تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

از رالی خورشیدی تا زردچوبه‌های پرخاصیت

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

روز شنبه، ۳۱ اکتبر، هلموت کهل، میخاییل گورباچف و جرج بوش در مراسم یادبود فروپاشی دیوار برلین شرکت داشتند.

Download it Here!

دیدار میان سران پیشین کشورهای آلمانی غربی، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا آغازی برای شروع هفته‌ی یادبود سقوط دیوار برلین در پایتخت آلمان بود.

نهم نوامبر، دقیقاً بیستمین سالگرد بازشدن مرزها میان آلمانی شرقی و غربی است. حدود ۱۷۰۰ نفر به همراه کهل، گورباچف و بوش پدر در مراسم روز شنبه شرکت داشتند.

این مراسم در سالن تئاتری در نزدیکی جایی که در گذشته دیوار برلین شرق و غرب آلمان را جدا می‌کرد برگزار شد.


هلموت کهل، میخاییل گورباچف و جرج بوش در مراسم یادبود فروپاشی دیوار برلین شرکت کردند

در گزارشی که در روزنامه‌ی هلندی «پارول» آمده است، هلموت کهل صدراعظم پیشین آلمان در سخنرانی خودش گفته است: «ما آلمانی‌ها در تاریخ‌مان چیز زیادی برای افتخار نداریم. ولی ما بسیار به اتحاد آلمان افتخار می‌کنیم.»

جرج بوش پدرهم در سخنرانی خودش شجاعت هزاران شهروند آلمان شرقی را ستود، کسانی که از ماه‌ها پیش از برداشته شدن دیوار برلین با تظاهرات و اعتراضات خودشان در رژیم کمونیستی خطرهای زیادی را به جان خریده بودند.

او گفت: «حوادث سال ۱۹۸۹ در شهر بن، مسکو یا واشنگتن اتفاق نیفتاد، بلکه در قلب و روح کسانی اتفاق افتاد که سالها از حقوق خدادادی خودشان محروم بودند.»

میخاییل گورباچف هم از آن‌ها به عنوان قهرمانان یاد کرد و گفت: «ما سه نفر نمی‌توانیم عملکرد افتخارآمیز نسل‌های گذشته را نادیده بگیریم.»

دیوار برلین نمادی از جنگ سرد بود و در نهم نوامبر ۱۹۸۹ با فروریختن آن، مرز میان آلمانی شرقی و غربی باز شد.

۱۱ ماه بعد اتحاد مجدد دو بخش آلمان به تحقق پیوست.

جای نگرانی نیست، واکسن آنفلوآنزا بی‌خطر است

وزیر بهداشت هلند «آب کلينک» (Ab Klink) روزشنبه، ۳۱ اکتبر در برنامه‌ی رادیویی اعلام کرد که واکسن آنفلوانزای خوکی هیچ ضرری ندارد. او در پاسخ به گزارش اوایل این هفته مبنی بر ضررداشتن واکسن آنفلوانزا برای بدن انسان این موضوع را اعلام کرد.

ادعای او براساس نتایج آزمایش‌هایی است که روی ترکیبات این واکسن انجام شده است. کلینک در این باره گفت: «چیزی که مبنی بر مضر بودن ترکیبات این واکسن برای بدن باشد مشاهده نشده است.»


وزیر بهداشت هلند در برنامه‌ی رادیویی اعلام کرد که واکسن آنفلوانزای خوکی هیچ ضرری ندارد

تاکنون در هلند حداقل ۱۰ نفر از مردم بر اثر آنفلوانزای خوکی جان خود را از دست داده‌اند.

کلینک نشانه‌ها و ظاهر این نوع از آنفلونزا را کمی شدیدتر از آنفلوانزای معمولی دانست و گفت: «به همین دلیل جای نگرانی چندانی نیست.»

هلند تاکنون ۳۴ میلیون واکسن سفارش داده است که بخشی از آن در ماه‌های ژانویه و فوریه در دسترس خواهد بود.

خوشبختانه مقدار کافی از واکسن برای گروه‌هایی که بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند، در دسترس خواهد بود. این گروه‌ها شامل زنان باردار، افراد بالای ۶۰ سال، افراد مبتلا به بیماری دیابت و بیماری قلبی و ریوی هستند.

وزیر بهداشت هلند به این افراد توصیه می‌کند که هم از واکسن آنفلوانزای معمولی و هم از واکسن آنفلوانزای خوکی استفاده کنند. کلینک در خصوص استفاده از این واکسن برای کودکان ابراز تردید کرد.

رالی خورشیدی

اتومبیل خورشیدی از دانشگاه فنی دلفت (TU-Delft) در هلند روز پنج‌شنبه در استرالیا در مسابقات جهانی اتومبیل‌های خورشیدی یا «World Solar Challange» مقام دوم را به دست آورد.

این مسابقه در مسافت ۳۱۰۰ کیلومتر از داروین تا آدلاید میان ماشین‌هایی که با انرژی خورشیدی حرکت می‌کنند برگزار شد.


مسابقات جهانی اتومبیل خورشیدی در استرالیا برگزار شد و تیم هلندی به مقام دوم رسید

تیم دانشگاه فنی دلفت در چهار دوره‌ی گذشته برنده‌ی این مسابقات بوده است.

بنابر گزارشی از روزنامه‌ی هلندی «تلگراف» سخنگوی این تیم با وجود این که برنده‌ی این دوره از مسابقات نشده‌اند، اظهار خوشحالی کرد و گفت:

«به خاطر تصادفی که پیش از شروع مسابقه داشتیم، تنها توانستیم خودمان را به این مسابقه برسانیم و به همین دلیل زمان کافی برای آزمایش نهایی نداشتیم که در نتیجه در طی این مسابقه متوجه شدیم که برخی از صفحات خورشیدی انرژی کافی را مهیا نمی‌کنند. به همین دلیل کسب مقام دوم برای ما باعث خوشحالی است.»

تیم دانشگاه ژاپنی توکای برنده‌ی این دوره از مسابقات بود.

زردچوبه‌های پرخاصیت

محققان مرکز پژوهش سرطان کرک (Cork Cancer Research Center) در ایرلند کشف کردند که زردچوبه قادر به شکستن سلولهای سرطانی است.

براساس این تحقیق سلول‌های سرطانی بیست و چهار ساعت بعد از تماس با زردچوبه شروع به شکسته ‌شدن می‌کنند. همچنین پس از آن، این سلول‌ها به خودی خود شروع به حل شدن می‌کنند.


زردچوبه مانع چاقی انسان می‌شود

در سایت «Nu.nl» آمده است که مطالعات قبلی نشان داده بودند که زردچوبه باعث کاهش رشد سلول‌های چربی می‌شود. این موضوع به این معنی است که در واقع زردچوبه مانع چاقی انسان می‌شود.

تحقیقات دیگر همچنین نشان داده بود که مصرف زردچوبه از ابتلا به فراموشی جلوگیری می‌کند. به این منظور توصیه می‌شود هفته‌ای دو یا سه بار از زردچوبه در غذاها استفاده شود.

این نتایج براساس آزمایش‌های مختلف در آزمایشگاه است و در ادامه باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا اثر زردچوبه بر روی انسانهای مختلف مشخص شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)