تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکسن کوکایین و بوسه میمون مادر

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

آژانس فضایی آمریکا، روز هشتم اکتبر دو سفینه‌ی فضایی خود را با هدف یافتن آب یا یخ در زیر لایه‌های سطحی کره‌ی ماه، به حفره‌هایی در سطح ماه شلیک کرد.

ابتدا قسمت فوقانی یک راکت به وزن ۲۲۰۰ کیلوگرم با سرعتی تقریباً دو برابر سرعت یک گلوله به داخل حفره‌ای در قطب جنوبی کره‌ی ماه برخورد کرد.

Download it Here!

در اثر برخورد قطعه‌ی سکویی راکت که به همراه مدارگرد (LCROSS) در مدار زمین در حرکت بود و در ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت آمریکا اتفاق افتاد، توده‌ای از خاک و غبار با حجم ۳۵۰ تن تا ارتفاع ۱۰ کیلومتر به فضا پرتاب شد.

سفینه‌ی (LCROSS) هم چهار دقیقه پس از این راکت به سطح کره‌ی ماه کوبیده شد و به عمر تحقیقاتی خود پایان داد.


آژانس فضایی آمریکا، دو سفینه فضایی خود را با هدف یافتن آب یا یخ در کره‌ی ماه به حفره‌هایی در سطح ماه شلیک کرد

کارشناسان ناسا بر این باورند که گرمای امواج حاصل از برخورد این سفینه می‌تواند توده‌های یخی موجود در کره‌ی ماه را تبدیل به بخار آب کند. وجود آب منجمد در حفره‌هایی در قطب‌های کره‌ی ماه قبلاً توسط دانشمندان مسلم شناخته شده بود؛ ولی هرگز تأیید نشده بود.

صبح روز هشتم اکتبر هزاران نفر در شهرهای آمریکا به مناطق کوهستانی رفته بودند تا بمباران ماه را تماشا کنند. در سایت ایسنا، به نقل از سخن‌گوی آژانس هوافضایی آمریکا آمده است:

«مردمی که پیش از طلوع خورشید از خواب بیدار شده بودند و خود را برای دیدن این بمباران آماده کرده بودند، در کمال تعجب به جز خودشان چیز دیگری پیدا نکردند.»

یک استاد دانشگاه هم این نمایش بی‌نقص را مأیوس‌کننده خوانده و گفت: «امیدوار بودم بعد از برخاستن از خواب، شاهد یک نور یا یک تشعشع قوی باشم.»


میمون‌ها هم مثل انسان مادر رفتار می‌کنند

میمون‌ها هم فرزندانشان را می‌بوسند

محققان مؤسسه‌ی ملی بهداشت در مریلند، ۱۴ میمون و فرزندانشان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها دریافتند که این حیوان‌ها که نوعی میمون هستند، برای مدتی طولانی به نوزادشان خیره می‌شوند و اغلب زمانی که به فرزندشان نگاه می‌کنند، حالت صورت آن‌ها تغییر می‌کند؛ درست مثل انسان مادر.

به گفته‌ی دانشمندان این مطالعه نشان می‌دهد که این حیوانات به همان شیوه‌ی انسان‌ها، نوزاد خود را بغل می‌کنند و در بسیاری اوقات این میمون‌های مادر لب‌های خود را به صورت فرزندشان فشار می‌دهند.

پیر فراری (Pier Ferrari) پژوهش‌گر در این زمینه، به بی‌بی‌سی گفت: «ما شاهد آن بودیم که این میمون‌ها به شیوه‌ای بسیار جالب با فرزندانشان ارتباط برقرار می‌کردند. آن‌ها چهره‌ی فرزند خود را با لب‌هایشان لمس می‌کردند. به طوری که گویا نمی‌خواستند از او جدا شوند. این حرکت بسیار شبیه به حرکت بوسه است که ما انسان‌ها استفاده می‌کنیم.»

به این ترتیب دانشمندان نتیجه می‌گیرند که بوسه‌ی انسان در اثر سیر تکاملی این حرکات در میمون‌ها می‌تواند پدید آمده باشد.


دیرینه‌شناسان بین‌المللی موفق شدند بقایای یک نمونه‌ی بسیار قدیمی از گونه‌های پستاندار را با قدمت ۱۲۳ میلیون سال در چین شناسایی کنند

پستاندار ۱۲۳ میلیون ساله

دیرینه‌شناسان بین‌المللی موفق شدند بقایای یک نمونه‌ی بسیار قدیمی از گونه‌های پستاندار را با قدمت ۱۲۳ میلیون سال در چین شناسایی کنند.

در سایت خبرگزاری مهر آمده است که این گروه بین‌المللی به سرپرستی دیرینه‌‌شناسان «موزه‌ی تاریخ طبیعی کارنگی» در آمریکا، یک گونه‌ی جدید از پستانداران را که در دوره‌ی «مزوزوییک» در ۱۲۳ میلیون سال قبل زندگی می‌کردند، کشف کردند. این بقایا در استان «لائونینگ» چین پیدا شده است.

در این بقایا مکانیسم تکامل و توسعه‌ی گوش میانی در پستانداران به وضوح قابل مشاهده است. دانشمندان در این خصوص اظهار کرده‌اند:

«گوش این حیوان بسیار شگفت‌انگیز و از نظر علمی بسیار جالب است. پستانداران یک قدرت شنوایی بسیار حساس دارند و این حس در آن‌ها بسیار بهتر از قدرت شنوایی در سایر مهره‌داران است. می‌دانیم که این حس کاملاً با سبک زندگی پستانداران سازگاری دارد.»

بر اساس گزارش ساینس (Science) به خاطر این ساختار پیچیده‌ی گوش میانی، حساسیت شنوایی پستانداران به حدی است که می‌توانند اصوات مختلف را بسیار بهتر از سایر مهره‌داران تشخیص دهند.

این ساختار پیچیده به پستانداران اجازه داد که در دوره مزوزوئیک که زمین در سلطه‌ی دایناسورها بود، در تاریکی به حیات خود ادامه دهند. استخوان‌های گوش میانی این پستاندار از استخوان‌های آرواره‌ی خزندگان به تکامل رسیده است.

این محققان با مطالعه بر روی این پستاندار قدیمی با نام «مائوتریم آسیاتیکوس» (Maotherium asiaticus) دریافتند که استخوان‌های گوش میانی این حیوان شباهت بسیاری به استخوان‌های گوش داخلی پستانداران مدرن دارد.


پژوهش‏گران دانشگاه ییل مشغول ساخت ماده‌ای هستند که باعث می‌شود بدن پادتنی در مقابل کوکایین تولید کند

واکسن کوکایین

دانشمندان آمریکایی مشغول ساخت واکسنی برای ترک اعتیاد به کوکایین هستند. این واکسن کمک می‌کند که اعتیاد این افراد تحت کنترل دربیاید.

پژوهش‌گران دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ییل (Yale) می‌گویند این ماده باعث می‌شود بدن پادتنی در مقابل کوکایین تولید کند. به این ترتیب، مواد مخدر تأثیر کم‌تری روی مغز، ارگان‌ها و اعضای دیگر بدن دارند.

در یک آزمایش که روی ۱۱۵ معتاد به کوکایین انجام شده، مشخص شده که این واکسن روی ۴۰ درصد از آنان مؤثر بوده است. بسیاری از معتادان در این گروه، وابستگی کم‌تری به ماده‌ی مخدر پیدا کرده‌اند و موفق شده‌اند میزان مصرف کوکایین خود را به نصف برسانند.

محققان می‌گویند با وجودی که راه طولانی‌ای در پیش است تا این واکسن منجر به از بین بردن کامل اعتیاد به کوکایین بشود، اما خطر ابتلا به حملات قلبی بسیار کم‌تر می‌شود.

تام کاستن، یکی از این محققین در گفت و گو با سی‌ان‌ان گفت: «این اولین باری است که چنین ماده‌ای روی انسان آزمایش می‌شود و این روی‌کرد می‌تواند برای تمام مواد مخدر به جز الکل، کاربرد داشته باشد.»

پادتن‌ها پروتئین‌های بسیار بزرگی هستند که اگر کوکایین به آن‌ها بچسبد نمی‌تواند وارد قلب یا مغز شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)