تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دروغ صلح‌آمیز

ونداد زمانی

سازمان اسراییلی ضد جنگ با فلسطینی‌ها «هدف ۲۱» دست به تهیه و انتشار توصیه‌نامه‌ای زده که در آن به شهروندان جوان اسراییلی می‌آموزد که برای گرفتن معافیت نظامی و فرار از سربازی اجباری چه ترفندهایی را به کار ببرند.

این سازمان که در اعتراض و افشا گری وسیعش از زندانی بودن بیش از ۱۵۰ اسراییلی مخالف با جنگ خبر داده است؛ اسم خود را از واحد اداری درون وزارت دفاع اسراییل «پرونده ۲۱» که به کار معافیت از خدمت سربازی می‌پردازد اقتباس کرده است.


از سر درد و کمر درد شکایت کنید. این گونه دردها به سختی قابل تشخیص خواهد بود. نقش بازی کردن آسان‌تر خواهد بود، اگرتکه‌هایی از واقعیت چاشنی آن شده باشد. یک راه خوب برای این‌که بتوانید در مقابل ماموران نظامی حرف‌تان، ادعای‌تان را نقض نکند این است که کمترین اطلاعات را در اختیار آن‌ها بگذارید.

جواب‌های کوتاه بدهید، بیشتر از یک جمله نگویید و به سوال‌های سخت، جواب‌های عمومی دهید. مثل: «فرقش چیست؟»


آدم افسرده واقعی منطقی حرف نمی‌زند. یواش حرف بزنید، آن‌قدر آهسته که برای‌شان شنیدن صحبت‌های شما سخت باشد. گاه‌گاهی پیش خودتان کلمات بی‌ربطی را زمزمه کنید؛ به جای آن‌که مستقیما به سوالی پاسخ‌گو باشید.

نحوه رفتار و نقشی که در ملاقات رو در رو با روانشناس ارتش ایفا می‌کنید بسیار تعیین کننده است. نگاه دل‌گرفته‌ای به خود بگیرید و مدام به اسلحه، ساعت مچی و یا گردن‌بند خود انگولک کنید.

اگر برای ابراز مشکلات روحی و ادعای افسردگی، مرتب و منظم با پوتین‌های براق و لباس اتو زده حاضر شدید، مطمئن باشید که متوجه دروغ‌تان می‌شوند. همچنین اگر پابرهنه و با ریش دو ماه نزده و لباس درب و داغان ظاهر شوید، می‌فهمند که کلکی در کار است و باز هم دست‌تان رو می‌شود. سر و وضع شلخته کافی‌ترین علامت بیماری افسردگی است؛ پس زیاده‌روی لازم نیست.


معمولا گریه کردن از علائم بیماری‌های روحی نیست. اگر خواستید گریه هم در برنامه‌تان باشد مطمئن باشید که گریه آرامی باشد. گریه کنترل شده و بی هیاهو.

اصلا و اکیدا اشاره‌ای به خودکشی نکنید، چون بلافاصه به بستری شدن اجباری‌تان منجر می‌گردد. البته می‌توانید به شکلی دو پهلو به آن‌ها القا کنید که در معرض و موقعیت بحرانی و غیرقابل کنترلی هستید و جان‌تان در خطر است.

Share/Save/Bookmark

این مطلب ترجمه‌ای است از:
Translated from Hebrew by Ariel Babinsky, Harper’s Magazine, July, 2009

نظرهای خوانندگان

چگونه میتوان ادزس وب سایت این گروه اسراییلی را به دست آورد؟

-- هادی ، Nov 3, 2009

جمهوری مذهبی اسرائیل دست کمی از بقیه جمهوری های مذهبی خاور میانه ندارد. همه خاور میانه به یک جنبش سبز نیاز دارد.

-- مونا ، Nov 3, 2009

میان ماه من تا ماه گردون ..........
اگر چنین سازمانی و یا حتی یک هزارم ان در جمهوری اسلامی پدیار میشد .........
من چه میگویم اصلأ در نطفه خفه میشد!!
داوید
تنه نزن

-- داوید ، Nov 4, 2009

عالی بود... زنده باد صلح

-- نادر_کلن ، Nov 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)