تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگوی اشپیگل با عابد توانچه، فعال دانشجویی

عابد توانچه: اوضاع دانشگاه‌ها ملتهب است

ترجمه‌ی مجید روشن زاده

عابد توانچه، یکی از فعالین دانشجویان، در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل ( دوشنبه ١٤ سپتامبر؛ ٢٣شهریور) به بررسی اوضاع سیاسی دانشگاه ها پرداخته و فضای حاکم بر دانشجویان را در آستانه باز گشایی دانشگاه ها ملتهب و انفجاری توصیف کرد.

توانچه در این مصاحبه می گوید که نیروهای انتظامی در دانشگاهها به حالت آماده باش در آمده‌اند. با وجود این به اعتقاد وی این نوع کنترل‌ها نمی‌تواند مانع خیزش جنبش دانشجویی شود و دانشجویان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

این فعال دانشجویی پیش بینی می کند که دانشجویان در آینده باز هم مورد هجوم قرار خواهند گرفت و به قتل خواهند رسید. با این همه به گفته وی قتل و خشونت باعث همبستگی مردم با دانشجویان خواهد شد و مبارزات آن ها را صیقل و گسترش خواهد داد. ترجمه این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

به نظر شما با بازگشایی دانشگاه ها، دانشجویان نقش سرنیزه اپوزیسیون را به عهده خواهند گرفت؟

نه تنها من بلکه حتی رژیم هم معتقد است که دانشجویان چنین تقشی را به عهده خواهند گرفت. از هم اکنون نیروهای امنیتی در حال آماده باش هستند و گفته می شود که جاسوسان و نیروهای انتظامی همه جا، حتی در خوابگاه ها هم می لولند. اما با وجود همه این ها، فکر می کنم که دانشجویان اعتراضات خود را از سرخواهند گرفت.

آیا احتمال آن دارد که اعتراضات دانشجویان به درگیری آشکار با نیروهای دولتی منتهی شود؟

اوضاع بسیار ملتهب است و یک جرقه کافی ست تا همه چیز شعله ور شود. فکر می کنم که ما باز هم کشته خواهیم داد. اما این نوع خشونت ها بر علیه دانشجویان تنها باعث گسترش دامنه اعتراضات وملحق شدن هرچه بیشتر مردم به این اعتراضات خواهد شد.


عابد توانچه، فعال دانشجویی

آیا فکر نمی کنید که این اعتراضات می تواند بهانه ای بدست رژیم دهد و دانشگاه ها را دوباره تعطیل کند؟

عده ای از دانشجویان دلواپس و نگران امتحانات خود هستند،اما اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان از اپوزیسیون طرفداری می کند. فقط در تهران طرفداران اپوزیسیون به دهها هزار دانشجو می رسد. وانگهی، اگر موج اعتراضات آغاز شود، اکثر دانشجویان آزادی را بر پایان نامه تحصیلی ترجیح می دهند.

آیا اساتید دانشگاه ها هم از شما حمایت می کنند؟

بعضی از اساتید خود را به رهبران [جمهوری اسلامی] فروختند. اما بقیه از ما حمایت می کنند.عده ای از آنان هم بخاطر حمایت از دانشجویان مجازات شدند و زودهنگام باز نشسته شدند.

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، معتقد است که ویروس اصلاحات قبل از همه به دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و نظری سرایت کرده و خواهان تجدید نظر کامل در این رشته ها شد. آیا به نظر شما همانطور که خاتمی، رییس جمهور سابق، هشدار داده بود، با این کار "آزادی دانشگاه" در خطر نیست؟

موج تصفیه در دانشگاه ها از چهار سال پیش و با روی کار آمدن احمدی نژاد آغاز شد. آن چه ما اکنون شاهد آنیم، درواقع آخرین مرحله انقلاب فرهنگی است. از هم اکنون بخشی از تدریس به بسیج سپرده شد. بخش دانشجویان هم به عهده به اصطلاح کمیته انتظامات گذاشته شد. وظیفه این کمیته آن است که [اخراج و] ممنوعیت تحصیل همچون برگ های پاییزی بر سر دانشجویان ریخته شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ترجمه درست سه خط آخر:
سرکوب دانشجویان نیز به عهده کمیته انظباطی گذاشته شده است که احکام تعلیع از تحصیل را مانند برگهای پائیزی بر سر دانشجویان می ریزند.

-- hamid ، Sep 14, 2009

چرا در بیشتر متون از این دست، از "دانشجو" یا "سرباز" یا حتی "کارمند و کارگر" و سایر افراد صنفی و گروهی طوری سخن رانده می شود که انگار جزئی جدا از جامعه و بقیه مردم هستند؟

به این جمله دقت بفرمایید:

"اما این نوع خشونت ها بر علیه دانشجویان تنها باعث گسترش دامنه اعتراضات وملحق شدن هرچه بیشتر مردم به این اعتراضات خواهد شد."

مگر دانشجو خود جزئی از مردم نیست یا خیلی از "مردم" کوچه و خیابان خود زمانی دانشجو نبوده اند؟

-- کنجکاوالسلطنه ، Sep 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)