تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
خبرهایی از افغانستان

دور دوم رقابت‌های انتخاباتی افغانستان و هشدار طالبان

احمد قریشی

هم‌زمان با آغاز کارزارهای انتخاباتی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، طالبان با اعلام تحریم انتخابات هشدار داده‌اند هیچ‌کس نباید در این روند آمریکایی (انتخابات) اشتراک کند.

نخستین روز از رقابت‌های دور دوم میان حامد کرزای و دکتر عبدالله، دو نامزد برتر تقریبا با آرامش در مناطق مختلف افغانستان شروع شد؛ اما به نظر می‌رسد شهروندان افغان اشتیاق کمتری نسبت به انتخابات دور دوم دارند.

فرارسیدن فصل سرما که احتمالا در برخی نقاط با مسدودیت راه‌های ارتباطی همراه است، عدم اطمینان از شفافیت پروسه انتخابات و از همه مهم‌تر هشدار جدید مخالفان مسلح دولت دور دوم انتخابات از چالش‌های عمده فراروی انتخابات دور دوم شمرده می‌شوند.

طالبان با انتشار اعلامیه‌ای پنج ماده‌ای گفته‌اند که هیچ‌کس از مردم افغانستان در این «پروسه آمریکایی اشتراک نکند»، «مجاهدین (طالبان) مردم را از رفتن به انتخابات منع می‌کنند»، «راه‌ها را دراین روز ببندند» و «بر مراکز انتخابات حمله کنند.»


آغاز دور دوم کارزارهای انتخاباتی افغانستان و هشدار طالبان

«مجاهدین (طالبان) دراین روز اقدامات‌شان را انجام خواهند داد وهر کس که از نتیجه اشتراک دراین پروسه بی‌فایده ضرر ببیند مسئولیت آن برگردن خودش خواهد بود»، والبته طالبان «جدا از تمام رسانه‌های آزاد و مستقل تقاضا دارند براساس اصول ژورنالیزم عمل کنند و رسالت‌شان را به طریق درست انجام دهند.»

دور اول انتخابات افغانستان ۲۹ اسد، شهریور ۱۳۸۸ مطابق با ۲۰ اگوست ۲۰۰۹ با حضور ۳۲ نامزد برگزار گردید که براساس ارزیابی‌های انجام شده میزان اشتراک مردم عمدتا به دلیل تهدیدات امنیتی حدود ۳۷ درصد بود.

دولت افغانستان اعلام کرد دور نخست انتخابات با تهدیدات امنیتی متعدد از جمله حمله به نیروهای امنیتی داخلی وخارجی، تهدید کارمندان انتخابات و حمله به مراکز رای‌دهی همراه بود و البته در این راستا «طالبان انگشتان، گوش و بینی دو تن را به اتهام اشتراک درانتخابات بریدند.»

انتخابات افغانستان بعد از آن به دور دوم کشیده شد که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی بعد از بررسی ادعاهای مبنی بر «تقلب» اعلام کرد که هیچ‌یک از دو نامزد نصاب لازم را برای کسب کرسی ریاست جمهوری بدست نیاورده است.

براین اساس کمیسیون انتخابات افغانستان ۱۶ عقرب، آذر ۱۳۸۸ مطابق با ۷ نوامبر ۲۰۰۹ را به عنوان روز برگزاری دور دوم انتخابات تعیین کرد.


تجریه دور اول انتخابات نشان داد که درصد بالایی از مردم به ویژه درمناطق روستایی و دور افتاده اطلاعات اندکی درمورد پروسه انتخابات دارند و البته قانع کردن این تعداد از مردم برای رای دادن دوباره نیاز به وقت بیشتر دارد.

شماری از کارشناسان امور افغانستان هم بر این باورند که جدا از مشکلات موجود برای رای دهندگان، دو نامزد رقیب نیز می‌بایست اعتماد مردم را مبنی برعدم تکرار تقلب و شفافیت بیشتر پروسه، بدست آورند.

سه سرباز ناتو در افغانستان کشته شدند

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد سه سرباز این سازمان در درگیری با طالبان در جنوب افغانستان کشته شدند.

نیروهای آیساف (کمک به تامین امنیت) ISAF سازمان ناتو مستقر درافغانستان با انتشار اعلامیه‌ای خبری مرگ این سربازان را در نتیجه درگیری مسلحانه با طالبان و انفجار بمب کنار جاده‌ای عنوان کرده است.

یکی از این سربازان که تاکنون هویت آن مشخص نگردیده است بر اثر شدت جراحات ناشی از درگیری جان باخت و دو سرباز آمریکایی نیز براثر انفجار بمب جان‌شان را از دست دادند.


سه سرباز ناتو در افغانستان کشته شدند

خبرنامه نیروهای آیساف (ناتو)، مرگ این سربازان را جمعه اول قوس، مطابق با ۲۳ اکتبر ذکر کرده است.

نیروهای ناتو همچنین گفته‌اند شماری از شورشیان را در شهرستان ولسوالی میوند، ولایت قندهار درجنوب ولایت وردک در مرکز افغانستان کشته و یا بازداشت کرده‌اند، اما شمار کشته و یا بازداشت شدگان را مشخص نکرده است.

سازمان ناتو در حال حاضر حدود ۶۵ هزار سرباز در افغانستان دارد که طی سالیان اخیر با افزایش فعالیت شورشیان، به ویژه طالبان درصد تلفات این نیروها رو به افزایش نهاده است.

طبق خبری دیگر یک فرمانده مخالفین مسلح دولت افغانستان در ولایت هرات با ۳۰ نفر از افراد مسلح تحت امرش به نیروهای دولتی این کشور پیوسته‌اند.

نقیب آروین سخنگوی والی هرات درغرب افغانستان از این فرمانده به نام «حبیب مغول» نام برد که طی دوسال گذشته عملا بخشی ازفعالیت‌های مسلحانه علیه نیروهای دولتی را درشرق هرات برعهده داشته است.

به گفته وی، از دو هفته به این سو نزدیک به ۱۵۰ تن ازشورشیان مسلح در هرات با پایان دادن به مخالفت مسلحانه از حکومت افغانستان اعلام حمایت کرده‌اند.

ماه گذشته غلام یحیی اکبری، فرمانده ارشد مخالفین مسلح دولت هم در هرات با ۲۴ تن از افرادش در یک عملیات ویژه نیروهای آمریکایی و افغان کشته شد و نیروهای امنیتی، مقادیر زیادی سلاح و مهمات، به ویژه راکت‌های زمین به زمین «ساخت ایران» را از قرارگاه این فرمانده کشف کردند.

مسئولین محلی می‌گویند شورشیان تحت هدایت این فرمانده از راکت‌های بدست آمده، به خاطر حمله به قرارگاه حوزوی ناتو، دفتر سازمان ملل متحد و قرارگاه اردوی افغانستان که درجنوب هرات موقعیت دارد، استفاده می‌کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)