تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آموزش کارکنان مبارزه با موادمخدر افغانستان از سوی ایران

«دوره‌ی آموزشی سه هفته‌ای؛ ویژه افغانستان»

احمد قریشی

دوره آموزشی سه هفته‌ای برای شماری از کارکنان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ایران به پایان رسید.

دکتر محمد ظفر، معاون پلیس و هماهنگی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت: در این دوره‌ی آموزشی ۱۰ نفر از کارکنان این وزارت، به منظور ارتقاء توان‌مندی و ظرفیت کاری در راستای مبارزه با مواد مخدر شرکت کرده بودند.

به گفته‌ی وی، ایران از تجربه کافی در مبارزه با مواد مخدر برخورداراست و انتقال آن می‌تواند در بهبود برنامه مبارزه با مواد مخدر افغانستان کمک کند.

آموزش این افراد که گفته می‌شود در شناسایی و امحای اراضی زیر کشت هم فعال هستند؛ از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و شرکت‌کنندگان درباره‌ی مبانی سنجش ازراه دور و مدیرت جمع‌آوری اطلاعات آموزش دیدند.

سرتیب حمید رضا حسین آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی ایران، کمک به ایجاد زیرساخت‌های مبارزه با مواد مخدر و ارتقاء دانش و توان پلیس افغانستان را از اهداف برگزاری این دوره عنوان کرد.

حسین آبادی خاطر نشان کرد از سه سال قبل برای برگزاری این دوره تلاش می‌شد، اما شماری از کشورها «سنگ اندازی» می‌کردند تا این دوره برگزار نشود.

همچنین این مقام پلیس ایران از ارسال یک کتابخانه دیجیتالی با موضوع مواد مخدر به افغانستان خبر داد و افزود، ایران، «دانش وتجربیات مفیدی» در خصوص مبارزه با مواد مخدر دارد و این کشور در نظردارد آن را با برگزاری دوره‌های مشابه در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد.


حجم بالای تولید مواد مخدر در افغانستان، علاوه بر فراهم‌آوری یک منبع درآمد قابل توجه برای شورشیان این کشور، سالانه باعث مرگ بیش از صد هزار نفر درجهان می‌شود

دو ماه پیش ایران با ابراز نگرانی در مورد سطح بالای کشت مواد مخدر و نیز افزایش قاچاق این مواد به اعلام کرد که تصمیم گرفته است بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک خود با افغانستان را با سیم خاردار و دیوار بتنی مسدود نماید.

طاها طاهری، جانشین ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی هم گفته بود که این طرح تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

چندی پیش سازمان ملل متحد با انتشار گزارش سال ۲۰۰۹؛ از ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه به عنوان راه‌های عمده قاچاق مواد مخدر افغانستان نام برد و اعلام کرد که حجم کشف و توقیف مواد مخدر در افغانستان، به عنوان تولید کننده اصلی این مواد، حدود دو درصد است.

براساس این گزارش، ایران اکنون بزرگ‌ترین مصرف کننده تریاک در جهان است و حجم کشف مواد مخدر دراین کشور ۲۰ درصد است و البته مقامات مسئول درایران هم می‌گویند که سالانه چهار هزار نفر در این کشور بخاطر استفاده از مواد مخدر جان می‌دهند.

گفته می‌شود حجم بالای تولید مواد مخدر در افغانستان، علاوه بر فراهم‌آوری یک منبع درآمد قابل توجه برای شورشیان این کشور، سالانه باعث مرگ بیش از صد هزار نفر درجهان می‌شود.

بی‌قانونی، فساد و عدم نظارت کافی بر مرزهای افغانستان و نیز درآمدزایی آن برای طالبان از دلایل رونق تجارت سودآور مواد مخدر در افغانستان است.

با وجود این‌که میزان تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، اما طالبان طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سالانه به‌طور متوسط ۱۲۵ میلیون دلار از تجارت مواد مخدر درآمد داشته است.

این مبلغ بیشتر از زمانی است که طالبان قدرت را در دست داشت.


براساس گزارش سازمان ملل، ایران اکنون بزرگ‌ترین مصرف کننده تریاک در جهان است

تولید مواد مخدر در افغانستان از ۷۷۰۰ تن در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۶۹۰۰ تن در سال ۲۰۰۹ رسیده است، اما بخاطر حجم زیاد تولید در سال گذشته، هنوز هم بیشتر از ۱۲۰۰۰ تن مواد مخدر به صورت ذخیره وجود دارد.

این مقدار برای مصرف بیش از دو سال جهان کفایت می‌کند.

شماری ازکارشناسان بر این باورند که به‌رغم حضور گسترده نظامی و سیاسی جامعه بین‌المللی، به ویژه کشورهای هم‌پیمان بلوک غرب در افغانستان، حجم تولید مواد مخدر در این کشور به دلیل «سیاست یک بام و دو هوا» در مقایسه با سال ۲۰۰۱، که مصادف با تهاجم آمریکا و متحدان آن به این کشور بود، به مراتب بیشتر است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)