تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
روایت دو شاهد عینی از آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران

حداد عادل به دانشجویان «ناسزا گفت»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com


راهپیمایی دانشجویان معترض در دانشگاه تهران (عکس: خبرآنلاین)

در برنامه‌ای که همه‌ساله به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود، همواره رییس‌جمهور یا یکی از مقامات بالای دولتی و ترجیحاً وزیر علوم شرکت می‌کند.

این برنامه که تا روز یکشنبه احتمال شرکت محمود احمدی‌نژاد در آن مطرح بود، دوشنبه با حضور کامران دانشجو، وزیر جدید علوم برگزار شد.

مهرداد بزرگ، دانشجوی دانشگاه تهران و عضو انجمن دانشجویان لیبرال، از وقایع این روز می‌گوید:

Download it Here!

دوشنبه قرار بود آقای محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران حضور پیدا کند و سخنرانی کند. اما خبرگزاری مهر شب پیش اعلام کرده بود که ایشان به علت کسالت و خستگی ناشی از سفر نیویورک نمی‌تواند به دانشگاه بیاید.

به این ترتیب آقای کامران دانشجو حدود ساعت ۱۰ صبح برای ایراد سخنرانی و حضور در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها از در پشتی کتابخانه‌ی مرکزی که در طرف صحن نماز جمعه قرار دارد، وارد دانشگاه شد.

از سوی دیگر، حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دانشجو به طور خودجوش و بدون این که فراخوانی داده شود، جلوی کتابخانه‌ی مرکزی تجمع کردند.

برای دانشجویان محدودیتی برای ورود به دانشگاه نبود؟

چرا بود؛ اما نه آن قدر شدید. جلوی درهای دانشگاه، نیروهای حراست دانشگاه خیلی بیشتر از پیش بودند و از همان اول صبح، تعداد خیلی زیادی از نیروهای امنیتی هم دور دانشگاه حاضر بودند. اما نیروی انتظامی نبود.

با شروع تجمع، نیروی انتظامی هم دور دانشگاه زیاد شد. کنترل هم شدید بود. چهره‌ها تطبیق می‌شد و به این شکل مانع ورود همه‌ی دانشجویان به دانشگاه می‌شدند.

دانشجویان معترض در سالنی هم که آقای کامران دانشجو سخنرانی می‌کرد، حضور داشتند؟

امکان ورود به سالن سخنرانی نبود. چون طبق معمول این چند ساله (مانند سال ۸۶ که آقای احمدی‌نژاد سخنرانی داشت و سال ۸۷ که آقای داوودی، معاون اول ایشان سخنران مراسم بود) فقط تعداد محدودی از دانشجویان، با دعوت‌نامه‌، به علاوه‌ی مسئولین دانشگاه و اساتید مدعو، اجازه‌ی ورود به سالن سخنرانی را داشتند.

کتاب‌خانه‌ی مرکزی هم از صبح تعطیل می‌شود و نیروهای حراست جلوی در آن می‌ایستند و مانع ورود دانشجویان می‌شوند.


تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه تهران (عکس: خبرآنلاین)

تجمع دانشجویان معترض به چه شکلی پیش رفت؟

ساعت حدود ۱۰:۳۰ دانشجویان به طور خودجوش جلوی کتاب‌خانه‌ی مرکزی با نشانه‌های سبز، دستبند و پلاکاردهای سبز تجمع کردند و شروع به شعار دادن کردند.

شعارها هم حول استعفای دولت کودتا، علیه دولت و به طرف‌داری از آقای موسوی، آقای کروبی، آیات عظام منتظری و صانعی متمرکز بود. هم‌چنین شعارهایی در مورد آزادی زندانیان سیاسی و دانشجویان زندانی که هنوز وضعیتشان نامعلوم است، سر داده می‌شد.

سخنرانی آقای کامران دانشجو چگونه انجام شد؟

ما اصلاً نتوانستیم خبری از داخل سالن به دست بیاوریم. چون هیچ دانشجوی «غیرخودی» نمی‌توانست وارد سالن شود. بلندگویی بیرون از سالن کار گذاشته نشده بود.

برخوردی با دانشجویان از سوی نیروهای امنیتی صورت نگرفت؟

داخل دانشگاه، خیر. در ابتدا فضا مقداری امنیتی بود و نیروهای حراست مانع اجتماع دانشجویان می‌شدند. ولی چون جمعیت زیاد شد، دیگر برخوردی صورت نگرفت. دانشجویان هم به سمت در اصلی و از آن‌جا به سمت خیابان منتهی به خیابان ۱۶ آذر راه‌پیمایی کردند.

البته طبق خبری که از بچه‌ها گرفته‌ام، گویا چند نفر را بیرون دستگیر کرده‌اند. نمی‌دانم نحوه‌ی این دستگیری‌ها به چه شکل بوده است و چه کسانی بوده‌اند، اما مطمئن هستم که دستگیری‌هایی صورت گرفته است. چون دانشجویانی که خود شاهد این دستگیری‌ها بودند، به ما اطلاع دادند.

غلامعلی حداد عادل، رییس سابق مجلس شورای اسلامی، استاد فلسفه در دانشگاه تهران است که در مقطع دکترا تدریس می‌کند. او روز یکشنبه برای تشکیل کلاس درس خود در دانشگاه تهران حاضر شد؛ اما اتفاقاتی افتاد که حسین وحدت‌خواه، دانشجوی فلسفه‌ی دانشگاه تهران آن‌ها را این گونه بیان می‌کند:

آقای حداد عادل برای تشکیل کلاس خود از جلوی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی رد می‌شود. تعداد ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از دانشجویان این دانشکده که آقای حداد عادل را می‌بینند، شروع به هو کشیدن می‌کنند و کم و بیش شعارهایی هم می‌دهند. ایشان هم خیلی عصبانی می‌شود و به دانشجویان فحش می‌دهد و ناسزا می‌گوید.

یعنی چه که فحش می‌دهد؟ چگونه؟

ایشان به بچه‌ها می‌گوید: «فلان فلان‌شده‌ها؛ شماها را می‌گیرم؛ همه‌تان را به زندان می‌اندازم و ...» سریع هم با آقای رهبر، رییس دانشگاه تماس گرفته می‌شود که ایشان نیز حراست دانشگاه را به دانشکده‌ی ادبیات می‌فرستند. اما دانشجویان پیش از رسیدن حراست متفرق شده بودند.

ماجرای برخورد با حدادعادل به این شکل بود و بیش از آن که تجمع باشد، حالت یک دعوا را داشت.

کلاس آقای حداد عادل در نهایت برگزار شد یا خیر؟

کلاس برگزار نشد. چون ایشان بعد از این اتفاق خیلی عصبانی شد و در حین این‌که حراست دنبال دانشجویان می‌گشتند و آن‌ها را پیدا نکردند، اسکورت‌های آقای حداد عادل نیز ایشان را سوار ماشین کردند و با خود بردند.

شما دانشجوی گروه فلسفه هستید؟

بله، دانشجوی فلسفه هستم.

فکر می‌کنید کلاس‌های بعدی آقای حداد عادل چگونه برگزار خواهد شد؟

بچه‌های رشته‌ی فلسفه‌ی دانشگاه تهران، تیپ‌های محافظه‌کاری هستند و کلاس‌ها برگزار خواهد شد. به خصوص که بچه‌های مرحله‌ی دکترا دو سه نفری بیشتر نیستند. اگر در دانشگاه هم امکان برگزاری کلاس‌ها نباشد، در منازل افراد، مجلس یا هر جای دیگر می‌توانند این کلاس‌ها را برگزار کنند.

ولی بعید است که ایشان از این به بعد بتواند راحت به دانشگاه بیاید. احتمالاً هر بار که به دانشگاه بیاید، همین وضعیت باشد و شعارهایی علیه ایشان داده شود. به هر صورت استقبال گرمی از وی نخواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من هم دانشجو فلسفه دانشگاه تهران هستم و همه اخبار را تایید میکنم . در ضمن به تمام شیردلان تبریک و لبیک میگویم . مابیشماریم...

-- هستی ، Sep 29, 2009

برای هر عملی عکس العملی است مساوی با ان و در خلاف جهت ان. این نمی شود که حداد به مردم ایران دهن کجی کند و لندنش را برودو بعد مردم هم برایش صلوات بفرستند!

-- نکیسا ، Sep 29, 2009

كس العمل اين آقا حد شعور و فهم اين به اصطلاح استاد فلسفه و ناتواني او در تحمل واقعيت را نشان مي دهد.

-- محمد ، Sep 29, 2009

پيشنهادي دارم براي دانشجويان سبز. البته شما از هر نظر به نقش خود آگاه هستيد. اما نكته‌اي كه تصور مي‌كنم اضافه بر نقش‌هاي شناخته مي‌توانيد داشته باشيد، حضور فعال و پرسشگر در كلاس درس‌ هم هست. حتما پيش مي‌آيد سر كلاس استادان رانتير دانشگاه بنشينيد كه اغلب‌شان در علوم انساني چنين هستند، در اين صورت شما مي‌توانيد با طرح پرسش‌هاي اساسي، بي‌دانشي استاد را بر همگان عيان كنيد و آن‌گاه شرح ماجرا به عرصه‌ي عمومي بكشانيد. مبارزه با استادان رانتي مي‌تواند بخشي از تحرك جنبش سبز باشد

-- سبز ، Sep 29, 2009

حداد آدم بی ادبی نیست.

-- بدون نام ، Sep 29, 2009

بی‌ سوادی و بی‌ لیاقتی این آقای استاد بی‌ ادب ادبیات چند سال پیش و وقتی‌ بر من معلوم شد که دیدم از گفتن چند کلمهٔ ساده به انگلیسی ناتوان هست.

-- anonym ، Sep 30, 2009

"حداد آدم بی ادبی نیست."


دوست عزیز شما به آدمی‌ که رسما کشته شدن و تجاوز به چند انسان رو در بازداشت گاه بی‌ اهمیت میدونه چه صفتی میدید؟ ایشون کارشون از بی‌ ادبی‌ گذشته به نظرم من ایشون اصلا انسانیت بویی نبرده اند.
حالا بماند فحاشی و گردن کلفتی‌ کردن این آقا جلوی دانشجویان.

-- mehrnoosh ، Oct 1, 2009

يك نفر نيست به اين حداد بگويد شما به اصطلاح "نماينده" ملت هستيد؟اگر هستيد چطور به خودت حق مى دهى بى ادبى كنى و تهديد.کى تا بحال نماينده ملت قوه قضائيه و مجريه هم هست و مى تواند آحاد ملت را به زندان بياندازد يا حتى تهديد كند؟بالاخره حضرت تو چه كاره اى؟

-- نادر ، Oct 1, 2009

واقعا که فلسفه رو به مسخره گرفتن این آقا شعور یک آدم غیر فیلسوف و بی سواد رو نداره چطوری استاد فلسفه دانشگاه تهران اون هم در مقطع دکترا شده

-- ازاد ، Oct 1, 2009

فکر نمیکنم آقای حداد به کسی توهین کند.

-- بدون نام ، Oct 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)