تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ویلدرس: فرهنگ غرب بهتر از فرهنگ اسلام است

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

سخنرانی خیرت ویلدرس (Geert Wilders) رهبر حزب آزادی هلند، سه‏شنبه شب ۲۲ اکتبر در فیلادلفیا به دلیل اعتراض و سر و صدای مخاطبان، زودتر از زمان تعیین شده به پایان رسید.

ویلدرس با وجود اعتراضات فراوان دانشجویان، سه‏شنبه شب در دانشگاه تمپل (‎Temple) در فیلادلفیا سخنرانی داشت.

Download it Here!

او در این سخنرانی اعلام کرد که اروپا و امریکا هم‏چنان باید به مبارزه با آن‏چه که دمکراسی و آزادی را تهدید می‏کند ادامه دهند. وی‏ هم‏چنین گفت: «جایی که اسلام ریشه می‏دواند، آزادی می‏میرد».

پیش از سخنرانی ۳۰ دقیقه‏ای ویلدرس، فیلم «فتنه» از ساخته‏های او به نمایش درآمد. این نماینده‏ی پارلمان هلند از طرف گروه «پرپس» (Purpose) که بودجه‏ی آن را بنیاد محافظه‏کار دیوید هورویتس(David Horowitz Foundation) تأمین می‏کند، دعوت به سخنرانی شده بود.

انجمن‏های دانشجویی مختلف از جمله یک انجمن دانشجویی مسلمان قبلا نامه‏ای را در اعتراض به حضور و سخنرانی خیرت ویلدرس امضا کرده بودند ولی مقامات مقامات دانشگاه اعلام کردند که در راستای آزادی بیان نمی‏توانند از برگزاری این سخنرانی جلوگیری کنند.

جمعی از مردم نیز در اعتراض به حضور این سیاست‏مدار جنجال‏برانگیز، دست به تظاهرات زدند. او هنگام سخنرانی خود با اعتراض و فریاد مخاطبان مواجه شد. به خصوص زمانی که گفت: «فرهنگ ما غربی‏ها بسیار بهتر از فرهنگ اسلامی است و ما باید از فرهنگ خود دفاع کنیم.»

او هم‏چنین بارک اوباما را به خاطر شیوه‏ی برخوردش با جهان اسلام، مورد انتقاد قرار داد و در ادامه هشدار داد که «اگر اسلام به همین سادگی در غرب گسترش پیدا کند، قانون اساسی‏مان را از دست می‏دهیم. بیدار شوید و از آزادی خودتان دفاع کنید».

پس از سخنرانی، زمانی برای پرسش و پاسخ تعیین شده بود که به دلیل جو اعتراضی حاکم بر نشست، زودتر از زمان مقرر به پایان رسید و در نهایت، محافظان مجبور به خارج کردن خیرت ویلدرس از سالن شدند.


خیرت ویلدرس در سخنرانی در دانشگاه تمپل گفت: «جایی که اسلام ریشه می‏دواند، آزادی می‏میرد»

انیشتین، بزرگ‌ترین فیزیک‌دان عصر

آلبرت انشتین چهارشنبه شب گذشته در موزه‏ای در شهر لایدن در هلند، به عنوان بزرگ‏ترین فیزیک‏دان عصر شناخته شد.

طی ماه‏های گذشته مردم می‏توانستند در یک وب سایت و در راستای طرحی که روزنامه‏ی هلندی «فولکس کرانت» برای انتخاب برترین فیزیک‏دان عصر اعلام کرده بود، رأی بدهند.

ریچارد فایمن، کریستین هاوگنس، آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن و گالیلئو گالیله، پنج فیزیک‏دانی هستند که بیشترین امتیاز را از آن خود کرده‏اند.

در نهایت در برنامه‏ای در موزه‏ای در شهر لایدن، چهار فیزیک‏دان و یک متخصص تاریخ علم، هرکدام به نمایندگی از یکی از این فیزیک‏دانان حضور پیدا کردند.

بنا به آنچه در سایت Nu.nl آمده، در این برنامه که با حضور ۲۰۰ نفر برگزار شده بود، آلبرت انیشتین که با «تئوری نسبیت» شهرت دارد، یک سوم آرا را از آن خود کرد و به عنوان بزرگ‏ترین فیزیک‏دان عصر انتخاب شد.


آلبرت انشتین به عنوان بزرگ‏ترین فیزیک‏دان عصر شناخته شد

نامه‏هایی به رییس جمهور

بنیاد Movies that Matter (فیلم‏های مؤثر) که از سال ۲۰۰۶ و در ادامه‏ی جشنواره‏ی بین‏المللی فیلم سازمان عفو بین‏الملل در هلند تاسیس شد، تریبونی است برای نمایش فیلم‏هایی در حمایت از حقوق بشر.

این بنیاد هر ماه در یکی از شهرهای هلند فیلمی را با موضوع حقوق بشر نمایش می‏دهد و در پایان فیلم تماشا‏گران می‏توانند با کارگردان فیلم، فعالان حقوق بشر، سیاست‏مداران و متخصصان به بحث و گفت‏وگو بنشینند.

بنیاد Movies that Matter از تاریخ دوم تا بیست و نهم نوامبر امسال فیلمی را با نام «نامه‏هایی به رییس جمهور» نمایش می‏دهد. این فیلم مستند ۷۴ دقیقه‏ای در مورد محمود احمدی‏نژاد ساخته شده است.

در وب‏سایت این بنیاد در مورد این فیلم آمده است: «محمود احمدی‏نژاد که در سال ۲۰۰۵ به عنوان رییس جمهور محبوب انتخاب شد، در جلسات مختلف از مردم می‏خواست که برای او نامه‏ بنویسند. بسیاری از این نامه‏ها نشان از امیدواری مردم و برخی هم نشان از تردید مردم نسبت به او داشت.»

کارگردان این فیلم پیتر لوم (Petr Lom)، محمود احمدی‏نژاد را در بازدید او از مناطق روستایی دنبال کرده و همین‏طور با مردم تهران به گفت‏وگو نشسته است.

این فیلم با توجه به اعتراضات گسترده‏ی مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایران ساخته شده است و کارگردان در بخش بحث و گفت‏وگو که پس از اکران فیلم خواهد بود، بیشتر در این مورد توضیح خواهد داد.
این فیلم در شهرهای مختلف هلند از جمله اوترخت، آرنهم ،خرونینگن و آمستردام به نمایش درخواهد آمد. برای اطلاعات بیشتر می‏توانید به وب‏سایت این بنیاد مراجعه کنید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب، اگه ریگی به کفشتان نیست گاهی هم از سخنرانیهایی که درباره جنگهای بزرگی که غرب در چند قرن گذشته راه انداخته یاد کنید.

-- آذر ، Oct 24, 2009

مارکس گفت : دین افیون توده هاست . . اما اگر اسلام رو میشناخت ،در مورد این یکی چیز دیگه ای میگفت . . شاید میگفت اسلام سرطان جوامع دمکراتیک دنیاست . . . دغدغه اروپایی ها در مورد محیط زیست ، یک بازی کودکانست وقتی که چشمهاشون رو به روی شمارش معکوس ویرانی تمدنها توسط استیلای اسلام بسته باشه . . .

-- حامد پارسا ، Oct 24, 2009

این درست که آقای ویلدرس تا حدودی گرایش نژادپرستانه داره ولی حقایقی چون «جایی که اسلام میرود،آزادی میمیرد» را ما ایرانیها با گوشت و پوست و استخوانهایمان بیش از سه دهه هست که حس میکنیم و معلوم هم نیست که این هیولا چه زمانی دست از سر ما ایرانی ها برمیداره. به امید دیدن روزی که این هیولای مخوف دست از سر سرزمین کوروش و داریوش و خشایار شاه بردارد و حکومت منفور و خرافه پرست امام زمانی از بین رفته باشد

-- آزاد ، Oct 24, 2009

من تا حد زيادي با آقاي ويلدرز موافقم. به شرط اينكه مسئله رو با نژاد پرستي قاطي نكنه. اسلام و نژاد آسيايي يا خاور ميانه اي الزاما هيچ ربطي به هم ندارند.

-- بدون نام ، Oct 25, 2009

«جایی که اسلام ریشه می‏دواند، آزادی می‏میرد».

-- بدون نام ، Oct 25, 2009

دروغ نمی گه...
بیچاره اون دفعه هم فقط کار و کردارهای خود مسلمونا رو نشون داد که خیلی ها شاکی شدند

-- علیرضا ، Oct 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)