تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

موسوی: با ايجاد يک تشکيلات جبهه‌ای موافقم

ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت کنونی ايران، در اظهاراتی تازه از ايجاد يک تشکيلات جبهه‌ای جديد که به‌دنبال تضعيف احزاب و جنبش‌های ديگر نباشد، استقبال کرد. وی گفت جريان حاکم ۲۰ سال برای يک‌دست کردن کشور طراحی کرده بود.

روزنامه اينترنتی «قلم سبز» گفت‌وگوی تازه‌ای با ميرحسين موسوی، از نامزدان دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران داشته است که در آن موسوی آخرين نقطه‌نظرات خود را درباره مسائل ايران ابراز داشته است.


در اين مصاحبه ميرحسين موسوی با اشاره به سخنان آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه تهران که در نماز جمعه ۲۱ آبان‌ماه گفته بود «فتنه‌گران بيکار ننشسته‌اند و آتش زير خاکستر هستند» گفت با اين سخنان او موافق است.

مقامات کنونی ايران از رويدادهای اعتراضی پس از انتخابات اخير در ايران به‌عنوان «فتنه» ياد می‌کنند و معترضان به نتايج اين انتخابات را «فتنه‌گر» می‌خوانند.

موسوی گفت انتخابات اخير ايران «آخرين پرده» تلاش ۲۰ ساله برای يک‌دست کردن کشور بود

موسوی در توضيح اين موافقت خود افزود «ادامه سرکوب‌ها و نديدن واقعيت‌ها در کنار حاکميت دروغ و قانون‌گريزی و فساد و عدم کارآمدی در سياست‌های داخلی و خارجی»، دامنه اين «آتش زير خاکستر» را هر روز بيشتر می‌کند.

ميرحسين موسوی در مورد ايجاد «سازمانی کلاسيک با رهبری واحد» در وضعيت کنونی جنبش موسوم به سبز، که معرف اعتراضات پس از انتخابات است، گفت در آغاز اين اعتراضات ايده شبکه‌های اجتماعی پاسخی به شرايط «فضای سرکوب» بود اما در موقعيت کنونی با ايجاد يک «تشکيلات جديد» نيز موافق است.

موسوی درباره مشخصات اين «تشکيلات جديد» گفت: «حالت جبهه‌ای داشته باشد و از همان بدو تشکيل خود همراه جنبش سبز و ديگر جنبش‌های ريشه‌دار مثل جنبش کارگران و زنان و دانشجويان و معلمان بداند و دنبال انحلال يا تضعيف احزاب و جنبش‌های ديگر نباشد.»

نخست‌وزير سابق ايران در مورد انتقاد «دست‌کم گرفتن نيروهای مقابل و عدم پذيرش مذاکره با اين نيروها» گفت دو ماه پس از مناظره‌های تلويزيونی دوران انتخابات متوجه شده است که هدف نيروهای مقابل نه از بين بردن وی يا مهدی کروبی که «تصفيه حساب کامل با همه نيروهای رقيب و يک‌دست کردن کشور» بوده است.

موسوی سخنان آيت‌الله محمد‌تقی مصباح يزدی در روز جمعه ۱۹ آذرماه جاری را که گفته بود «مقدمات فتنه از ۲۰ سال پيش آغاز شد»، ادعايی دروغ خواند و افزود: «جريان حاکم در آستانه انتخابات ۲۰ سال برای يک‌دست کردن کشور طراحی و تلاش کرده بود.»

وی در همين رابطه افزود که انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران «آخرين پرده» اين تلاش بود و حاکمان قصد داشتند «فضايی شبيه کره شمالی با کمی بزک مردم‌سالاری» ايجاد کنند که با اين وصف «مذاکره» با وی و دوستانش برای آنان مفهومی نداشته است.

ميرحسين موسوی در مورد اسناد افشا شده در سايت ويکی‌ليکس نيز سخن گفت. وی با استناد به اين سندها در مورد کشورهای منطقه، از سياست‌های خارجی دولت دهم انتقاد کرد و افزود: «در حالی که با خيال‌پردازی در فکر قانع‌کردن واتيکان و سران آمريکا و اروپا به مديريت جهانی خودشان بوده‌اند از ايجاد ارتباط سازنده با کشورهای منطقه غافل شده‌اند.»

اشاره ميرحسين موسوی به سندهايی است که چندی پيش در ارتباط با پشتيبانی برخی کشورهای عربی منطقه از حمله نظامی به ايران در ويکی‌ليکس منتشر شده بود.

وی همچنين سندهای مربوط به «تحريک اختلافات قومی از سوی اسرائيل» را برای مردم ايران و قوميت‌ها «هشداردهنده» دانست.

در يکی از سندهای منتشرشده توسط ويکی‌ليکس آمده بود که در جلسه مير داگان، رئيس موساد، سازمان امنيت و اطلاعات اسرائيل، با سفير آمريکا در اين کشور، يکی از اهداف مهم اسرائيل «بی‌ثبات کردن ايران با ايجاد بحران بين اقوام مختلف ايرانی (مانند آذربايجانی‌ها، کردها، و بلوچ‌ها)»، ذکر شده بود.

ميرحسين موسوی در پايان گفت‌وگوی خود، فعاليت ويکی‌ليکس را «حادثه بزرگ قرن در متن پيشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات و فضای مجازی» خواند و افزود: «با تجربه‌ای که شبکه‌های اجتماعی جنبش سبز به‌دست آورده‌اند، مفهوم ماجرای اخير را بيش از ساير جريانات لمس می‌کنند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بحران در مناطق کردنشین هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد این مسائل حتا پیش از تشکیل اسرائیل در کردستان وجود داشته

-- بدون نام ، Dec 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)