویا آقای هاشمی در روزهای آخر دعوت شده بود که البته حضور نداشت و این عدم حضورها عملاً باعث شده بود که مراسم امروز به جلسه‏ی سردی تبدیل شود.

چهره‏هایی نظیر آقای خاتمی، آقای کروبی و دیگران که سال گذشته حضور داشتند، دعوت نشده بودند. همین‏طور است؟

بله، گویا آن‏ها اساساً دعوت نشده بودند. یک بار اعلام شد آقای هاشمی دعوت شده است که آقای باهنر آن را تکذیب کرد. اما احتمال دارد روزهای آخر ایشان را دعوت کرده باشند. خود نمایندگان مجلس نیز استقبال گرمی نکرده بودند و خیلی از صندلی‏ها خالی بود.

از میان نمایندگان چه کسانی حاضر بودند؟

در این گونه جلسات، چون رأی‏گیری انجام نمی‏گیرد، مشخص نمی‏شود چه نمایندگانی حاضر هستند. آقای تاج‏الدینی، معاون پارلمانی دولت که قبلاً نیز نماینده‏ی مجلس بود، بر حسب وظیفه باید حضور می‏داشت که ایشان در جلسه بود. وزرای دفاع و ارشاد نیز حضور داشتند. حتی از سوی دولتی‏ها هم فقط تعدادی از وزرا حضور پیدا کرده بودند.

از نماینده‏های اقلیت مجلس چطور؟ آن‏ها حضور پیدا کرده بودند؟

از نماینده‏های اقلیت نیز تعدادی حضور داشتند. آقای محسن نریمان، نماینده‏ی بابل و از فراکسیون اقلیت نیز در صحبتی که داشت، جلسه‏ی امروز را با جلسه‏ی سال پیش مقایسه کرد و اعلام کرد وحدتی که باید محقق نشده است و این جلسه عملاً در تحقق این امر موفق نبوده است و یکی از دلایل اصلی آن می‏تواند غیبت چهره‏های شاخص باشد.

آقای حجت‏الاسلام میرتاج‏الدینی نماینده‏ی پیشین شهر تبریز که اینک نماینده‏ی پارلمانی آقای احمدی‏نژاد در مجلس است و به همین مناسبت از نمایندگی مجلس استعفا داده‏ است نیز در این مراسم حضور داشته‏ است.

در گفت‏وگویی با آقای میرتاج‏الدینی، از ایشان می‏پرسم: شما امروز به عنوان نماینده‏ی پارلمانی دولت در مجلس حضور داشتید. چرا آقای احمدی‏نژاد در این مراسم شرکت نکرد؟

الان فرصت مصاحبه نیست.

آقای تاج‏الدینی، خیلی کوتاه به این سؤال پاسخ بدهید.

فرصت برای مصاحبه نیست.

پس لطفا به این سؤال خیلی کوتاه پاسخ بدهید که چرا از نمایندگی استعفا کردید و به هیأت دولت رفتید؟

سیستم ایران مانند ترکیه نیست که اگر نماینده‏ای به دولت رفت، نمایندگی‏اش هم سرجای خود بماند. با توجه به تفکیک قوا در قانون اساسی ما، اگر کسی از مجلس به دولت رفت، باید از نمایندگی استعفا بدهد. چون فقط در یک قوه می‏تواند بماند.

اصل هدف هم خدمت به مردم است. فرقی نمی‏کند در مجلس باشد یا در دولت. شاید در دولت فرصت خدمت به مردم بیشتر باشد.

ولی نمایندگی‏ای که مردم به شما دادند، برای این بود که از آن‏ها در برابر دولت دفاع کنید. شما الان خودتان در دولت هستید.

خُب، حالا مستقیم‏تر می‏شود؛ حقوق مردم و کارهای آنان در دولت مستقیم‏تر پی‏گیری می‏شود. خود قانون نیز برای این مسأله راه‏کار گذاشته است. چون مردم رأی داده‏اند، در این مرحله نیز نمایندگان مردم تصمیم می‏گیرند. خود فرد تصمیم نمی‏گیرد.

اگر نمایند‏ه‏ای برای وزرات برود، نمایندگان مردم باید برای رفتن این نماینده به وزارت‏خانه رأی اعتماد بدهند. اگر هم مسأله‏ی معاونت و این‏گونه موارد باشد، نمایندگان با استعفا موافقت و یا مخالفت می‏کنند. در نهایت نظر نمایندگان که در قانون دیده شده است، تبلور همان آرای مردم است.

در این مورد هم من استمزاج آرا و نظرات مختلف را از اقشار مختلف حوزه‏ی انتخابیه داشتم و اکثریت موافق بودند. چون جایگاهی است که با امکان بیشتری می‏توان مسائل مردم را دنبال کرد.

اما امروز جلسه‏ی مهم دیگری نیز در تهران برگزار شد و آن جلسه‏ی مطبوعاتی فراکسیون اقلیت مجلس بود. از آقای محرابی در این باره می‏پرسم:

«اقلیت» امروز یک مصاحبه‏ی مطبوعاتی داشت که در مجلس هشتم، این اولین مصاحبه‏ی مطبوعاتی با شرکت اعضای اقلیت بود. از این مصاحبه استقبال شده بود و در قیاس با اقدامات دیگر این فراکسیون، می‏توانست اقدامی قابل توجه باشد. چون انتقاداتی هم طرح بود که چرا اقلیت مطالبی را که در مجلس دارد، بیان نمی‏کند.

چه مطالبی در این مصاحبه‏ی مطبوعاتی طرح شد؟

یکی از بحث‏های مطرح شده، بحث حوادث پس از انتخابات بود؛ آقای قنبری به عنوان سخن‏گوی فراکسیون اقلیت اعلام کرد که اگر کمیته‏ی ویژه‏ی مجلس، اطلاعات موجود در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات و مسائل بازداشت‏گاه کهریزک را اعلام نکند، ما آن بخش از اطلاعات را که در اختیار داریم، به مردم اعلام خواهیم کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)