تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ابقای مسئولان اصلی خانه سينما

با برگزاری انتخابات هيأت مديره دوازدهم خانه سينما و ابقای محمدمهدی عسگرپور به‌عنوان مديرعامل و فرهاد توحيدی به‌عنوان رئيس آن به نظر می‌رسد چالش ميان وزارت ارشاد و خانه سينما وارد دور تازه‌ای شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران روز گذشته انتخابات خانه سينما با حضور نمايندگان ۲۸ صنف برگزار شد و طی آن مريلا زارعی، فرهاد توحيدی، ابراهيم اثباتی، تورج منصوری، ابراهيم مختاری، محمدرضا موئينی و محمد سرير به‌عنوان اعضای جديد هيأت مديره خانه سينما انتخاب شدند.


محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحيدی

همچنين در اولين جلسه هيأت مديره منتخب، محمدمهدی عسگرپور برای دومين بار به‌عنوان مديرعامل و فرهاد توحيدی به‌عنوان رئيس و سخنگوی هيأت‌ مديره خانه سينما برگزيده شدند.

فرهاد توحيدی مجمع عمومی شب گذشته خانه سينما را با «اتفاق نظر» و «وحدت بين صنوف» نوصيف کرد.

وی در مورد اختلافات خانه سينما با معاونت سينمايی وزارت ارشاد اختلاف نظرها را «طبيعی» خواند و اعلام کرد که خانه سينما آماده همکاری است.

فرهاد توحيدی گفت: «ما به اندازه کافی از اختلافات زيان ديده‌ايم، اميدواريم به کارهای اصلی برسيم و با آرامش و صبوری و دست به دست هم مشکلات را حل کنيم.»

اختلافات خانه سينما و وزارت ارشاد پس از برگزاری چهاردهمين جشن خانه سينما در شهريورماه گذشته شدت گرفت

اختلافات خانه سينما و وزارت ارشاد پيشينه نسبتأ طولانی‌ دارد از جمله يک نمونه آن عدم پرداخت بودجه اين نهاد از سوی وزارت ارشاد است که به گفته فرهاد توحيدی هنوز بخش عمده‌ای از بودجه‌ امسال خانه سينما با گذشت بيش از ۹ ماه از سال پرداخت نشده است.

اما اين اختلافات پس از برگزاری چهاردهمين جشن خانه سينما در شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ شهريور شدت گرفت.

در اين جشن افزون بر حضور برخی از سينماگران با نمادهای سبز که معرف اعتراضات پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران است، اصغر فرهادی، فيلم‌ساز مطرح، طی سخنانی اظهار اميدواری کرد که بازيگران و فيلم‌سازان ايرانی که از کشور خارج شده‌اند بار ديگر بتوانند در ايران کار کنند.

اين سخنان اصغر فرهادی با واکنش تند جواد شمقدری، معاونت امور سينمايی وزارت ارشاد روبه‌رو شد و وی طی نامه‌ای از «شهدا و رهبر» به‌خاطر رويدادهای جشن خانه سينما عذرخواهی کرد.

از ساخت فيلم تازه اصغر فرهادی نيز در نيمه راه جلوگيری به‌عمل آمد و تنها پس از چندين روز مذاکره سرانجام به ادامه ساخت آن اجازه داده شد.

پس از نامه معاونت امور سينمايی خانه سينما نيز در بيانيه‌ای به اظهارات شمقدری پاسخ گفت و گفته‌های وی را «سراسر کذب» خواند.

محمد حسينی، وزير ارشاد نيز در سخنانی به دفاع از مواضع جواد شمقدری پرداخت و با اشاره به وقايع جشن خانه سينما گفت: «الآن ديگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند، معنی ندارد.»

حسينی در روز ۲۸ مهر پيرامون چالش خانه سينما و معاونت سينمايی اعلام کرد که وزارت ارشاد منتظر انتخابات خانه سينما در آذر ماه است.

به نظر می‌رسيد که مسئولان وزارت ارشاد در انتظار تغييراتی در هيأت مديره خانه سينما بودند با اين حال گروه کثيری از سينماگران ايران با انتشار بيانيه‌ای به پشتيبانی از خانه سينما برخاستند.

خانه سينما، جامعه اصناف سينمای ايران، فعاليت خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز نمود. «حفظ و صيانت از حقوق مادی و معنوی دست‌اندرکاران حرفه‌ای توليد، توزيع و نمايش هنر- صنعت سينما و همچنين ايجاد امنيت شغلی و تأمين اجتماعی و ارتقای سطح آموزشی و حرفه‌ای دست‌اندرکاران سينمای ايران» جزو اهداف اين نهاد است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)