تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گوی هفته‌نامه اشپیگل با ماشاءالله شمس‌الواع‍ظین

شمس‌الواعظین: محاکمه معترضین اقدامی سیاسی است

برگردان: مجید روشن‌زاده

ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در گفت و گو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل (دوشنبه ٣١ آگوست، ۹ شهریور) می‌گوید که محاکمه و نحوه تعامل سران جمهوری اسلامی با اپوزیسیون به طور کلی، و خبرنگاران به طور مشخص، تابع معادلات و فاکتورهای سیاسی است.

او در این گفت و گو، ضمن محکوم کردن نقض حقوق اولیه زندانیان و ممانعت از ورود وکلای آنان به دادگاه‌های ظاهراً آزاد و علنی، می‌گوید که خبرنگاران امروز همچون طعمه‌ای در چنگال رژیم گرفتار شده‌اند. در ادامه ترجمه مصاحبه را بخوانید:


ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی

از آغاز انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری تا کنون چند خبرنگار دستگیر شده‌اند؟

نا کنون نام ٣٨ خبرنگار برای ما مشخص شده است. اکثر دستگیرشدگان را خبرنگار جوان و فعال تشکیل می‌دهند؛ اما تعدادی از خبرنگاران باتجربه هم در میان آن‌ها هستند. این افراد بدون هیچ دلیلی بازداشت شده‌اند. تا کنون هشت تن از آنان آزاد شده و قرار است که بقیه محاکمه شوند. بعضی از آن‌ها در خانه و تعدادی هم در محل کارشان دستگیر شدند.

آیا فعالیت برای خبرنگاران رسانه‌های خارجی، سخت‌تر و خطرناک‌تر از فعالیت برای خبرنگاران رسانه های ایرانی است؟

فعالیت برای خبرنگارانی که نزد وزارت ارشاد ثبت نام کرده‌اند، خطرناک نیست. برای رسانه‌های خارجی فعالیت در ایران زمانی خطرناک می‌شود که آنان یا مجوز ارشاد را نداشته باشند یا این‌که رهبران ایران تشخیص دهند که این افراد در معادلات سیاسی و امتیازگیری از غرب می‌توانند مورد بهره‌برداری واقع شوند.

حدس می‌زنید که چه حکمی برای خبرنگاران در بند صادر خواهد شد؟

معمولاً اگر کسی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» دستگیر شود، حکم وی حداکثر سه سال خواهد بود؛ اما در موج دستگیری‌های اخیر، خبرنگاران متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» شده‌اند. در این مورد می‌تواند حکم آن‌ها تا ۱۰ سال زندان باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در سخنرانی چهارشنبه اخیر تأکید کرد که تا زمانی که در دادگاه «ثابت نشود»، رهبران رویدادهای اخیر را نمی‌توان «عوامل بیگانه» خواند. نظر شما در مورد این اظهارات چیست؟

شیوه و نحوه برخورد با اپوزیسیون و خبرنگاران منتقد، یک امر کاملاً سیاسی است. در وضعیت فعلی زندانیان همچون طعمه‌ای در چنگ رژیم هستند [که از کمترین حقوق اولیه محروم‌اند.] برای مثال، وکلای زندانیان نه تنها اجازه مطالعه پرونده زندانیان را ندارند، بلکه به آن‌ها حتی اجازه ورود به دادگاه [که به ظاهر علنی است] هم داده نمی‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شمس‌الواعظین: محاکمه معترضین اقدامی سیاسی است. آفرین، شمس هم فهمید! ما را بگو که تا به حال فکر می کردیم، اقدامی خود سرانه و تلافی جویانه در بین جناح های مختلف نظام شرم آور و فاسد اسلامی است.
خودی ها و غیر خودی ها و نخودی های نظام اسلامی،

-- Nokhodi haye Nezam Eslami ، Aug 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)