تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تظاهرات زنان افغانستان، علیه قانون احوال شخصیه

لینا آریا

شماری از نهادهای حمایت کننده حقوق بشر و حقوق زنان، در اعتراض به قانون احوال شخصیه اهل تشیع دست به تظاهرات زدند. این زنان برخی از ماده‌های این قانون را مغایر با کرامت انسانی دانستند و خواستار تعدیل آن گردیدند.

Download it Here!

قانون احوال شخصیه اهل تشیع که چندی پیش از سوی پارلمان تصویب و از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، توشیح گردید. به صورت گسترده‌ای مورد انتقاد نهاد‌های حقوق بشری و روشنفکران در داخل و خارج از افغانستان قرار گرفت.

در این تظاهرات مخالفین و موافقین این قانون در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و در برابر همدیگر شعار می‌دادند. این تظاهرات از مقابل حوزه علمیه خاتم‌النبین که مسئول آن آیت‌‌الله شیخ آصف محسنی است، شروع و تا پارلمان ادامه یافت.


تظاهرات زنان علیه قانون احوال شخصیه / عکس‌ها: لینا آریا

گلالی حبیب، معاون کمیته‌ی مشارکت سیاسی زنان افغانستان گفت: «قانون احوال شخصیه‌ی شیعه مغایر قانون اساسی افغانستان و هر کنوانسیونی که افغانستان به اجرای آن متعهد شده است، می‌باشد.»

در بین مخالفین این قانون، از اقوام مختلف افغانستان چون تاجیک، هزاره، پشتون و حتی اهل هنود نیز حضور داشتند. آنان از سوی جناح دیگر با پرتاب چوب و سنگ نیز رو‌به‌رو شدند، اما پلیس منطقه را به شدت تحت کنترل داشت و مانع از ایجاد آشوب گردید.

عادله محسنی یکی از فعالین حقوق زنان می‌گوید: «ما مخالف قانون احوال شخصیه نیستیم بلکه می‌خواهیم در برخی از ماده‌های این قانون تعدیلاتی آورده شود.»

خانم محسنی اضافه نمود: «ما امیدوار هستیم، شورای علما به عنوان حامی زنان، محیط خانواده را برای ما نا‌امن نسازد. ما مشکل سیاسی نداریم بلکه این مسأله کاملاً یک مسأله حقوقی می‌باشد.»


تظاهرات موافقان قانون احوال شخصیه

اما خانم کاظمی یک تن از تظاهر‌کنندگان موافق این قانون گفت: «کسانی که به مخالفت با این قانون می‌پردازند، آشنایی با فقه اسلام ندارند.»

در بین تظاهر‌کنندگان مخالف قانون احوال شخصیه، وکلای مجلس نمایندگان نیز دیده می‌شدند. آن‌ها نیز می‌گفتند که این قانون بدون بحث روی هر ماده‌ی آن به صورت یک بسته، به تصویب رسیده است.

صبرینا ثاقب یک تن از وکلای مجلس نمایندگان می‌گوید: «این قانون به صورت یک بسته به تصویب رسیده است و روی هر یک از ماده‌های آن به صورت جداگانه بحث صورت نگرفته است.»

خانم ثاقب اضافه نمود: «برای ما مهم است که صدای زنان بلند شود... گویا نشان داده می‌شود که این تقاضای خارجی‌ها است. ما می‌خواهیم بگوییم این صدای زنان افغانستان است، خارجی‌ها صدای ما را می‌شنوند اما مسئولینی که در افغانستان هستند صدای ما را نمی‌شوند... منطق و عدالت باید حاکم باشد.»


این زنان در مقابل پارلمان افغانستان قطعنامه‌ای را صادر نمودند که در آن از شورای ملی خواسته بودند تا قوانین را طبق اصول حقوق انسانی به تصویب برسانند. همچنان در این قطعنامه آمده است‌:

«قانون احوال شخصیه اهل تشیع، تبعیض تقنینی آشکاری را در مغایرت با ماده ۲۲ و عدم تفاهم با مواد ۲۴ و ۵۴ قانون اساسی کشور، بر زنان و اطفال تحمیل می‌نماید و کرامت بشری زنان را پاس نمی‌دارد. بنابراین روند بازنگری و اصلاح این قانون باید شتاب یافته و توسط گروهی متشکل از زنان، حقوق‌دانان و علمای با صلاحیت طی مراحل گردد.»

با این حال قانون احوال شخصیه اهل تشیع به وزارت دادگستری سپرده شده است تا در مورد آن بازنگری صورت بگیرد. مسئولین وزارت دادگستری می‌گویند: در بررسی این قانون‌، تأکید بر این خواهد بود که مواد شامل در این قانون، نه با تعهدات افغانستان با جامعه بین‌المللی مغایرت داشته باشد و نه در تضاد با ارزش‌های اسلامی باشد.

اما شیخ آصف محسنی یکی از علمای اهل تشیع، به صراحت گفت که نه وزارت عدلیه و نه هیچ نهاد دیگر حق تغییر آوردن در این قانون را ندارد، در غیر آن، آن‌ها در ضدیت با قانون اساسی قرار خواهند گرفت.


در یکی از ماده‌های این قانون آمده است که زنان باید برای بیرون رفتن از خانه از مردان اجازه بگیرند مگر باعث به وجود آمدن مشقت برای آن‌ها شود. همچنان در ماده دیگر آمده است که زنان مکلف هستند تا از خواسته‌های جنسی مردان‌شان اطاعت کنند مگر این‌که بیمار باشند.

آقای محسنی در نشست خبری از این دو ماده دفاع کرد و گفت: «غرب نباید فرهنگ خود را بر مردم افغانستان تحمیل نماید زیرا این قانون براساس مواد قانون اساسی تدوین شده و نباید غرب برای تغییر آن بر آقای کرزی فشار وارد کند.»

محسنی گفت: «غرب باید به استقلال سیاسی و حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد و برتری‌جویی و تهاهجم فرهنگی یک فرهنگ بر فرهنگ دیگر را نوعی خشونت خواند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود .
مردم افقا نستان با ید بیا موزند ، و بر این نکته میبا یست تأ کید کنند که دین نبا ید در دولت نقشی داشته
با شد ، و کلأ دین باید از دولت جدا باشد . این تنها راه رها ئی تمام مللتها ی منطقه میباشد ، وهیچ راه
دیگری وجود ندارد .
موفق باشید .
Ebra

-- Ebra ، Apr 16, 2009

دوست عزيز شماگفتيددين ازسياست جداباشد آياتاكنون يك دقيقه فكر كرده ايد دين يعني چه ؟من اين حرف شما راازبسياري ازدوستانم شنيده ام ولي فهميدم آنان حرف ديگران را تكرارميكنند وهيچ گونه استقلال رايي ندارند من به عنوان يك افغاني تحمل ندارم كه هم وطنانم بازيچه اين وآن باشندبدون آن كه خودبدانند بياييدكمي فكركنيم

-- فهيمه ، Apr 19, 2009

انان که دربرابر تصویب احوال شخصیه تظاهرات نموده اند ازقوانین شرعی بی خبر اند

-- سید شیراقا حسینی ، Apr 23, 2009

من به کسانیکه دنبال هرگونه سیاست های منفی هستند که با ارزشهای دینی وملی بازی میکند وبرای سیاست های باطل اززشهای دینی را بازیچه قرارمیدهند توصیه میکنم که به شخصیت خودتان ازج نهاده ازخودباختگی پرهیزنمایید وبه افغانی بودن خود که یک ملت نجیب است احترام بگذاریدوچنین اقدام ضدارزشهای دینی وملی نکیدکه هرروز دختران تانراباسرلخت به میدان تظاهرات باطل بفرستید میدانید دردشما چیه اینه که چرا این افتخار نصیب حضرت ایت ...محسنی شده است درحالیکه این افتخار همه افغانهاست

-- آصف ، Apr 24, 2009

دین از سیاست جداست
علما از هر نظر نمی توانند مطابق نیاز روز قوانین اسلام را معین کنند چون به علم روز ملبس نیستند
پس اجرای احکام نیاز مند علم روز هست که در حوضه ها یافت نشده اگر هم با شد با جو موجود توان ابراز عقاید را ندارد

-- محمد ، Jul 30, 2009

سلام به تمام هموطان عزيزم !
به نظرمن اين خوب خواهد بود كه تمام قوانين مطابق به شريعت اسلامي ترتيب بگيرد اما بايد اين نقطه راهم درنظربگيريم كه كدام نظريه يا اجتهادي كه دريك موضوع صورت گرفته، بايد بيشتر در عصرو وزمانه فعلي مطابقت داشته باشد . اما ما نبايد ازديگران تقليد كوركورانه نمائيم وتمام بي عفتي هائيكه خارجي ها درقبال زنها انجام ميدهند وزنها هم خوش هستند كه براي شان حق داده شده است درحاليكه كورخوانده اند اين عدالت نيست كه اگرشوهر بيچاره روزتاشب كارميكند ووقتيكي به خانه مي آيد ميبيند زنش ازخانه برآمده ، خداميداند كجارفته است . اگرشوهرحق نداشته باشد پرسان كند كه زنش به كجارفته اين حكم غيرعادلانه است .
و البته درباره برادرعزيزم كه گفته: دين بايد ازسياست جداباشد ميگويم كه آن دين بي بنياد وتحريف شده اي كه ازسياست جدا شده ميتواند دين اسلام نيست .
تشكر

-- امرالحق ، Dec 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)