تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مراسم تحلیف حامد کرزی

کرزای در مراسم تحلیف: انتخابات، افتخارآمیز بود

لینا آریا

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، دور دوم ریاست جمهوری خود را با یاد کردن سوگند وفاداری، رسما آغاز کرد.

Download it Here!

مراسم تحلیف حامد کرزی در حضور مهمانان خارجی، از جمله آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان، محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری ایران، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و همچنین وزرای خارجه‌ی دیگر کشورهای خارجی، روسای شورای ملی، رهبران جهادی، اعضای کابینه و بزرگان قومی برگزار شد.

مراسم تحلیف حامد کرزی توسط عبدالسلام عظیمی، رییس دادگاه عالی انجام شد.


حامد کرزی، در مراسم تحلیف ریاست جمهوری

حامد کرزی چنین سوگند یاد کرد:

«به نام خداوند، سوگند یاد می‌کنم که دین مقدس اسلام را اطاعت و از آن حمایت کنم، قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت و از تطبیق آن مواظبت نمایم. از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حراست و حقوق و منافع مردم افغانستان را حفاظت کنم و با استعانت از بارگاه پروردگار متعال و پشتیبانی ملت مساعی خود را در راه سعادت و ترقی مردم افغانستان به کار برم.
و من الله توفیق.»

همچنان مراسم سوگند مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری و محمد کریم خلیلی، معاون دوم رییس جمهور نیز توسط حامد کرزی انجام شد.

حامد کرزی همچنین در بیانیه‌ی خود از مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات قدردانی کرد و گفت:

«شرکت میلیون‌ها شهروند افغانستان در انتخابات نشان داد که ملت افغانستان دارای بلوغ سیاسی افتخارآمیز است.»

آقای کرزی در صحبت‌های خود از دست‌آوردهای هشت سال گذشته و مشکلات آن یاد کرد و گفت:

«ما باید از مشکلات گذشته درس بگیریم تا بتوانیم به آرزوهای مردم جواب مثبت بدهیم.»

وی همچنین در این مراسم به اولویت‌های کاری‌اش در پنج سال آینده؛ از جمله: تامین صلح و آشتی ملی، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد اداری و تامین امنیت فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت برای تحقق دولتی مقتدر و ملی تلاش خواهد کرد.

رییس جمهوری افغانستان در سخنانش از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری، به ویژه دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌ زی خواست تا برای رسیدن به افغانستانی سربلند و پیشرفته، با او همکاری کنند.


حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در مراسم تحلیف گفت که فساد ، دولت را بدنام کرده است

«بزرگ‌ترین خصوصیت ما افغان‌ها در این است که برای تحقق برنامه‌های سیاسی و باورهای‌مان با یک‌دیگر جدل می‌کنیم، بحث می‌کنیم و اما زمانی که مسائل ملی و دفاع از وطن و ارزش‌های آن مطرح باشد همه با هم متحد هستیم. در اینجا میخواهم از همه کاندیداهای ریاست جمهوری و به خصوص برادرم جناب دکتر عبدالله عبدالله و برادرم دکتر اشرف غنی که اینجا حضور دارند دعوت نمایم تا برای به فرجام رساندن وظایف خطیر ملی و به خاطر یک افغانستان متحد، سربلند و پیشرفته، متحدانه سعی و تلاش نماییم.»

اما دکتر عبدالله عبدالله پس از مراسم تحلیف در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که وی قصد اشتراک در کابینه‌ی آقای کرزی را ندارد.

دکتر عبدالله، افزود: حکومت در هشت سال گذشته فرصت‌های زیادی را از دست داده است و در پنج سال آینده نیز قادر نخواهد بود خواست‌های مردم افغانستان را برآورده کند.

حامد کرزی با اشاره به انتشار برخی گزارش‌ها در مورد وجود فساد اداری در ادارات دولتی افغانستان هم گفت:

«در این اواخر در مورد وجود فساد در ادارات دولتی ما، رسانه‌های جهانی تبلیغات زیادی کرده‌اند، حقیقت هر چه که باشد اما این تبلیغات دولت افغانستان را بسیار بد نام کرده است.»

او از ایجاد کنفرانسی در آینده نزدیک برای بررسی فساد و یافتن راه‌های مبارزه با آن خبر داد.

این در حالی‌ست که در گزارش سالانه نهاد شفافیت بین‌المللی که در آغاز هفته‌ی جاری منتشر شد، افغانستان در زمره‌ی فاسدترین کشورها قرار داد.

در این میان افغانستان که از رده‌ی ۱۷۶ در سال گذشته به رده‌ی ۱۷۹ سقوط کرده، از جمله کشورهایی است که طی سال‌های طولانی با فساد درگیر بوده است.

رییس جمهوری افغانستان از کمک‌های نظامی و غیر نظامی کشورهای خارجی و نقش رهبری کننده سازمان ملل متحد سپاس‌گزاری کرد. او از کشورهای ایران و پاکستان برای کمک در بازسازی افغانستان قدردانی کرد و روابط افغانستان با هند را یک رابطه استراتژیک خواند.

حامد کرزی در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۵۵ در روستای کرز در نزدیکی شهر کندهار به دنیا آمد. او از لیسه، یا همان دبیرستان، حبیبیه که بیشتر فرزندان مقامات بلند پایه دولتی در آنجا تحصیل می‌کنند، فارغ‌التحصیل شد.

کرزی پس از سپتامبر ۲۰۰۱ وارد افغانستان شد. بر اساس موافقتنامه‌ی بن، کرزی ریاست اداره‌ی موقت افغانستان را به عهده گرفت. پس از آن نیز ریاست دولت انتقالی را به عهده گرفت و در سال ۱۳۸۳ برنده انتخابات ریاست جمهوری شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ببینیم که این کرزی باز چه خواهد کرد. در این هشت سال که ما را تباه کرد. حالا 5 سال دیگر هم باید منتظر چیزهای جدید باشیم...

-- lمریم ، Nov 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)