تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«نگرانی اعراب از برنامه هسته‌ای ایران»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «اعراب و مسأله هسته‌ای ایران» در مورد دیدگاه کشورهای عربی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اعراب مایل نیستند که ایران دارای توان هسته‌ای باشد. در هر حال هر چه که بر وزن و قدرت ایران بیفزاید موجب نگرانی آن‌ها می‌شود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اعراب با نگرش آمریکا هم‌سو شده‌اند، کشورهای عربی می‌گویند پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیش از اینکه جنبه جهانی داشته باشد، پیامدهای منطقه‌ای در پی خواهد داشت و بنابراین در سرنوشت آن‌ها اثرگذار خواهد بود.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «آن‌ها (کشورهای غربی) معتقدند که باید اعراب نیز در جریان تصمیم‌گیری در این باره قرار گیرند. اعراب نمی‌خواهند به گفتن اینکه هر کشوری حق دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را دارد، بسنده کنند، در واقع آن‌ها قصد دارند به صورت جدی‌تری این مسأله را پیگیری کنند، چنانچه در بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آمده است که ١+٥ نظرات این کشورها را به نحوی از انحا ملحوظ کند.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «بعید است که ١+٥ این درخواست اعراب را بپذیرد، چرا که اگر آن‌ها وارد مذاکره شوند، باید ترکیه و کشورهای دیگر نیز وارد مذاکرات شوند. ١+٥ فقط می‌تواند اعلام کند که نظرات آن‌ها را ملحوظ می‌‎دارد . مسأله هسته‌ای بهانه‌ای شده است که کشورهای عربی مکنونات قلبی‌شان را بیان کنند، این کشورها ایران را به عنوان یک قدرت تأثیرگذار برای جهان عرب به خصوص کشورهای عربی منطقه هلال حاصلخیز تلقی می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

تورم ٥٠ درصدی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «تورم و چشم انداز مبهم» در مورد افزایش ٣٠ تا ٥٠ درصدی تورم پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «تورم پدیده ای است که مردم کشورمان با پوست و گوشت خود طی سال‌ها آن را درک کرده‌اند. تورم اقتصادی یا رشد قیمت‌ها در یک مقطع معین کوتاه مدت پدیده‌ای است که متأسفانه بنا به دلا یل مختلف حاکم بر اقتصاد ایران، سال‌ها گریبان‌گیر مردم بوده است. اگرچه این رشد طی مقاطعی از زمان با شیب تند و کند متفاوتی همراه بوده است، اما نکته‌ای که از ٣٠ سال گذشته تاکنون در بازار ایران مشهود بوده، محسوس بودن نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها است.»

این سرمقاله افزوده: «طبق گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نرخ رشد قیمت‌ها یا همان نرخ تورم چند ماهی است که با رشد کاهنده مواجه بوده و حتی براساس آخرین گزارش‌ها این نرخ به زیر ١٠ درصد یا همان نرخ تک رقمی معروف رسیده است. طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از تأثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها بر افزایش نرخ تورم در کشور، این کارشناسان رشد حداقل ٣٠ تا ٥٠ درصدی تورم را حاصل اجرای این طرح می‌دانند. با افزایش قیمت انواع سوخت و حامل‌های انرژی در پی آغاز اجرای این طرح در کشور، تمام ارکان تولید، صنعت، توزیع و پخش کالا و خدمات دستخوش تغییرات قیمتی خواهند بود.»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «براساس سوابقی که از بازار ایران پیداست، پیش‌بینی می‌شود تورمی خارج از برآورد مسوولین بر این بازار حکم‌فرما شود. تورم ناشی از افزایش هزینه حمل و نقل کالاها و خدمات و همین‌طور رشد هزینه تمام شده به صورت یک رابطه تصاعدی بر بازار عرضه کالا و خدمات تحمیل خواهد شد و البته باید به این افزایش نرخ‌های طبیعی، افزایش سود واسطه‌ها را نیز در بازار افزود.»

سرمقاله افزوده است: «طراحان قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اگرچه با تدوین بسته‌های حمایتی در حوزه‌های مختلف سعی در حفظ ثبات قیمت‌ها در بخش‌های خدماتی و توزیعی دارند اما به عقیده نگارنده مطلب هیچ پیش‌بینی دقیقی از چگونگی وضعیت بازارها پس از اجرای این جراحی بزرگ در آینده وجود ندارد. تمام امید برنامه‌ریزان، نمایندگان مردم در خانه ملت و دلسوزان مردم و کشور بر این است که نسبت تورم حاصل از اجرای این قانون همان میزان باشد که سوخت یا سایر مواد اولیه مورد احتیاج تولید افزایش داشته است اما همه دست‌اندرکاران نباید از تورم مضاعف یا تورم انتظاری در جامعه غافل باشند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «بحرانی که در امان خدا رها شد»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «وحدت اصولگرایان،چرا و چگونه؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درس‌های اقتصادی آلودگی هوای تهران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)