تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
افغانستان، هندوستان و پاکستان، به دنبال شیوه‌ای جدید برای تأمین صلح در منطقه

«مبارزه بر ضد خشونت باید خانه به خانه ترویج شود»

لینا آریا

نشست سه جانبه‌ای با نام «اندیشه‌ها و جنبش‌های عدم خشونت در جنوب آسیا» با شرکت نمایندگان کشورهای افغانستان، هندوستان و پاکستان به قصد محو خشونت و تأمین صلح در منطقه از سوی مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه‌ی افغانستان، در کابل برگزار شد.

رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه‌ی افغانستان هدف از برگزاری این نشست را یافتن شیوه‌ی جدید فکری، برای عدم اعمال خشونت در منطقه بیان نمود.

سپنتا افزود: از سریلانکا گرفته تا هند، پاکستان و افغانستان، همه کشورهایی هستند که قربانی جنگ‌های خونین ایدئولوژیک و مذهبی شده‌اند و باید با برگزاری این نشست‌ها، شیوه‌های فکری و فلسفی جدیدی را ایجاد کرد.

به گفته‌ی وزیر امور خارجه افغانستان این بحث میان اندیشمندان، روشنفکران و سیاست‌مدارانی است که به عدم اعمال خشونت باور دارند، و تلاشی است برای ایجاد همبستگی میان کسانی که از خشونت بیزار هستند؛ نه توجه به دولت‌ها.

«ما مسأله‌ی دولت‌ها و حکومت‌ها، سازمان‌های امنیتی آی اس ای، و اردوی پاکستان را به بحث نمی‌گیریم، اندیشمندان، روشنفکران، فرزانگان و سیاسونی که به عدم خشونت باور دارند، به عنوان یک شیوه‌ی زندگی، به عنوان یک فلسفه و به عنوان نحوه‌ی زندگی برای نسل‌های آینده.

در این‌جا بحثی شد که ما بتوانیم جنبشی صلح‌طلبانه را در منطقه تقویت کنیم. در واقعیت این تلاشی است برای تقویت همبستگی میان آنانی که از خشونت بیزارند، نه مسئله‌ی توجه به دولت‌ها».


«ضرورت مبارزه برای صلح، خانه به خانه»

افراسیاب ختک، عضو مجلس نمایندگان پاکستان و یکی از تحلیل‌گران مسائل منطقه که در این نشست حضور داشت گفت:

این کشورها در زمان جنگ سرد با یکدیگرمخالف بودند، اما حال که جنگ سرد پایان یافته وقت آن است تا رسوم جنگ سرد را فراموش نمایند و آغاز جدیدی برای بهبود روابط سه جانبه داشته باشند.

آقای ختک ضمن ابراز اطمینان در مورد حکومت جدید پاکستان افزود: حکومت جدید دموکراتیک پاکستان، خواهان صلح و برقرای روابط همسایگی نیک با افغانستان بوده و طرفدار مداخله در امور این کشور نیست.

«این کنفرانس‌ها خیلی مهم است چرا که ما نیاز داریم مردم وارد مکالمه و مذاکره شده و آرزوهای مردم یکدیگر را به‌هم بگویند. چرا که این‌جا اطلاعاتی است که گویا در پاکستان مردم طرفدار جنگ هستند یا در هندوستان.

در این کنفرانس‌ها این گونه اطلاعات غلط از بین می‌رود و آرزوهای اصلی مردم به یکدیگر ابراز می‌شود، فکر می‌کنم تبادل این آرزوها اساسی خوب و درست برای تأمین صلح و ثبات ایجاد کند.»

در همین حال عباس نویان، عضو مجلس نمایندگان افغانستان بر این باور است که عاملین خشونت و دهشت افگنان از دیگر کشورها به افغانستان فرستاده می‌شوند.

آقای نویان که دولت‌ها را به ایجاد خشونت متهم نمود گفت: دولت‌ها با سیاست‌ها‌شان عامل ایجاد خشونت در کشورها هستند.

«متأسفانه دولت‌ها در سیاست‌هایشان عامل این خشونت‌ها هستند. همین‌طور در حال حاضر یکی از عواملی که عامل خشونت و دهشت‌افگنی در افغانستان است فرستادن کسانی است توسط دولت‌های دیگر بیرون مرز افغانستان. که این نه تنها قربانی‌اش را در افغانستان می‌گیرد بل‌که در هندوستان و پاکستان هم قربانی می‌گیرد.

ما آروز می‌کنیم که روزی افکار جامعه‌ی ما، پاکستان و هندوستان طوری بر حکومت‌هایشان غالب شود که آن‌ها را به تعهدات و دادن تضمین‌ها در قسمت اجرای صلح و عدم خشونت مجبور بسازد.»

دکتر سیده حمید عضو کمیسیون عالی برنامه ریزی هندوستان، نیز که در این نشست حضور داشت گفت:

هدف از برگزاری این نشست‌ها مبارزه بر ضد خشونت است که باید این مبارزه تنها یک نظریه نبوده و به آن عمل هم بشود.

به باور وی، هر کس باید مبارزه بر ضد خشونت را از خود آغاز نماید و خانه به خانه ترویج شود تا منجر به ایجاد صلح سراسری در منطقه گردد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم کشورافغانستان برای زندگی میجنگندبیشاز٤٠سال است که کشورشان موردحمله انواع دولتهای اشغالگر واقع شده و میشود علتهای اصلی انهم بیسوادی ونداشتن اتحادملی وکمبود مواد غذاییو تحجرهای مذهبی میباشد مردم افغانستان بیش از هر چیز نیاز به اتحاد قومی خارج ازتفاوتهای مذهبی دارند یعنی اول بیایند پیوندهای قومی ونژادی رامحکم کنندتابتوانندکنترل کشوررابدست گرفته بعدازاندرموردمذهب و اندیشه های انسانسازی به توافق برسند متاسفانه کشورهای همسایه هم همواره مافع نامشروع خودشان رادرافغانستان بیشتراز زنده بودن کودکان افغانی دوست دارند من خودم شنیدم یکی از مقامات ایرانیمیگفت ما چندین سال در افغانستان سرمایه گذاری کردیم نمیتوانیم اکنون که موقع محصول بردای است بگذاریم دیگران بخورند هنوز انبارهای مهمات ایرانی درافغانستان خالی نشده ارسال جدید اسلحه های رنگ وارنگ اغاز میشود تازمانی که مردم افغانستان (مانند خودما)زیر چکمه دیکتاتورهای سرسپرده له میشوند نمیتوانند صلح را ببینند شاید ما بعدازپیروزیجنبش سبز اولین دوستان واقعی افغانها باشیم وبه انها برای داشتن کشوری مستقل

-- arash kave ، Oct 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)