تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

خشونت‌ کارکنان سفارت ایران در پاریس با معترضان

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

گروهی از جوانان حامی جنبش سبز در پاریس، روز چهارشنبه دوم دی با همراه داشتن عکس‏هایی از آیت‏الله منتظری، موسوی، کروبی، سهراب، ندا و دیگران به محل برگزاری عزاداری محرم در پاریس که از سوی سفارت جمهوری اسلامی برپا شده بود، رفتند. مأمورین سفارت چهار نفر از دختران را دستگیر کرده و تلفن‏های همراه و لوازم دیگر آنان را گرفتند.

Download it Here!

توضیحات بیشتر در این باره را از آقای یاشار محتشم، از اعضای «کمیته‏ی ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس» می‌شنویم:

شب گذشته یازده نفر از ما (هفت دختر و چهار پسر) - ‏آن‏‌گونه که رسم جنبش سبز است - به مراسم عزاداری که در پاریس به مناسبت دهه‏ی محرم برگزار می‏شد، رفتیم. نمادهای سبز به دست و دور گردن خود بسته بودیم و تصاویری از آیت‏الله منتظری، موسوی، کروبی، سهراب اعرابی و سایر شهدا را همراه خود داشتیم.

به محض ورود ما به محل به ما گفتند که به این مراسم خوش نیامده‏ایم و جای‌مان آن‏جا نیست. ما نیز با این استدلال که این محل از آن امام حسین است و کسی نمی‏‌تواند در مراسم امام حسین را بر دیگری ببند، وارد سالن شدیم.

تقریباً۱۰ دقیقه پس از ورود ما به سالن، پس از پایان نطق سخنران حاضر در آن‏جا، فردی که خود را امامی معرفی کرد، پای تریبون رفت و گفت: «دانشجویان و جوانان مزخرفی را که در این سالن حضور دارند و قصد و عملی غیر از عزاداری دارند، در همین محل، بدون در نظر گرفتن قانون فرانسه قلع و قم خواهم کرد.»

این آقا در ادامه گفت: «من امامی هستم؛ به همه بگویید که من امامی هستم و من مسئولیت خون ریخته‏ی دونه دونه‏ی این‏ها را در این‏جا بر عهده می‏گیرم؛ اعم از زن و مرد!»

هم‏زمان با این که این آقا می‏گفت «اعم از زن و مرد»، صدای هم‏همه و داد و فریاد در قسمت زنانه را شنیدیم. تعدادی از دوستان ما از سالن بیرون آمدند و هم‏زمان با پلیس فرانسه تماس گرفتیم. پلیس فرانسه نیز با تعداد خیلی زیادی به محل آمدند.

پلیس از سفیر ایران که در آن‏جا حضور داشت خواست که هرچه سریع‏تر بچه‏هایی را که هنوز در سالن بودند، به بیرون بفرستند. اما آن‏ها مخالفت کردند و بیش از یک ساعت و نیم، بچه‏های ما را آن‏جا نگه داشتند.

با پسرها برخورد خشنی نداشتند. فقط برخورد لفظی کردند. به غیر از آخر برنامه که پس از مراسم سینه‏زنی خواستیم سالن را ترک کنیم، تعداد زیادی از افراد خواستند ما را بگیرند و نگذارند از سالن بیرون بیاییم. به هرحال ما توانستیم سالن را ترک کنیم و پلیس فرانسه نیز خیلی سریع ما را تحت محافظت خود قرار داد و سدی میان ما و مسئولین سفارت، ایجاد کردند.

اما دختران جمع را بعد از یک ساعت و نیم آزاد کردند. همسر سفیر ایران در فرانسه به طرز بسیار بی‏ادبانه‏ای نسبت به آیت‏الله منتظری و دختران حاضر برخورد کرده‏ بود و با کلمات بسیار بدی آن‏ها را مورد خطاب قرار داده بود که من از تکرار آن‏ پرهیز می‏کنم.

ایشان با کمک چند زن دیگر، این چهار دختر را به سمتی می‏برند و سعی می‏کنند آنان را از سالن خارج کنند. آن‏ها به محض خروج از سالن، با شخصی به نام آقای جوادی که کنسول اول دولت احمدی‏نژاد است روبرو می‏شوند که با خشونت شدید با آن‏ها برخورد می‏کند. طوری که دست یکی از دوستان ما زخمی شده است. بچه‏ها را هول داده‏ و مستقیماً تهدید به مرگ کرده بودند.

خود سفیر ایران، آقای ابوترابی و آقای جوادی کنسول اول ایران نیز در میان این آقایان بوده‏اند. این آقایان با دختران بسیار خشن رفتار کرده‏اند، آنان را تهدید کرده‏اند و مجبور کرده‏اند در نامه‏ای بنویسند که دیگر در جنبش سبز شرکت نخواهند کرد و ضمناً بنویسند که دیگر هرگز پا به هیچ نمایندگی و مکانی از سفارت جمهوری اسلامی‏ نخواهند گذاشت.

من تکرار می‏کنم که ما به صورت مسالمت‏آمیز در این مراسم شرکت کرده بودیم و برای عزاداری که به صورت عمومی در پاریس برای آن تبلیغ شده بود، در آن محل حاضر شدیم. به یک مراسم خصوصی‏ نرفته بودیم.

آقای محتشم؛ وضعیت روحی و جسمی چهار دختری که ساعتی در آن‏جا نگه داشته شده بودند، الان چطور است؟

اجازه بدهید، این‏گونه شروع کنم که این اولین بار است که نمایندگی جمهوری اسلامی در فرانسه، به طور مستقیم نسبت به دست‏اندرکاران جنبش سبز، خشونت نشان می‏دهد. خود این مسأله برد مطبوعاتی بسیار وسیعی نیز در فرانسه داشته است.

چون در یک کشور دمکراتیک، جامعه‏ی فرانسه نمی‏تواند اجازه بدهد، در خاک فرانسه، شخصی پشت تریبونی بگوید که آدم‏های دیگر را خواهد کشت و خون آن‏ها را خواهد ریخت. پس این بار و این فشار الان بر روی همه‏ی ما هست.

فشار مضاعف بر روی چهار دختر خانمی که دوستان ما هستند، به جز خشونت فیزیکی‏ای که متحمل شده‏اند، با توجه به این که کیف آن‏ها را گشته‏اند، تلفن‏های‏شان را گشته‏اند، عکس‏های تلفن‏های همراه آنان را پاک کرده‏اند و فتوکپی کارت شناسی‏شان را نیز گرفته‏اند؛ احساس خطر برای خانواده‏های‏شان در ایران است. همه‏ی ما این نگرانی را داریم که رژیم بخواهد با خانواده‏های ما در ایران بدرفتاری کند.

این روی‏داد چه واکنشی در رسانه‏های فرانسه داشته است؟

واکنش بسیار سریع بود. یعنی ما هنوز بیرون نیامده‏ بودیم و هنوز می‏خواستیم که دختران آزاد شوند، مطبوعات فرانسه در جریان قرار گرفتند. نمایندگان تعدادی از مطبوعات و رسانه‏های فرانسوی در محل حضور پیدا کردند و تا ساعت ۵ صبح که ما در اداره‏ی پلیس شهر مشغول شکایت از این افراد بودیم، مطبوعات هم‏چنان با ما ماندند.

چرا که برای یک شهروند دنیای آزاد، اصلاً قابل قبول نیست که در دنیای آزاد، یک نفر به صراحت بخواهد نسبت به اندیشه‏ای خشونت به خرج بدهد، تا تهدید به مرگ پیش برود و بخواهد کسی را گروگان بگیرد.

این مساله روی سایت‏های ایرانی نیز واکنش داشت؟

خیلی سریع، از طریق پیامکی که دختران همان اول درگیری توانستند به بیرون بفرستند، فیس بوک، تویتر و سایت بالاترین به گردش افتادند و اصلاً از این طریق ایرانیان پاریس توانستد سریعاً با پلیس تماس بگیرند و پلیس فرانسه را در جریان این اتفاق قرار بدهند.

فکر می‏‌کنید، این اتفاق پیامدهایی نیز داشته باشد؟

ما ۱۱ شکایت برای تهدید به مرگ، دو شکایت برای خشونت فیزیکی شدید و سه شکایت برای خشونت فیزیکی تقدیم مقامات قضایی فرانسه کرده‏ایم و صریحا از آنان خواسته‏ایم که پی‏گردهای قانونی را نسبت به این افراد انجام بدهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اسم سفیر ایران در فرانسه میر ابوطالبی است نه ابوترابی. وی یکی از معدود سفرای ایران است که بعد از انتخابات تقلبی شدیدا از احمدی طرفداری کرده است.

-- بدون نام ، Dec 26, 2009

نباید برنامه امام حسین رو سیاسی کرد چه به نفع احمدی نژاد و چه بر ضدش

-- بدون نام ، Jan 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)