تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حسین کروبی: حکومت مسئول حفظ جان مردم است

هم‌زمان با تظاهرات گروه‌هایی از طرفداران دولت به مناسبت سی‌امین سالگرد رویداد ١٣ آبان در تهران، گروه‌هایی نیز در مخالفت با دولت و با شعارهای اعتراضی در خیابان‌ها و میادین مختلف حضور یافتند که به مداخله نیروهای انتظامی و امنیتی و تشنج ضرب و شتم ده‌ها نفر انجامید و عده‌ای بازداشت شدند. گزارش‌ها حاکی‌ست که تظاهرات مخالفان در دیگر شهرهای بزرگ و نیز در دانشگاه‌های این شهرها جریان داشته است.

Download it Here!

بنا به برخی گزارش‌های دیگر، در تهران نیروهای انتظامی و امنیتی به مهدی کروبی نامزد معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که برای شرکت در تظاهرات مخالفان دولت در نقاط مختلف تهران حضور یافته بود، حمله کردند و به ضرب و شتم محافظان و طرفداران وی پرداختند. ساعاتی پس از شروع تظاهرات، رادیو زمانه گفت‌وگویی انجام داد با حسین کروبی فرزند مهدی کروبی که در تظاهرات شرکت داشت و از او درباره چگونگی ماجرا پرسید:

واقعیت این است که آقای کروبی طبق وعده‌ای که با مردم کرده بودند، امروز ساعت ده و سی دقیقه می‌خواستند در میدان هفت‌تیر باشند، ولی از٤٠٠ تا ٥٠٠ متری، میدان تقریباً بسته بود. ایشان از ماشین پیاده شدند و حرکت کردند و حدود ٣٠٠ متر که جلو رفتند، یک گروه از یگان ویژه ریختند جلوی ایشان و شروع کردند به ضرب و شتم.

یعنی خود آقای کروبی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند؟

نه، اطرافیان و محافظان ایشان کتک خوردند. با خود ایشان کاری نداشتند. ولی بعد متوجه شدیم که یکی از افراد یگان ویژه گاز اشک آور را به سمت ایشان شلیک کرد که به ایشان نخورد، ولی به یکی از محافظان که کنار ایشان ایستاده بود خورد که سر این بنده خدای محافظ هم شکست و از همان‌جا او را بردند به بیمارستان.

بعد از این اتفاق آقای کروبی به نقاط دیگری از تظاهرات هم رفتند؟

بله، از آن‌جا چون گاز اشک آور هم زیاد خورده بودند، اطرافیان با زحمت ایشان را سوار مشین کردند و رفتیم به سمت خیابان مطهری و آن‌جا در چند نقطه از ماشین پیاده شدند و به احساسات مردم پاسخ دادند و با آن‌ها صحبت و هم‌دلی کردند و از آن‌جا رفتند منزل‌شان.

شما که خودتان در محل حرکت‌های اعتراضی بودید، فضای تظاهرات و اعتراضات چگونه بود؟

فضا خیلی خوب بود و جمعیت خیلی زیادی هم ریخته بود بیرون. نیروی انتظامی همه فشارش را گذاشته بود روی میدان هفتم تیر و نمی‌خواست که مراسم در آن‌جا برگزار شود. به خاطر همین هم برخورد خیلی تندی با حضور آقای کروبی کردند.

البته موفق هم شدند که نگذارند جمعیت در آن‌جا جمع شود. به همین خاطر جمعیت که زیاد هم بود در خیابان‌های اطراف پراکنده شدند و درگیری هم زیاد انجام گرفت و من خودم چند نفر را دیدم که به شدت کتک خورده بودند وسرشان هم شکسته بود.

چه شعارهایی در جریان تظاهرات مطرح بود؟

شعار که زیاد بود. در ارتباط با آقای کروبی شعارهایی مثل «اگر کروبی دستگیر شود، ایران قیامت می‌شود» و یا «زنده‌ باد کروبی، پاینده باد موسوی» داده می‌شد.


از آقای میرحسین موسوی خبر داشتید که در چه وضعیتی بودند و توانستند در تظاهرات حضور پیدا کنند؟

بنا به خبرهایی که من شنیدم، ایشان در ساختمانی که حضور داشتند، موفق نشدند که بیایند در تظاهرات و راه‌پیمایی شرکت کنند. به هر حال حاکمیت باید بداند که امروز جان آقای کروبی واقعاً در خطر قرار گرفت.

همان‌گونه که مسؤولیت جان مردم با حاکمیت هست، مسؤولیت جان آقای کروبی هم با حاکمیت است. کاری که امروز کردند، کار بسیار خطرناکی بود که گاز اشک آور را شلیک کردند به صورت ایشان. انشاالله امیدواریم که مسؤولان سر عقل بیایند و از این حرکت‌های نسنجیده دست بردارند.

آیا فقط نیروی انتظامی حضور داشت، یا سپاه و بسیج و لباس‌شخصی‌ها هم بودند؟

علاوه بر نیروی انتظامی، بسیج و لباس‌شخصی‌ها هم بودند، یگان ویژه هم بود، همه‌گونه نیروهای نظامی و امنیتی بودند و همه جا مستقر شده بودند.ایستگاه متروی هفت تیر را که بسته بودند و شنیدم که ایستگاه‌های دیگری را هم بسته بودند.


و اما در ارتباط حضور آقای کروبی در تظاهرات سالگرد ١٣ آبان، رادیو زمانه گفت‌وگوی کوتاهی نیز با محمد صادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی داشت و از او در مورد مواضع کنونی ایشان در ارتباط با رویداد تاریخی سیزده آبان سؤال کرد:

آقای کروبی همان‌طور که قبلا اعلام کرده بودند، تصمیم داشتند در راهپیمایی در کنار مردم حضور پیدا کنند و از مواضع خودشان و گفتمانی که به عنوان گفتمان جدید بعد از انتخابات مطرح شده، دفاع مدنی خودشان را داشته باشند و به عنوان قرائتی متفاوت با قرائت حاکمیت نسبت به مقولاتی از این دست، به تبلیغ نظرات خودشان بپردازند. بنابراین اعلام کرده بودند که از میدان هفتم تیر به مردم خواهند پیوست.

آیا آقای کروبی در این تظاهرات قصد سخنرانی در مورد ١٣ آبان هم داشتند؟

آقای کروبی قبلاً اعلام کرده‌اند که من در همه مجامع و محافلی که به‌ نام انقلاب برگزار بشود، مثل ١٣ آبان، روز قدس، ٢٢ بهمن و هر جا که مردم حضور داشته باشند، حضور پیدا خواهم کرد. در گذشته اراده من بر این بود که پیشاپیش از حضور خودم در مجامع مردم را مطلع نکنم ولی بعد از این تصمیم دارم هرجا که بخواهم بروم به اطلاع مردم برسانم و از نقطه‌ای که می‌خواهم حرکتم را آغاز کنم، با حضور مردم و در کنار مردم حرکت کنم.

البته امروز ایشان بنای سخنرانی و گفت‌وگو نداشتند و تا جایی که من اطلاع داشتم هدف ایشان فقط حضور در بین جمع و در کنار مردم بود به معنای همراهی با مردم و حمایت از حرکتی که مردم دارند بعد از انتخابات انجام می‌دهند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)