تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با نسرین ستوده

«دادگاه‌های اخیر، از مصادیق مسلم جرم سیاسی است»

گفت‌وگویی داشتم با نسرین ستوده، وکیل، فعال‌حقوق‌بشر و روزنامه‏نگار،در باره‌ی اضطراب‌های حقوقی-قضاییش. او با ابراز نگرانی از وضعیت موکلش،کیوان صمیمی، می‌گوید:

Download it Here!

هفته‏ی پیش با آقای صمیمی ملاقات داشتم. این ملاقات در حضور بازجوی اطلاعات انجام شد که البته مورد اعتراض من بود.

آقای صمیمی در این ملاقات، اعلام کرد که دو بار مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. علاوه بر آن به طور اجباری، مو و ریش ایشان را اصلاح کرده بودند که خودشان اصلآ راضی به این کار نبوده است.

اشکال عمده‏ای که در پرونده‏ی آقای صمیمی وجود داشت، این بود که طبق سوابق موجود در رایانه‏ی دادگاه انقلاب، تاریخ بازداشت ایشان، بیست و ششم مرداد ماه اعلام شده است. در حالی که ایشان ساعت سه بامداد بیست و چهارم خرداد در منزل بازداشت شده است.

یعنی، معلوم نیست که ایشان مدت دو ماه در کجا و چه وضعیتی بوده‏اند؟

بله، نسبت به دو ماه از بازداشت ایشان، ابهام کامل وجود دارد. لااقل، طبق اطلاعاتی که من الان دارم و طبق یادداشتی که کامپیوتر دادگاه انقلاب به من داده است، تاریخ بازداشت بیست و ششم مرداد اعلام شده است. من بیش از این هم به پرونده دست‏رسی نداشتم تا بدانم پرونده‏ی ایشان دارای چه محتویاتی است.

بنابراین، در نحوه‏ی بازداشت، محل نگهداری و مرجع بازداشت کننده‏ی ایشان، ابهام وجود دارد. به ماموری که در جلسه‏ی ملاقات حضور داشت نیز گفتم: خودتان می‏دانید خطر بزرگی می‏توانست متوجه ایشان بشود.
این‏ها همه تخلفاتی است که می‏تواند در غیاب وکیل و کوتاه کردن دست وکیل از پرونده‏ها، رخ بدهد.


نسرین ستوده، وکیل و حقوق‌دان

خانم ستوده در مورد دادگاه روز دوشنبه می‏گوید:

دادگاه متهمان حوادث اخیر که از مصادیق مسلم جرم سیاسی است، نه تنها باید تمام این مدت، به صورت علنی برگزار می‏شد، بلکه باید با حضور هیأت منصفه هم باشد. تا کنون هیچ‏کدام از این دو قاعده در مورد این متهمان رعایت نشده است.

علاوه بر آن، یک حق بزرگ کلیه‏ی این متهمان تضییع شده این‌است که، هیچ‏کدام در طول مدت بازداشت طولانی خود به وکیل دست‏رسی نداشته‌اند، در بی‏اطلاعی کامل از وضعیت خود به سر می‏بردند و حتا در روز دادگاه هم متاسفانه، باز محروم از حضور وکیل خود بودند.

خانم ستوده در مقابل این پرسش من که در دادگاه روز دوشنبه، برخی از متهمین وکیل تسخیری داشتند و آقای مؤمنی هم در نامه‏ای، آقای شریف را از وکالت خود عزل کرده بود، به موردی از موکلین خود اشاره کرد:

در خصوص یکی از موکلان خودم، آقای موسی شاه‏کرمی که چند روز پس از هیجده تیر بازداشت شده بود، خانواده‏ی ایشان که در شهرستان به سر می‏برند، با مراجعه به من، تقاضا کردند که وکالت آقای شاه‏کرمی را به عهده بگیرم. هم‏چنین خود آقای شاه‏کرمی از زندان، برای تنظیم وکالت‏نامه و بر عهده گرفتن وکالت ایشان، با من تماس گرفت.

متجاوز از ده بار، به اتفاق خانم غنوی، دیگر وکیل پرونده، به دفتر دادگاه مراجعه کردیم تا اجازه‏ی ملاقات برای آقای شاه کرمی بگیریم. تا به حال، موفق به ملاقات ایشان نشده‏ایم.

هفته‏ی پیش وقتی هم‌کارم به دادگاه مراجعه کرد، متوجه شدیم که شعبه‏ی پانزده دادگاه انقلاب اسلامی‏، علی‏رغم درخواست آقای موسی شاه‌کرمی برای سپردن وکالت به من و همکارم، خانم غنوی، برای ایشان وکیل تسخیری تعیین کرده است. این کار کاملا غیرقانونی است!

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)