تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از افزایش علاقه‌مندی زنان به سیاست در افغانستان

زنان افغان به سیاست علاقمند شده‌اند

احمد قریشی

دموکراسی جوان افغانستان با دادن نقش بیشتر به زنان، زندگی مردسالارانه را در این کشور سنتی کم‌رنگ کرده و اکنون با گذشت هر روز، حضور زنان از رده‌های بالای سیاسی در وزارت‌خانه‌ها و شورای ملی گرفته تا مدیریت‌های دولتی و شوراهای محلی فراگیرتر می‌شود.

۹ سال قبل، زمانی که طالبان بر این سرزمین حاکم بودند، برای بیشترمردم تغییر با مفهوم آزادی، آن‌هم درمقیاس کنونی قابل تصور نبود؛ تغییری که در گستره‌ی آن زنان هم‌تراز مردان باشند تا برای تحقق آزادی و رسیدن به حقوق انسانی‌شان، هیچ مانعی حتی در رسیدن به بالاترین مقام سیاسی کشور نداشته باشند.

اما این دموکراسی است که به‌رغم وجود محدودیت‌های اجتماعی ناشی از اندیشه‌های سنتی و باورهای تند مذهبی، گستردگی فقر فرهنگی و اقتصادی ناشی از تداوم جنگ‌های داخلی، جنبش زنان را زنده و پویا نگه داشته است.


افزایش علاقه‌مندی زنان به سیاست در افغانستان

انتخابات اخیر ریاست جمهوری که در آن دو زن به جمع ۳۰ نفر مرد کاندیداها پیوستند، و همچنین اعلام نتایج مقدماتی انتخابات شوراهای ولایتی که درآن نیز زنان موفق به کسب ۱۰۶ کرسی از مجموع ۲۵۱ کرسی شدند، نمونه‌ای از این حضور است.

این زنان از طیف‌های مختلف اجتماعی هستند و حتی آن‌ها در ولایات شدیدا «سنتی و محافظه کار» جنوب و شرق افغانستان که از مراکز عمده فعالیت طالبان و گروه‌های القاعده می‌باشند رای آورده‌اند تا در مجالس ولایتی هم با مردان کار کنند.

براساس آمار ارائه شده از سوی کمیسیون انتخابات، میزان حضور مردم درانتخابات ۳۷.۸ درصد بود که از این میان، میزان حضور زنان به‌رغم مشکلات فراوان ۳۷.۴ درصد بوده است.

اما در این میان نیز، راهیابی «فریده ترانه»، یک آوازه‌خوان محلی از ولایت هرات درغرب کشور به عنوان دومین دارنده بیشترین رای به شورای ولایتی کابل، از سوی شماری از صاحب‌نظران به عنوان «دست‌آورد شگفت‌انگیز دموکراسی» برای جامعه‌ی سنتی مذهبی افغانستان نام گرفت.

انتخاب حبیبه سرابی، به عنوان والی بامیان و عذار جعفری، به عنوان شهردار نیلی مرکز ولایت دایکندی نیز به تقویت امید زنان این کشور نسبت به پیشرفت و نقش‌آفرینی بیشتر در آینده افغانستان کمک کرده است.

طیبه زاهدی، عضو کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس سنای افغانستان در گفت‌وگو با زمانه، میزان حضور زنان افغان را در عرصه‌های مختلف، چشم‌گیر و حتی آن را در نسبت با کشورهای همسایه افغانستان غیرقابل مقایسه عنوان کرد.

وی که طی دو دوره ریاست کمیسیون‌های «رفاه عامه»، و «شهدا معلولین و امور اجتماعی» مجلس سنا را برعهده داشته می‌گوید: اکنون زنان با حضور چشم‌گیرشان در شورای ملی این کشور توانسته‌اند به مردم و همچنین نمایندگان مرد ثابت کنند که آن‌ها هم می‌توانند درعرصه‌های مختلف به خوبی کار کنند.

شورای ملی افغانستان، مرکب از مجلس نمایندگان با ۱۸۱ نماینده مرد و ۶۸ نماینده زن و مجلس سنا با ۷۹ سناتور مرد و ۲۳ سناتور زن می‌باشد.

خانم زاهدی می‌گوید: اما این بسنده نیست، ما به مبارزه برای کسب حقوقی که قانون به ما داده است، ولی جامعه‌ی مردسالار مانع از آن می‌شود ادامه می‌دهیم، چراکه حکومت، دموکراسی و مبتنی بر اراده مردم است.

اما مسعوده جلال که مدتی را درکابینه حامد کرزای به عنوان وزیر امور زنان کار کرده است و اکنون نیز اداره یک بنیاد ویژه کمک به زنان را برعهده دارد می‌گوید: زنان افغان باید از داشتن نقش تشریفاتی به جایگاه واقعی‌شان که قانون به آنان داده برسند.


مسعوده جلال که مدتی را درکابینه حامد کرزای به عنوان وزیر امور زنان کار کرده است و اکنون نیز اداره یک بنیاد ویژه کمک به زنان را برعهده دارد می‌گوید: زنان افغان باید از داشتن نقش تشریفاتی به جایگاه واقعی‌شان که قانون به آنان داده برسند

خانم جلال اضافه کرد: حقوق و امتیازات زنان به درستی در قوانین افغانستان مشخص شده است و زنان باید به عرصه‌ی تصمیم‌گیری برسند تا بتوانند نقش فعال‌تر را درآینده کشور داشته باشند.

وزیر پیشین امور زنان افغانستان همچنین خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم حق خود را به شکل تحفه بگیریم، بلکه می‌خواهیم قدرت سیاسی دولت آینده بر مبنای تناسب جمعیت زنان و مردان تقسیم شود و زنان سهم‌شان را در تصمیم گیری‌های اساسی و سیاست‌گذاری‌های حکومت در عرصه ملی و بین‌المللی داشته باشند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)