تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از حضور احمدی نژاد در نیویورک

سفر دشوار محمود احمدی‌نژاد

پانته‌آ بهرامی - نیویورک

امسال برای ایرانیان شصت و چهارمين گردهمایی مجمع عمومی سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای دارد. پس از سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات در ایران، این اولین بار است که محمود احمدی نژاد برای ایراد سخنرانی به سازمان ملل می‌آید.

ایرانیان خارج از کشور خودرا برای یک اعتراض تاریخی آماده کرده‌اند. بسیاری این گردهمایی را به مانند آخرین سفر شاه به واشنگتن دی سی تشبیه کرده‌اند که هزاران ایرانی متعرض در آن شرکت کردند.


چهار گروه مختلف سیاسی در روبروی سازمان ملل تظاهرات می‌کنند. این گروه‌ها عبارتند از مجاهدین خلق، مشروطه خواهان، کمیته همبستگی برای پیش‌برد دمکراسی در ایران که شامل، چپ‌های مستقل، جمهوری خواهان و سکولارهاست و کمیته صدای مردم ایران که شامل جنبش سبز است.

این گروه‌ها حاضر نشدند با هم در یک جبهه مشترک بر علیه دولت ایران تظاهرات هماهنگی را سازماندهی کنند، هر چند با رشد جنبش اعتراضی، صف‌بندی‌های سیاسی نیز پر رنگ تر می‌شود.

برخی این پدیده را نتیجه متنوع‌تر بودن و رنگارنگ بودن و نوعی تمرین دمکراسی تعبیر می‌کنند و برخی نیز آن را منفی و نتیجه عدم اتحاد تفسیر می‌کنند. با این حال ایرانیان زیادی از همه نقاط آمریکا و اروپا به نیویورک آمده‌اند تا در این اعتراض تاریخی شرکت کنند.


به هر صورت مجمع عمومی سازمان ملل شصت و چهارمین گردهمایی خود را در نیویورک آغاز کرد. برای اولین بار باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او دیشب سخنانی در مورد محیط زیست ایراد کرد و مسئول بودن همه کشورهای صنعتی از جمله امریکا را در آلودگی محیط زیست یادآور شد.

دیشب در یک چیدمان هنری از سوی سبزها در مقابل سازمان ملل بر روی پیکر صد نفر که لباس سفید پوشیده بودند، یک فیلم کوتاه که شامل ۳۰۰ صدای مختلف از زن و مرد، پیر و جوان و بچه بود، پخش شد. همه سخنان که در ایران و در شهرها و روستاهای مختلف ضبط شده بود، بر روی این محور قرار داشت، «احمدی نژاد رییس جمهور ما نیست».

در پایان نیز گروه دو چرخه سواری برای حقوق بشر در ایران که شامل ۳۰ دانشجو و استاد بود با دوچرخه‌های‌شان از راه رسیدند. آنان ۸۰۰ کیلومتر را از تورنتو به نیویورک در عرض ۴ روز رکاب زدند تا به نقض حقوق بشر، دستگیری‌ها، شکنجه، قتل و تجاوز در ایران اعتراض کنند و نامه‌ای را شامل همین مضمون به مجمع عمومی سازمان ملل برسانند.


آن‌ها قرار است روز چهارشنبه نیز در یک تور در نیویورک از میدان کلومبوس تا سازمان ملل رکاب بزنند و به این ترتیب پیام مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند.

برای رعایت مسایل امنیتی، مرتب هتل محمود احمد نژاد را عوض کرده‌اند. به گزارش منابع موثق، او در هتل اینترکنتیننتال در نزدیکی سازمان ملل اقامت دارد. روز چهارشنبه بیست و هفتمین سخنران مجمع عمومی خواهد بود و روز پنجشنبه هم در همان هتل، یک کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت.


چهره نیویورک عوض شده، بسیاری از خیابان‌ها به خاطر وجود میهمانان خارجی بسته شده و رفت و آمد عادی مردم را مختل کرده. از ابتکارات ایرانیان، دو کامیون بزرگ است که دو تصویر بزرگ مربوط به ایران در آن درج شده و مرتب در شهر می‌گردند. بر روی یکی عکس احمد نژاد است که روی آن به انگلیسی نوشته شده: «قتل، شکنجه و تجاوز احمدی نژاد را نگه داشته».

بر روی عکس دیگر، تصویری از تظاهرات مردم است و روی آن نوشته شده، «ایران: آزادی گردهمایی و آزادی بیان برای همه».

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بر روی یکی عکس احمد نژاد است که روی آن به انگلیسی نوشته شده: «قتل، شکنجه و تجاوز احمدی نژاد را نگه داشته».
aziz mn in tarjomeh ghalate!!!
too ax ham jomleh Engliisi maloomeh ke tarjomesh msihe :
"قتل، شکنجه، تجاوز: احمدی نژاد را پاسخگو بدانید".
lotfan dorost konid ,..injoori ke kheili man etemaadam ro be sath o level kar shoma az dast midaham!!!

-- maliheh ، Sep 23, 2009

چرا منبع رو ذکر نمی کنین این گزارش در شهرزاد نیوز چاپ شده؟

-- بدون نام ، Sep 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)