تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با اشکان معصومی از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه

«دانشگاه به دبستان تبدیل شده است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

دانشگاه‏های ایران گرچه همواره کانونی برای اعتراضات سیاسی و اجتماعی بوده است اما آغاز سال تحصیلی جدید به علت تبعات حوادث ناشی از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، با دشواری‏های بیشتری روبرو بوده و این وضعیتی است در سراسر ایران. بنا بر اخبار منتشره، در دانشگاه رازی کرمانشاه تا کنون بیش از ۱۷۰ دانشجو احکام تنبیهی دریافت و به کمیته‏های انضباطی احضار شده‏اند.

Download it Here!

در همین ارتباط، ۷۰۰ تن از دانشجویان این دانشگاه در روز چهارشنبه، ۲۰ آبان در نامه‏ی سرگشاده‏ای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، خواهان رسیدگی به این وضعیت شدند. در این ارتباط، با اشکان معصومی یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت‏وگو می‏کنم.

اشکان ابتدا از علت نوشتن نامه به آقای لاریجانی می‏گوید:

برخوردهایی که با دانشجویان دانشگاه رازی شد، بسیار گسترده و بی‏سابقه بود. دوستان ما در دانشگاه نیز به دنبال این بودند از هر طریق و کانال ممکن ، مسأله را پی‏گیری و از حق و حقوق پایمال شده‏ی دانشجویان و اعمال مدیریت‏های سلیقه‏ای و صدور احکام فله‏ای و گسترده جلوگیری کنند.

نامه‏ای که با امضای ۷۰۰ تن از دانشجویان این دانشگاه به آقای لاریجانی نوشته شد، برای این بود که پی‏گیری و ممانعتی از صدور این گونه احکام و برخوردهای این‏چنینی صورت بگیرد.

احکام صادر شده عموماً چه نوعی بوده‏اند؟

احکام، از یک تا سه ترم تعلیق که در مواردی با جریمه‏های نقدی سنگین، قریب به نیم میلیون تومان، نیز همراه بوده است و برای تعداد بسیار زیادی از دانشجویان دانشگاه رازی صادر شده است. دست کم ۷۰ دانشجو تا به حال حکم خورده‏اند و می‏توانم به جرأت بگویم که در تمامی موارد محرومیت از کلیه‏ی تسهیلات رفاهی تا پایان دوران تحصیلی را نیز شامل ‏شده است.

گویا علاوه بر این، ۱۰۰ دانشجو نیز تا کنون احضار شده‏اند.

تقریباً، با توجه به این که دانشجویان دانشگاه رازی در دانشکده‏های مختلف پراکنده هستند، نمی‏توانیم آمار دقیق را به‏دست بیاوریم. به این دلیل، عدد اعلام شده تقریبی است و تخمین زده می‏شود که حدود ۱۰۰ نفر احضار شده باشند.

در نامه‏ی خطاب به آقای لاریجانی آورده‏اید: «ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت و هرج و مرج‌طلبی و هر حرکتی که دون شأن دانشجو می‏باشد…». شما در وهله‏ی اول هرگونه خشونت و هرج و مرج را محکوم کرده‏اید. منظورتان از این تأکید چیست؟

در روزهای پس از انتخابات، شاهد یک سری اغتشاشات در محیط دانشگاه بودیم و شیشه‏ شکستن‏هایی صورت گرفت که به باور ما از ناحیه‏ی دانشجویان نبود. شاید تعدادی از دانشجویان تحت تأثیر جو قرار گرفته باشند، اما حرکات هدایت شده‏ای بود که باعث پیش آمدن این موارد شده است. به نظر ما کلیت این حرکت و چنین اغتشاشاتی که در دانشگاه ایجاد شد، ریشه‏ی دانشجویی ندارد و از جای دیگری آب می‏خورد.

مسأله این است که دانشجو یک شخصیت فرهنگی است و موافق خشونت، شکستن شیشه و یا توهین به ساحت دانشگاه نیست. لذا به باور ما، این حرکات هدایت شده بوده و شاید بتوان گفت به این دلیل رخ داده که زمینه‏ی برخورد با فعالان دانشجویی در دانشگاه رازی فراهم شود. کما این که صحبت‏هایی هم در این زمینه شده بود.

نوشته‏اید در صورت وجود مدارک مستدل، کسانی را که چنین حرکاتی انجام داده‏اند، شایسته‏ی تنبیه و مجازات نیز می‏دانید.

بسیاری از احکامی که صادر شده، کاملاً سلیقه‏ای بوده است. مثلاً مواردی داشته‏ایم که حکم دانشجو قبل از این که او امکان پیدا کند دفاعیات خود را ارائه بدهد، صادر شده است. در اکثر موارد نیز هیچ‏گونه مدرک مستندی در این باره وجود ندارد.

برای نمونه یکی از اغتشاشات ایجاد شده، شکسته شدن صندلی‏های سالنی است که آقای مهندس موسوی در آن‏جا سخن‏رانی داشت. ظرفیت آن سالن ۳۰۰ نفر است، اما جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر در سالن حاضر شده بود. مطمئناً در چنین شرایطی، یک سری ناآرامی‏هایی ایجاد می‏شود و کنترل جمعیت، آن‏هم در فضای پرشور انتخاباتی، مشکل است و پیش آمدن چنین مسائلی، تقریباً قابل پیش‏بینی است.

انتظار شما از آقای لاریجانی چیست؟ آیا این نامه را پی‏گیری خواهید کرد؟

بله، قطعاً پی‏گیری خواهیم کرد. انتظار ما این است که ایشان به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی کشور، بیایند و مانع اعمال این‏گونه مدیریت‏های سلیقه‏ای در محیط دانشگاه شوند. دانشجویان دانشگاه رازی دارند هزینه‏ی سنگینی می‏پردازند، خواسته‏ی ما از آقای لاریجانی این است که این موضوع را پی‏گیری کنند و ببینند آیا دانشجویان مستحق احکامی که صادر شده، بوده‏اند؟ آیا این احکام سلیقه‏ای نبوده است؟

وضعیت دانشگاه رازی و دانشکده‏های مختلف آن در حال حاضر چگونه است؟

بسیار محیط ساکت و خلوتی شده است. حتی به گونه‏ای بوده که در نشریات بسیج نیز به این موضوع اشاره شده و از این حرکت مسئولین انتقاد شده است. پیش از این بسیار فضای پرشوری در دانشگاه حاکم بود و بحث‏های پرشوری که لازمه‏ی محیط دانشگاه است، در میان دانشجویان جریان داشت، ولی در حال حاضر با سیستمی که پیش برده‏اند، تقریباً دانشگاه به دبستان تبدیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)